Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Småbil att övningsköra i?

  1. #1
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Småbil att övningsköra i?

    Dottern ska börja övningsköra och för det behöver vi en lämplig bil.
    9-5:an är både stor och har automatlåda och är därför mindre lämplig.
    Funderar därför att införskaffa en småbil för ändamålet. Budget upp till c:a 20 kr ungefär. Jag har egentligen inga andra krav än att den ska vara tillförlitlig och driftsäker och ingen rostburk.
    Jag har bla kikat lite på Oplel Corsa. Är det ett bra val? Eller finns det andra bättre val?
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag föreslår en Saab 9-3. Det går att hitta en sen og9-3 för under 20 kkr som gått under 15 kmil. De rostar i första hand i "hundbenen" framför bakhjulen och i fjäderbenen. Om du hittar ett fint exemplar med minimal rost så kan det vara väldigt prisvärt.

    Varför ska tjejer ha skitbilar. Tänk om hon krockar med en älg.

    Saaben har fördelen att alla fel är kända och att det är lätt att få gratis råd och tips här. Finns det något forum för Opel? Ingen som är intresserad av bilar köper väl en sån. Jag har en kollega som har en Passat. Hittar ingen information om den på nätet. Måste väl har sålts 10 ggr fler såna än Saabar men ingen som är intresserad av bilar köper en sån tråkbil.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt
    Håller med föregående talare, speciellt när det gäller säkerheten! Sedan så tycker ju jag att ska man övningsköra så är det ju bra om det görs i en större bil så man lär sig hantera detta också. (Körde själv 9000 när det begav sig.) I ditt fall hade jag nog helt enkelt införskaffat en 9-5 med manuell växellåda då det är 9-5 ni har idag. Men det är jag det. Vill du att bilen ska vara lite mindre så är ovan nämnda 9-3 ett bra val. Kanske något i stil med denna? http://www.blocket.se/vi/60384424.htm
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Är själv i övningskörningsbranchen och dottern får hålla tillgodo med vagnsparken på gården, dvs 3st 9-5or och gamla Bettan.
    Mycket nyttigt då de är individer och kopplingarna t.ex. är olika även om min men 6-puckad carbonsinterlamell kanske inte är hennes favorit så är det nyttigt att även kunna starta i backe med den :-)
    Och det är väl ganska troligt att hon när kortet är klart börjar använda en av 9-5orna vilka har bra krocksäkerhet, ABS mm
    Småbil med diverse tramsiga funktioner får hon prova på körskolan som har Golfar med start/stopp
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Klart man får svar att köpa en SAAB om man frågar på ett SAAB-forum :-)
    Det lutar ändå åt en småbil. Jag räknar med att äga bilen 2-3 år så att även dotter två får chansen att övningsköra. Jag tror sammantaget att det blir billigare, allt inräknat, att köpa en bättre begagnad småbil jämfört med en större bil som SAABen är.
    Gamla 9-3 går för övrigt tokbort pga rostproblemen.
    En sak ytterligare att beakta är dock säkerheten och det är väl här som det kan bli frågetecken. En tio år gammal småbil får inte mer än tre, möjligen fyra, stjärnor i NCAP. Vi ska dock köra i tätort Bromma/Solna/Sundbyberg på i huvudsak 30 och 50-vägar så några älgkrockar behöver vi inte riskera.
    En bil som verkar ligga bra till både säkerhetsmässigt, med bra rostskydd och med låga driftkostnader är Ford Fiesta. Ska kika mer på denna.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Du får väl fråga på ett Fordforum då. Du vet väl att krockbetygen är förrädiska för bilindustrin har sett till så att man man sätter betyg per klass d v s småbilar jämförs med andra småbilar osv.

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Skoda då? Frun har en ogFabia som hon är nöjd med. Till och med kombi på hennes småbil, fast finns utan oxå. Alla bekvämligheter ac osv samt billiga reservdelar från Tyskland.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt
    När det gäller säkerhetstester så är Folksams årliga sammanställning från verkliga olyckor något jag tror man kan lita på rätt så bra. Nyare småbilar är generellt säkrare än äldre småbilar, men de är ändå småbilar vid en krock. Ford har jag inte mer koll på än att de fordägare jag känner är rätt så nöjda med sina bilar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Folksams verkliga olyckor inkluderar inte singelolyckor eller viltolyckor, enbart bil mot bil kollisioner.

    en modern bil vs en modern bil så hjälper båda bilarna till att absorbera smällen. En tall är inte lika förlåtande.

    inte sagt att den e värdelös, fortfarande Mycket bra. men inte perfekt.

    jag har aldrig förstått det där med att lära sig köra i en liten bil? jag körde första året i en 9-5 automat. det var faktiskt riktigt bra. fick öva på bilkontroll, filbyten osv utan att behöva ha kopplingen och spaken att oroa mig för hela tiden. efter ett år ungefär så köpte jag en manuell bil som min första egna bil.. (att det sen spåra ur totalt är en annan femma) Sen anser jag att det är bättre att lära sig stor bil direkt än att köra nån skolåda. För hur ska man då lära sig att köra större bil? det är lättare att lära sig under handledning med en stor bil och sedan hoppa in i en mindre bil ensam än tvärtom.

    Sen skulle jag säga att det viktigaste är skicket på kopplign och växellåda. för finns en chans att dom kommer slitas lite grann inledningsvis. bil med mkt vrid är också trevligt.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Vid all körning - övningskörning i synnerhet - är väl säkerhet A och O? Satsa på en säker bil (=det brukar inte billiga/gamla småbilar vara) i första hand!

    Med din budget kokar det väl ner till og9-5 (surprise!) och volvo 850/S70/S80 (sedanerna är mycket billigare än kombibilarna!). De klarar ju även "driftsäkra och ingen rostburk"-kriteriet.

    Og9-3 är tyvärr inte särskilt säker längre i dagens mått mätt.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-05-11 klockan 08:50.

Liknande ämnen

  1. Bra mc för 30000kr o övningsköra/nybörjar hoj?
    Av guzten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 19:37
  2. Liten,bra småbil!?
    Av Magnus84 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •