Tjeeena!

Jag har ett prekärt problem med min Saab 9-5.

När jag kommer upp i 105km/h så börjar det skaka i bilen.
Det känns absolut ingenting under 105km/h.
När jag köpte bilen för ett år sedan så kunde man svagt ana en tillstymmelse till vibration mellan 110 och 130 typ, sedan har detta eskalerat.
Jag kan inte säga att det skakar i ratten, visst det känns lite i ratten men inte alls av samma dignitet som i övriga bilen.
Om jag kör i 110 och vägen svänger svagt höger så skakar det mindre och tvärtom i svaga vänsterkurvor.
Skakandet är inte konstant, det kommer och går i vågor utan att upphöra helt. Mer eller mindre alltså.
Skakningarnas frekvens ökar eller sjunker inte i takt med ökad eller sänkt hastighet.
Om jag ligger på fyran i 110 skakar det lika mycket som när jag kör på femman. Dvs, det är oberoende av motorvarvtal.

För att eliminera många förslag så skall jag speca vad jag har gjort med chassit so far.

Testat med tre olika uppsättningar hjul som alla varit uppe i balanseringsmaskinen. Ingen skillnad.
Bytt bromsskivor tre gånger av olika anledningar. Ingen skillnad.
Bytt stötdämpare fram, spindelleder, styrleder, främre länkarmsbussningar fram till delrin, bakre till PU. Ingen skillnad.
Bytt främre länkarmsbussning bak till delrin och båda spindelbussningarna bak till original. Ingen skillnad.

Jag har inte bytt några motorkuddar, bussningar till växellådan eller motorn.

Jag är nu mer inne på att detta är något som har med växellåda, drivaxlar etc, att göra.
Obalans i drivaxlar?

Jag är villrådig.

Har vi någon guru på dessa typer av problem?

/Anders