Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Styr trycket bränslepumpen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113

    Styr trycket bränslepumpen?

    Bytte bränslepump på min 9-5 Aero -02 förra veckan då den gamla gav upp.
    Idag tvärdog bilen mitt på vägen utan förvarning. Går ej att få igång.
    I min logik så borde fel nr 2 vara en följd av fel nr 1, dvs något är relaterat till bytet av bränslepumpen.

    I alla fall så går pumpen en liten stund direkt när jag vrider på nyckeln. Sen tystnar den.

    Min fundering är:
    Kan jag anta att det finns bränsle fram till någon tryckgivare eftersom pumpen slutar att bygga tryck efter en stund?
    Eller går den bara på en förinställd tid? I så fall har jag ju ingen aning om den verkligen pumpar...
    Röd 9-5 Aero -02

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    På fuelrailen finns en ventil lik en luftventil på hjulen, kommer den nån soppa ur det om du trycker in stiftet i mitten?
    Ha en trasa beredd och tryck försiktigt och tänk på att bensin är brandfarligt.

    Har du bensintryck så borde bilen starta annars kan det ju vara så att någon slang lossat i tankarmaturen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Bra felsökningstips. Kollar fuelrailen i morgon kväll. Mest troligt är väl att något i tankarmaturen har lossnat.
    Röd 9-5 Aero -02

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Satte du dit någon slang som kanske inte tål att ligga i bensin!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pumpen går normalt några sekunder när man slår på tändningen och jag tror inte den startar igen förrän motorn startat.
    "tryckvakten" som finns är bränsleregulatorn och den har ingen elektrisk koppling till bilen utan den är mekanisk och den släpper tillbaka "övertrycket" i returledningen.
    Det första skall räcka för att bygga upp tryck, systemet har ju backventiler så visst tryck bör alltid finnas i rimligt tid efter att bilen körts (resttryck)
    Det sitter en liten skyddskork över ventilen då får skruva av först och glöm ej att sätta tillbaks den så du får in smuts.
    Lycka till

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Satte du dit någon slang som kanske inte tål att ligga i bensin!!!
    Fast den borde väl inte dö så snabbt?
    Men visst är detta viktigt, väldigt många bränsleslangar har olika material i inner och ytterhöljet, löses ytterhöljet upp så har slangklämmorna inget material att greppa i och slangen lossar av trycket.
    Och "billig" bensinslang tål i regel aldrig att dränkas i bensin.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Nej. Skarvade med en bensinslang av god kvalitet. Men jag tankar ju E85. Och det ska ju inte pumpen tåla heller. Men många kör med just den här pumpen utan bekymmer ändå. Så lite av en chansning är det ju...
    Röd 9-5 Aero -02

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Lyft på locket och kolla om du inte har tryck vid fuelrailen och ta nästa steg därefter om det behövs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Låter som slangen.

    Sök på forumet så händer detta lite för ofta för att man skall kunna ignorera det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Nej. Skarvade med en bensinslang av god kvalitet. Men jag tankar ju E85. Och det ska ju inte pumpen tåla heller. Men många kör med just den här pumpen utan bekymmer ändå. Så lite av en chansning är det ju...
    Pumpen klarar sig hyfsat med E85, men en vanlig bensinslang som kanske inte ens är av dränkbar typ går sönder på nolltid.
    Slangen MÅSTE vara av en typ som klarar E85, t.ex. nitril och den MÅSTE vara dränkbar. Dessa kan vara lite kluriga att få tag på om man inte vet var man ska söka.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-05-11 klockan 23:50.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    MÅSTE vara dränkbar.
    Den ska alltså klara soppan både på insidan och utsidan. Det brukar inte alla slangar göra...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    dessutom kan den ju bara ha lossnat.............sett det flera gånger där man bytt enbart pumpen. Tkorset man sätter slangen på är ju ganska ynklig egentligen och är bara anpassad för pressmontage. En lite för grov slang brukar räcka för att det inte ska sitta tillräckligt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Tack för allt engagemang! Det var mycket riktigt slangen som lossnat i T-korset som StefanM föreslog.
    Och för att göra allt korrekt så köpte jag en ny slangstump från Hydroscand. Modell 1432-5005 blev det, då de hade slut på 1430-5005. Kostnad 17:- Så är allt gjort by-the-book och slangen ska hålla bilens livslängd även med E85.
    Röd 9-5 Aero -02

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    annars köper man Proparts pumpsatser, då får man plastslangar av samma typ som i nyare armaturer. Då slipper man gummitjafset helt.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra att du löste problemet OCH tipsade om en slang som du säger skall tåla E85 till en billigt peng
    dränkbar slang för bensin brukar kosta 10ggr mer än icke dränkbar.

    Just proparts har jag själv inte det största förtroendet för och det finns ju fler alternativ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    annars köper man Proparts pumpsatser, då får man plastslangar av samma typ som i nyare armaturer. Då slipper man gummitjafset helt.
    Och kör man på E85 håller den säkert ett par veckor iallfall..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Kan tillägga att jag bara klippte av originalslangen vid T-korset och trädde på den nya slangen utanpå den gamla som är fabrikspressad på nippeln.
    Därför passar en slang som är 8mm invändigt även på den sidan. Och så slangklämmor i båda ändar naturligtvis.
    Röd 9-5 Aero -02

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och kör man på E85 håller den säkert ett par veckor iallfall..

    Ja, det är ju roligt att meka ofta, speciellt i tanken

    Som sagt, slangen måste vara dränkbar, dvs tåla bränslet även utvändigt OCH vara specad för E85 OCH bensin om det är en BioPowerbil
    Klammorna gör inget om de är rostfria
    Bra att du hittade felet ialla fall!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bra att du löste problemet OCH tipsade om en slang som du säger skall tåla E85 till en billigt peng
    dränkbar slang för bensin brukar kosta 10ggr mer än icke dränkbar.

    Just proparts har jag själv inte det största förtroendet för och det finns ju fler alternativ
    Jag har monterat säkert tresiffrigt antal av deras pumpsatser utan reklamationer så du kanske generaliserar deras produkter en aning? Dessutom så är en plastslang automatiskt inte sämre för att Proparts säljer dem. Personligen tycker jag att det är den bästa lösningen hittills. De hade även de gummislang tidigare men gick över på de här veckade plastslangarna som det är sugpassning på och de skickar med olika för att passa olika diametrar på tkorset också. Numera är ju kompletta armaturer så billiga att man knappt kluddar med sånt där längre.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja det gör jag och det framgår att "jag inte har största förtroendet" och därmed inte sagt att just denna sats är varken bra eller dålig så din input bättrar på deras rykte i positiv riktning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. byta styr box
    Av doie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 00:24
  2. t5 styr i t7 bil
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 00:42
  3. Hur högt är trycket i returledningen till bränslepumpen?
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 13:41
  4. styr program
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •