Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lossa lamellaxel og900, sitter som berget!

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Lossa lamellaxel og900, sitter som berget!

    Tjo!

    Jag har problem att få loss lamellaxeln på ett par og900-motorer och är i behov av tips och hjälp.

    Ska flytta över en slavcylinder från någon av mina två donator-motorer men får inte loss axeln på någon av dem! På motorn med trasig slav var det jätteenkelt, ploppade ut nästan utan kraft.

    Extra förvirrande är att på den av donatorerna jag kämpat mest rör sig själva axeln utan problem sådär 5mm inåt, men utåt är det tvärstopp! Har försökt både med kofot och att dra ut den med en M8-skruv (som fick gängorna strippade) men den sitter som järnet!

    Har sökt och sökt men hittar inget om att det skall finnas någon låsring eller liknande... Har jag totalt missat något?!

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Prova använda en hylsa av rätt dimension som går över lamellaxeln och sedan skruva i en M8 så får du en sorts avdragare.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det sipper väl en låsring på axeln om jag inte minns fel men det borde du ju se på den som ploppade ut lätt om det finns ett spår i axeln för en låsring.
    Har varit med om att de suttit hårt och en M8 skruv i änden genom ett hål i ett plattjärn kan hjälpa då man får lite hävarm, men försök dra så rakt ut som möjligt.
    Att knacka axeln inåt först kan hjälpa om den sitter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Ja jäklar vad de där kan sätta sig. Är då kylen kvar man kan man lätt hålla sig för skratt.
    Brukar försöka knacka på den först sedan köra typ avdragarstilen som Glader skrev om ovan.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Prova använda en hylsa av rätt dimension som går över lamellaxeln och sedan skruva i en M8 så får du en sorts avdragare.
    Försökte med det, men drog sönder gängorna på skruven... Nu var skruven visserligen i kortaste laget, gick bara in en 5 mm. Får försöka hitta en lite längre skruv.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det sipper väl en låsring på axeln om jag inte minns fel men det borde du ju se på den som ploppade ut lätt om det finns ett spår i axeln för en låsring.
    Har varit med om att de suttit hårt och en M8 skruv i änden genom ett hål i ett plattjärn kan hjälpa då man får lite hävarm, men försök dra så rakt ut som möjligt.
    Att knacka axeln inåt först kan hjälpa om den sitter.
    Det enda spåret som finns på axeln jag fått ut skulle nog hamna mitt i primär-drevet. Sitter det en låsring där har jag verkligen ingen aning om hur man skall komma åt den...

    Som sagt går axeln att knacka inåt sådär 5 mm utan problem, så den är inte fastrostad någonstans (bara provat att knacka inåt på en motor, den jag har stående löst). Får köpa mig en glidhammare imorgon och hoppas det funkar bättre med knackande än rent dragande...

    Hade det inte varit för alla helgdagar hade jag bara köpt en ny slavcylinder istället!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Låsringen är bara en fjäderring som man inte ska behöva komma åt.

    Lite smorning på splinsen kanske hjälper ?
    Kan ju även vara så illa att det hänt något med splinsen. Antigen att det blivit en slitagekant eller att dom inte längre är raka.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    en del kan sitta som sjutton, tricket är som sagt att göra ett verktyg och dra den ut innan man misshandlar både gängor och annat. Skruv av bra kvalitet ihop med nån hylsa som sagt .

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 14:04
  2. Lossa drivaxel saab og9-3 -99 *sitter i garaget*
    Av Chriss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:46
  3. Lossa transkåpa på og900.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 19:52
  4. Kolven i bromsoket sitter som berget!
    Av Emil.m i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 14:48
  5. Byta inre drivknut/Medbringare på 9000, sitter som berget.
    Av seiki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •