Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Generatorproblem SAAB 95 Aero -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929

    Generatorproblem SAAB 95 Aero -02

    Hej,

    laddningslampan i instrumentpanelen började lysa efter en timmes motorvägsköring i helgen på min SAAB 95 Aero -02 med snart 18 000 mil på mätaren. Lampan tändes lite till och från under de fem minuter av färden som återstod. Testade att mäta spänningen över batteriet på bilen då vi kom fram (laddlampan lös inte då) med motorn på tomgång: 11 V. När man sen stängde av bilen så tickade spänningen upp till 12 tolv volt på batteriet. Är detta tecken på att generatorn håller på och kasta in handduken (och att det är korkat att fortsätta köra bilen då man kan bli stående?)?

    Om det nu är generatorn verkar det vara lite bökigt att få ut generatorn? Hittade lite trådar här och på youtube, uppåt verkar gå om man slipar bort någon milimeter på en "gjutfläns" om jag förstod det hela rätt? Om jag sen får ut generatorn är det smidigast (och kanske billigast) att lämna in den hos någon som renoverar den (bor i stockholmsområdet)?

    MVH

  2. #2
    Handduken är troligen inkastad.
    Förhoppningsvis kan du byta laddregulatorn på generatorn, men för att slippa skruva till dödagar så är det nog lättast att byta den helt.
    En polare gjorde detta på sin Saab 9-5 -02:a och efter lite enklare mekande så fick han upp den uppåt.
    Vet inte om Zita läser detta, någon kanske kan länka till honom så att han kan lämna ett mer detaljerat mektips.


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Fick ut den uppåt, lite lurigt men det gick . Lämnade in den för renovering idag hos Frej bildelar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •