Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Guide: Farthållare efter biopower konvertering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Guide: Farthållare efter biopower konvertering

    Här får ni en liten guide på hur man får farthållaren att fungera på tidiga 9-5or efter en biopower-konvertering. Jag letade på forum i veckor utan att hitta en enda guide med bilder på ingreppet, så ja tog saken i egna händer.

    Man kanske kan göra detta på många olika sätt, säkerligen mycket smidigare, men såhär gjorde jag:

    I handsken på ECUn så fattas det en kabel ifrån hylsa 17 till bromsljuskontakten nere på pedalstället. Borra upp hålet(bild1) och dra igenom en kabel, löd sedan fast den på motsvarande stift på boxen(bild2).

    Sätt tillbaka handsken(bild3) och dra kabeln igenom torpedväggen..
    Jag drog in den på samma ställe som wiren till huvöppnaren(bild 4).

    Lokalisera bromsljuskontakten, borde vara en röd och en grön/grå kabel som går in i den.

    Skala sedan av den GRÖN/GRÅA kabeln och löd fast den du precis dragit in i kupen(bild5). Sätt tillbaka kontakten, tuta och kör!











    Edit:
    Som sagt, så finns det säkerligen många bättre sätt att göra detta ingrepp på. Jag tog vad jag hade för att få farthållaren att fungera. Vill man sen använda sig av kabelskor eller originalstift i handsken, så är det upp till var och en. Syftet var ändå att påvisa vart kabeln skulle kopplas in.
    Senast redigerat av Raithek den 2015-05-11 klockan 09:44.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Av nyfikenhet, vad är det som gör att det inte funkar direkt efter konvertering? Farthållaren borde väl reglera hastigheten oberoende av vilket bränsle bilen går på?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Mjukvaror på tidiga (typ MY9 kräver inte att man ska ha tryckt en gång på bromspedalen efter start innan man aktiverar farthållaren, det finns således ingen kabel mellan bromskontakten & ECU som signalerar Trionic att man gjort detta.

    När man då lägger in en Biopowermjukvara för dessa äldre bilar, så är mjukvaran av sådan basversion att den kräver att man tryckt på bromsen en gång.

    För dom som då saknar denna kabel, så blir resultatet att Trionic inte vet att man redan tryckt på bromsen, och vägrar då aktivera farthållaren.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Att löda fast en kabel på styrlådan kan man göra men det är en tämligen dålig idé och borde inte stå i en guide. Åk till en skrot och klipp av en bit kabel istället. Hylsan kan man få ut ur Kontaktdonet utan specialverktyg men man får hitta något lämpligt att trycka på klackarna med. Två små skruvmejslar kanske..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Går det inte köpa lösa hylsor, borde gå att klämma drägligt med biltema krimpverktyg och ev löda. Det är vad jag minns standard AMP / tyco skor...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Då är jag med, tack för den förklaringen!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Tror tillochmed att man kan använda en 2,5 mm kabelsko som man kan modifiera.
    Bra och enkel guide, tror du att du kan lägga bilderna i forumet. (man vet ju inte om imageshack håller i längden)

Liknande ämnen

  1. Biopower konvertering 9-5 2.3t
    Av Carlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 23:58
  2. Måste man regga om vid biopower konvertering?
    Av Saab_Performance i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 15:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •