Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta bromsok, får inte av handbromsvajern

Hybridvisning

  1. #1

    Byta bromsok, får inte av handbromsvajern

    Hej!

    Håller på och byter bromsok vänster bak på min Saab 9-3 Aero SS -03

    Jag försöker få av handbomrsvajern från bromsokets fästbygel. Men jag fattar fan inte hur jag ska bära mig åt Är det meningen att man bara ska dra den bakåt? Bort med gummit? Se bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Först ska du lossa vajern från armen till höger i bilden. Sen ska bara vara att dra ut hela vajern (med gummi) ur hylsan på oket, men det verka kunna kärva ihop ordentligt. Jag fick inte heller loss min vajer, så jag tog en vinkelslip och gjorde en skåra i "hylsan". Sen släppte det. Oket skulle i alla fall kasseras.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Först ska du lossa vajern från armen till höger i bilden. Sen ska bara vara att dra ut hela vajern (med gummi) ur hylsan på oket, men det verka kunna kärva ihop ordentligt. Jag fick inte heller loss min vajer, så jag tog en vinkelslip och gjorde en skåra i "hylsan". Sen släppte det. Oket skulle i alla fall kasseras.
    Jo har lossat vajern från armen men den sitter som fan. Dragit och slitit till den gräns jag inte vågar längre. Känns radikalt med att använda rondellen men återstår nog inget annat alternativ. Man kan ju fundera på hur man fick dit den från början.

    Bifogar en bättre bild hur det ser ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

  5. #5
    Jag hade nog dränkt det där i någon typ av rostlösning och sedan knackat på det som änden på höljet sitter inkört i.
    Man masserar då ytterst lite i metallen och då skapar man lite rörelse i passhålet.
    Om du har en liten torch-tändare så kan du värma hylsan den sitter i och kanske lyckas få loss den med hjälp av det.

    Kan fortfarande inte förstå var i fordonsutbildningen det gick snett, någon glömde att infoga ordet "kopparpasta" i skolböckerna.

    Jobbade en tid på en bilverkstad med tre mekaniker och det förekom att vi fick in backjobb på saker som inte utförst helt korrekt, eller att prylen som kunden valt att montera dit var av billigare och sämre modell och därför inte fungerade som tänkt.
    Eftersom mekanikern monterat loss den trasiga biten med mycket möda och stort besvär för att kunna byta till den nya, billiga delen, och sedan skruvat fast den torrt så blev backjobbet minst lika kostsamt som ursprungsarbetet.
    Efter ungefär ett halvår hade jag malt in ordet "kopparpasta" i deras hypofyser och de få backjobb som sedan kom in avlöpte på några minuter.

    Undermeningen i denna anekdot är att den där vajern sannolikt hade ploppat loss mer eller mindre av sig själv om den monterats med lite kopparpasta.
    Men det är ju alltid lätt att sitta på andra sidan och vara efterklok.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Franzén Visa inlägg
    Jag hade nog dränkt det där i någon typ av rostlösning och sedan knackat på det som änden på höljet sitter inkört i.
    Man masserar då ytterst lite i metallen och då skapar man lite rörelse i passhålet.
    Om du har en liten torch-tändare så kan du värma hylsan den sitter i och kanske lyckas få loss den med hjälp av det.

    Kan fortfarande inte förstå var i fordonsutbildningen det gick snett, någon glömde att infoga ordet "kopparpasta" i skolböckerna.

    Jobbade en tid på en bilverkstad med tre mekaniker och det förekom att vi fick in backjobb på saker som inte utförst helt korrekt, eller att prylen som kunden valt att montera dit var av billigare och sämre modell och därför inte fungerade som tänkt.
    Eftersom mekanikern monterat loss den trasiga biten med mycket möda och stort besvär för att kunna byta till den nya, billiga delen, och sedan skruvat fast den torrt så blev backjobbet minst lika kostsamt som ursprungsarbetet.
    Efter ungefär ett halvår hade jag malt in ordet "kopparpasta" i deras hypofyser och de få backjobb som sedan kom in avlöpte på några minuter.

    Undermeningen i denna anekdot är att den där vajern sannolikt hade ploppat loss mer eller mindre av sig själv om den monterats med lite kopparpasta.
    Men det är ju alltid lätt att sitta på andra sidan och vara efterklok.
    fast varför ska man lära folk att använda kopparpasta när det är helt värdelöst? Ska man smörja dylika saker kan man ju lika gärna ta vanligt fett eller rostskyddspray. Jag sprayar alltid med dinitrol där det är såna här saker där det kan bli passningsrost.

  7. #7
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    I mitt fall försökte jag först med både rostlösning och värme utan framgång. Kanske hade det lossat om jag hållit på längre, men tålamodet tog slut.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Jag gjorde detta nyss. Spraya med div olika lösningsmedel och sen drog jag bak gummit, satte en 8-9ans öppna nyckel över änden på "knoppen" och bankade på nyckeln med en tjörnare och slägga. Lossade till slut.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Att bara skriva Dintrol är ganska meningslöst, då det är ett varumärke. Skriv även vilken produkt, så ger det något.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ja inte vet jag vad den heter. Dinitrols tunnflytande rostskyddsolja på spray. Måste ju såklart inte vara dinitrol heller, det skrev jag bara för att indikera ung vad jag menade.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Tag fatt med polygrip, svetstänger, rörtång...... och snurra, räcker med en millimeter i taget, så lossnar allt sakta med säkert.
    Jag uppfattar att de är plast, gäller mina saabar, därefter min input.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har provat med rostlösande sprayer, värme, olika tänger, försöka knacka baklänges, men utan resultat. Så det slutade med vinkelslipen på två OK. Hylsan på handbromsvajern är tyvärr av vanligt rostade stål. Den tål inte heller vad som helst, vad gäller värme eller våld. När den expanderar av rosten, så fastnar det något enormt inne i bromsokets ögla.

    Efter denna erfarenhet så smörjer jag in hylsans instick i OKet med aluminiumpasta vid montering. Sen så lossar jag den vid varje sommar-vinterhjulsbyte & kompletterar med ny smörja.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag gjorde detta förra helgen.
    Jag knackade med en hammare runt på "öglan" så släppte det.
    Lurigt det där med aluminium.

    /Jonas

  14. #14
    Sent svar men kan vara bra för någon annan att veta.

    Jag tog rondellen (funkar också med metallsåg) och kapade bort öglan. Sen gick det kanoners att göra resten.

Liknande ämnen

  1. Byta bromsok bak og9-3
    Av sammy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 13:52
  2. Spänna handbromsvajern 9-3 -99
    Av drevilboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 15:06
  3. damask till handbromsvajern..
    Av aCiDiCuS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 17:41
  4. var spänner man handbromsvajern? 900t 96:A
    Av Andreas86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •