Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: SAAB 9-3 SS -03 Torkare går hela tiden (Video)

  1. #1

    SAAB 9-3 SS -03 Torkare går hela tiden (Video)

    Torkarna på min SAAB 9-3 SS har strulat ett tag nu, och kan inte stänga av torkarna, och heller inte använda spolningen. Torkarna på HÖG hastighet fungerar fortfarande, så är endast LÅG hastighet som inte fungerar, så har nu dragit ur säkringen till låg så för köra med höghastighet så fort det regnar. Som ses på videon: https://www.youtube.com/watch?v=u9AFfOwvXQc

    Så startar de så fort jag låser upp bilen, utan att starta eller så, parkerar heller inte i "hemmaläge" så när jag kör höghastighet måste jag stänga av dom precis rätt för att dem ska stanna nere.

    Någon som har någon tanke på vad det kan vara som orsakar detta?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Én tanke er at det kunne være ändlägeskontakten i viskermotoren, basert på at de ikke parkerer i "hemmaläge". I fall den ikke lukker når viskerene er i den posisjonen der de skal stoppe etter at spaken er satt til "0-posisjon", vil elsentralen i motorommet (UEC) fortsette å tilføre spenning til motoren. Det som taler imot dette, er at da skulle du ikke kunne stoppe dem med spaken, slik du nå gjør.

    Men konstant åpen ändlägeskontakt kan (teoretisk) forklare hvorfor viskerene starter når du låser opp bilen, jeg antar at det er med fjernkontroll: Denne sender melding til Column Integration Module (CIM) som så "vekker" modulene på I-bus, da også UEC. Man kan da tenke seg at den, siden den "ser" at viskermotor ikke er i parkert possisjon (åpen kontakt), så setter den ut spenning til motoren.

    Kontrollér om viskeren stopper i "Serviceläge": Innen 16 sekunder etter at tenningen er ført fra "ON" - til "LOCK" posisjon, drar du spaken ned i den fjærende posisjonen for enkeltslag og slipper den når viskerene er midt på ruta. Til dette benyttes lavhastighet, så da må sikringen for den være montert.

    Hva er årsaken til at du tok sikringen til lavhastighet - når denne likevel ikke fungerer?

    Du sier også "- och kan inte stänga av torkarna", samtidig som "- när jag kör höghastighet måste jag stänga av dom -", og det er litt uklart for meg hva forskjellen på dette er?

    Her er vel feil mest sannsynlig ved CIM, viskermotor kontakt eller spaken til viskersystemet. Denne er lett å ta ut for en sjekk, litt verre er det med de to andre enhetene. CIM har en feilkode som kan settes: B3922 00 "Torkarspak främre, felaktig funktion" - har du sjekket om koder er satt?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-05-14 klockan 16:39. Anledning: Typo
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Én tanke er at det kunne være ändlägeskontakten i viskermotoren, basert på at de ikke parkerer i "hemmaläge". I fall den ikke lukker når viskerene er i den posisjonen der de skal stoppe etter at spaken er satt til "0-posisjon", vil elsentralen i motorommet (UEC) fortsette å tilføre spenning til motoren. Det som taler imot dette, er at da skulle du ikke kunne stoppe dem med spaken, slik du nå gjør.

    Men konstant åpen ändlägeskontakt kan (teoretisk) forklare hvorfor viskerene starter når du låser opp bilen, jeg antar at det er med fjernkontroll: Denne sender melding til Column Intergration Module (CIM) som så "vekker" modulene på I-bus, da også UEC. Man kan da tenke seg at den, siden den "ser" at viskermotor ikke er i parkert possisjon (åpen kontakt), så setter den ut spenning til motoren.

    Kontrollér om viskeren stopper i "Serviceläge": Innen 16 sekunder etter at tenningen er ført fra "ON" - til "LOCK" posisjon, drar du spaken ned i den fjærende posisjonen for enkeltslag og slipper den når viskerene er midt på ruta. Til dette benyttes lavhastighet, så da må sikringen for den være montert.

    Hva er årsaken til at du tok sikringen til lavhastighet - når denne likevel ikke fungerer?

    Du sier også "- och kan inte stänga av torkarna", samtidig som "- när jag kör höghastighet måste jag stänga av dom -", og det er litt uklart for meg hva forskjellen på dette er?

    Her er vel feil mest sannsynlig ved CIM, viskermotor kontakt eller spaken til viskersystemet. Denne er lett å ta ut for en sjekk, litt verre er det med de to andre enhetene. CIM har en feilkode som kan settes: B3922 00 "Torkarspak främre, felaktig funktion" - har du sjekket om koder er satt?
    Hej, tack för svar. Till att börja med var anledningen till att jag drog ut säkringen till låghastighetstorkare på grund av att om den är i är torkarna på konstant, jag kan alltså inte stänga av dem alls när den är i, utan endast höja hastigheten.

    Och jag kan alltså stänga av torkarna när den säkringen är urkopplad genom att dra spaken från "2" till 1 eller 0, då det inte finns någon säkring till de lägena kommer då ingen ström till torkarna = de stannar. Vart sitter ändlägeskontakten du pratar om? Är den i Torkarmotorn?

    Hur vet jag om torkarna stannar i serviceläge? Vad betyder det isåfall om
    de stannar i det läget inom 16 sekunder?

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Serviceläge: De skal stoppe i den posisjon de er i når den fjærbelastdede spaken slippes. De 16 sekundene er det tidsintervallet man har til rådighet for å aktivere funksjonen. I fall de STOPPER i serviceposisjonen så kan det kanskje peke mer direkte på årsaken til problemet.

    Det er riktig som du antar, at ändlägeskontakten er i motoren, naturlig nok koblet mekanisk til denne for markering av posisjonen for parkering.

    Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor viskerene stopper når du har koplet ut denne sikringen, da det er UEC som (programmessig) opererer reléene som gir spenning til motoren. Jeg ser litt til på dette, for om mulig finne noe som peker på annen mulig feilkilde enn ändlägeskontakten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hei.

    Serviceläge: De skal stoppe i den posisjon de er i når den fjærbelastdede spaken slippes. De 16 sekundene er det tidsintervallet man har til rådighet for å aktivere funksjonen. I fall de STOPPER i serviceposisjonen så kan det kanskje peke mer direkte på årsaken til problemet.

    Det er riktig som du antar, at ändlägeskontakten er i motoren, naturlig nok koblet mekanisk til denne for markering av posisjonen for parkering.

    Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor viskerene stopper når du har koplet ut denne sikringen, da det er UEC som (programmessig) opererer reléene som gir spenning til motoren. Jeg ser litt til på dette, for om mulig finne noe som peker på annen mulig feilkilde enn ändlägeskontakten.
    De stannar ur höghastighetsläget då höghastighetsläget fortfarande är i funktion, därför jag från början misstänkte relät till låghastighet..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hei.

    Serviceläge: De skal stoppe i den posisjon de er i når den fjærbelastdede spaken slippes. De 16 sekundene er det tidsintervallet man har til rådighet for å aktivere funksjonen. I fall de STOPPER i serviceposisjonen så kan det kanskje peke mer direkte på årsaken til problemet.

    Det er riktig som du antar, at ändlägeskontakten er i motoren, naturlig nok koblet mekanisk til denne for markering av posisjonen for parkering.

    Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor viskerene stopper når du har koplet ut denne sikringen, da det er UEC som (programmessig) opererer reléene som gir spenning til motoren. Jeg ser litt til på dette, for om mulig finne noe som peker på annen mulig feilkilde enn ändlägeskontakten.
    Hej igen, provade nu att sätta dem i serviceläget (hade säkringen i), och det fungerade inte, de fortsatte bara gå i lågfartsläget som vanligt. Vad kan det då vara?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Når du trekker spaken ned (fjærbelastet posisjon) og når du velger lavhastighet, er det kun reléet for denne hastigheten som opererer. Dette er R9 i UEC. Èn teori er at i fall relékontakt #30 / #87 her er brendt fast, får du de symptomene du har både når det gjelder serviceposisjonen og lavhastighet. Bytt om dette reléet med R12 (relé for høyhastighet) og se om noe endrer seg - til ev. nye symptomer.

    Når du "ohmer" R9 etter at dette er tatt ut, skal det IKKE være kontakt mellom pinnene #30 / #87, men derimot fra #30 til #87a.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hei.

    Når du trekker spaken ned (fjærbelastet posisjon) og når du velger lavhastighet, er det kun reléet for denne hastigheten som opererer. Dette er R9 i UEC. Èn teori er at i fall relékontakt #30 / #87 her er brendt fast, får du de symptomene du har både når det gjelder serviceposisjonen og lavhastighet. Bytt om dette reléet med R12 (relé for høyhastighet) og se om noe endrer seg - til ev. nye symptomer.

    Når du "ohmer" R9 etter at dette er tatt ut, skal det IKKE være kontakt mellom pinnene #30 / #87, men derimot fra #30 til #87a.
    Ursäkta för väldigt sent svar.. Men jag gjorde som du skrev och det blir ingen skillnad alls på symptomen, väldigt konstigt. Sen kan jag heller inte använda vindrutespolningen som jag tidigare skrivit..

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Ingen årsak

    Jeg er redd for at jeg ikke har flere idéer til dette med pusserproblemet. Det eneste kunne være en spenningsmåling: Ved valg av lav hastighet går strømmen igjennom operert relé R9 og deoperert R12. Ta ut R12 og mål for spenning i sokkelen til dette, pinne #30. Her skal det IKKE være spenning når spaken står i posisjon 0 (AV). Går pusserene nå?

    Ta ut R9 og mål i sokkelen, pinne #87A for 0 - 1 ohm til et godt, ulakkert punkt på chassis.

    Vindusrutespolingen: Motoren for dette er den som står fremst på tanken. Demonterer du de fremre skruene på innerskjermen og viker denne til siden, kommer du til motoren, den til venstre, og kan ta av pluggen og måle i den. Pinne #1 (WT ledning) er spenning inn fra relé R1, og pinne #2 (BK) er jord. Mål for 12V mellom disse, og mellom pinne #1 og et godt punkt på chassis, samt for 0 - 1 ohm mellom pinne #2 og chassis.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ingen årsak

    Jeg er redd for at jeg ikke har flere idéer til dette med pusserproblemet. Det eneste kunne være en spenningsmåling: Ved valg av lav hastighet går strømmen igjennom operert relé R9 og deoperert R12. Ta ut R12 og mål for spenning i sokkelen til dette, pinne #30. Her skal det IKKE være spenning når spaken står i posisjon 0 (AV). Går pusserene nå?

    Ta ut R9 og mål i sokkelen, pinne #87A for 0 - 1 ohm til et godt, ulakkert punkt på chassis.

    Vindusrutespolingen: Motoren for dette er den som står fremst på tanken. Demonterer du de fremre skruene på innerskjermen og viker denne til siden, kommer du til motoren, den til venstre, og kan ta av pluggen og måle i den. Pinne #1 (WT ledning) er spenning inn fra relé R1, og pinne #2 (BK) er jord. Mål for 12V mellom disse, og mellom pinne #1 og et godt punkt på chassis, samt for 0 - 1 ohm mellom pinne #2 og chassis.
    Tack för svar. Glömde att nämna i trådstarten att när problemet först uppenbarade sig körde jag bilen med regnsensor på, och helst plötsligt går både tuta och spolare igång (ca1-2 sekunder) och torkarna börjar gå (utan möjlighet att stänga av). Detta försvann efter varje omstart av bilen, men återkom så fort jag gjorde något med torkarspaken. Dock försvann både problemet med att tuta samt spolare gick igång efter ett tag, och torkarna gick istället igång så fort jag låste upp bilen istället för att jag rörde spaken. Några tankar kring det?

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Ingen nye tanker, men viser til det jeg tidligere har nevnt ifm. ändlägeskontakten, samt Column Integration Module (CIM). Denne siste har som oppgaver (mellom andre) å ta imot informasjon, og behandle den, fra fjernkontrollen, fra spake(ne) på rattet og fra bryteren til hornet. Jeg nevnte også at CIM kan sette feilkode(r), uten at jeg vet om du har sjekket dette.

    Med informasjon om resultat etter målingene som foreslått i post #9, kunne man muligens peke på om problemet ligger i styringen fra CIM eller i Underhood Electrical Centre (UEC).

    Èn sak du kan gjøre, men som jeg ikke har så stor forhåpning om gir noe positivt resultat, er å "resette" CIM ved å ta ut sikring #2 i instrumentpanelet i en fem minutter.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ingen nye tanker, men viser til det jeg tidligere har nevnt ifm. ändlägeskontakten, samt Column Integration Module (CIM). Denne siste har som oppgaver (mellom andre) å ta imot informasjon, og behandle den, fra fjernkontrollen, fra spake(ne) på rattet og fra bryteren til hornet. Jeg nevnte også at CIM kan sette feilkode(r), uten at jeg vet om du har sjekket dette.

    Med informasjon om resultat etter målingene som foreslått i post #9, kunne man muligens peke på om problemet ligger i styringen fra CIM eller i Underhood Electrical Centre (UEC).

    Èn sak du kan gjøre, men som jeg ikke har så stor forhåpning om gir noe positivt resultat, er å "resette" CIM ved å ta ut sikring #2 i instrumentpanelet i en fem minutter.
    Inte varit aktiv här på länge men CIM är nu bytt pga fel med airbag, rattlås etc. men torkarproblemet har inte löst sig än.

    Då torkarna fortfarande inte funkade så läste mekanikern felkoder igen, och det stog något i stil med "Torkare, lågfart, relä kortslutning, ingen kontakt med jord" , och när han kollade status för torkare så stog det "till, och sen "från" med jämna mellanrum, låter det som något är löst i UEC? Går den reparera?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Bifogar elschemat över vindrutetorkarna från WIS. Du ska nog mäta förbindning till jord och + runt reläerna med tanke på felkoderna som du fick. När du rycker reläerna, titta ner på kontaktblecken i socklarna om det är några kontakter som har backat ner så de inte gör kontakt (tänker på ingen kontakt med jord). Titta även efter oxid och smuts.

    Relä 83 i schemat = R9, relä 709 = R12.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-09-20 klockan 13:09. Anledning: Bilder raderade: §7.1 Du får inte ... eller bryter mot copyright-lagar är också otillåtna. EPC/WIS är Copyrightskyddat /Moder

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Doggepe Visa inlägg
    -
    Då torkarna fortfarande inte funkade så läste mekanikern felkoder igen, och det stog något i stil med "Torkare, lågfart, relä kortslutning, ingen kontakt med jord", -
    Kan det være teksten "Torkare fram, relä lågfart, avbrott/kortsluten till jord", DTC 3874 06, det var tale om?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Kan det være teksten "Torkare fram, relä lågfart, avbrott/kortsluten till jord", DTC 3874 06, det var tale om?
    Ja precis den! Har du någon aning om vad som kan orsaka det?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Bifogar elschemat över vindrutetorkarna från WIS. Du ska nog mäta förbindning till jord och + runt reläerna med tanke på felkoderna som du fick. När du rycker reläerna, titta ner på kontaktblecken i socklarna om det är några kontakter som har backat ner så de inte gör kontakt (tänker på ingen kontakt med jord). Titta även efter oxid och smuts.

    Relä 83 i schemat = R9, relä 709 = R12.
    Ska kika på detta imorgon!

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Doggepe Visa inlägg
    Ja precis den! Har du någon aning om vad som kan orsaka det?
    Jeg savner fortsatt et resultat av "R9-målingen" i post#9
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg savner fortsatt et resultat av "R9-målingen" i post#9

    R12
    #30 Pin: Vid läge "0" (+ mot #30 och - mot en bult i chassit) = 12.17 volt.

    När jag sätter torkarna på läge 1 = oförändrat värde.

    R9
    #87A visar lite olika, mellan 0.8 och 1.0 ohm när + är i #87A och - på samma punkt som innan.

    Lät bli att mäta från torkarmotorn då den redan är bytt mot en annan.

    Kollade även ner på kontaktbläcken och såg normalt ut.

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Som nevnt i post #9, så skal IKKE R12 #30 ha spenning ved läge "0". Dette gir spenning til motoren, uansett hvilken stilling spaken står i, og forklarer hvorfor situasjonen forandres når du trekker sikring #17. Mest sannsynlig kommer dette av at UEC legger ut jord permanent til spolen (lindningen) på R9, noe jeg har et forslag til hvordan du kan sjekke på en litt "spesiell" måte.

    Jorden i R9 #87A ser helst bra ut, om enn den varierer litt, noe som kan komme av den lave verdien som måles. Dette får en ev. komme tilbake til.

    Jeg foreslår at du utfører tre målinger til, før jeg ev. kommer med den spesielle målingen:

    - Den siste målingen som foreslått i post#7 (R9 -). Den vil vise at relékontakten ikke er brent fast, noe jeg egentlig ikke tror, vurdert ut ifra de forsøkene du har utført.

    - Mål spolen på R9 og se hvilken resistans du får der, og ev. sammenligne det med tilsvarende for R12.

    - Ta ut R9 og mål for spenning i R12 #30. Uansett hva spaken står i bør du nå få 0V.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Som nevnt i post #9, så skal IKKE R12 #30 ha spenning ved läge "0". Dette gir spenning til motoren, uansett hvilken stilling spaken står i, og forklarer hvorfor situasjonen forandres når du trekker sikring #17. Mest sannsynlig kommer dette av at UEC legger ut jord permanent til spolen (lindningen) på R9, noe jeg har et forslag til hvordan du kan sjekke på en litt "spesiell" måte.

    Jorden i R9 #87A ser helst bra ut, om enn den varierer litt, noe som kan komme av den lave verdien som måles. Dette får en ev. komme tilbake til.

    Jeg foreslår at du utfører tre målinger til, før jeg ev. kommer med den spesielle målingen:

    - Den siste målingen som foreslått i post#7 (R9 -). Den vil vise at relékontakten ikke er brent fast, noe jeg egentlig ikke tror, vurdert ut ifra de forsøkene du har utført.

    - Mål spolen på R9 og se hvilken resistans du får der, og ev. sammenligne det med tilsvarende for R12.

    - Ta ut R9 og mål for spenning i R12 #30. Uansett hva spaken står i bør du nå få 0V.


    Ska göra det du skrev nu med. Men som det ser ut nu så låter det som en trasig UEC. Är det möjligt att ta en begagnad UEC och lämna in till Saab verkstad för kodning? Eller måste det vara en ny enhet?

    Någon som gjort detta som vet vad montering/kodning av en UEC kan kosta? Hittat många begagnade på Ebay för cirka 500 SEK.
    Senast redigerat av Doggepe den 2015-07-25 klockan 23:48.

Liknande ämnen

  1. Torkare går hela tiden 9000 -95
    Av borkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 06:25
  2. Torkare och spolare går hela tiden på min 9000
    Av hawa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 02:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •