Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta till BioP-topp när man ändå måste byta t.packning? Gäller en B234e...

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Byta till BioP-topp när man ändå måste byta t.packning? Gäller en B234e...

    Har möjlighet o ro loss en Biopowertopp ifrån en B205E. Kanske vore ett bra alternativ till originaltoppen på en B234E som man ändå måste byta topppackning på när tid finnes. Skall när temperaturer o årstid tillåter köra med sprit-mappning och det är ju en del på t7-biopower topparna som skiljer ifrån "icke-biopower"-topparna. Ventiler, ventilsäten o säkert lite annat, för har jag inte helt fått det om bakbenet så skall väl en t7-topp passa på en t5-botten? Spriten påverkar ju en motor lite annorlunda vad jag förstått och t5-topparna var ju aldrig avsedda för spriten från början så varför inte ta en Biopower-topp då som är det?

    Någe knepigt i mitt resonemang?
    Invändningar, någon?
    Synpunkter o bra att veta önskas?


    /Dave
    Senast redigerat av daspunner den 2015-05-09 klockan 18:13.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    E85 sänker förbränningstemperaturen så jag skulle inte bry mig om att byta topp.
    Ska du trimma mycket så ser insuget lite annorlunda ut.
    T5 topp har lite grövre ventilskaft men dom nyare T7 topparna har hårda avgasventiler.
    Bra spridare samt pump är dock bra att tänka på.

    Pelle

  3. #3
    Det är väl ingen hemlighet att Henko-pumpen är ett bra koncept även om det kräver lite småpill med pumparmaturen.
    Bra och prisvärd soppapump, tänk bara på att INTE använda den strömanslutningen som medföljer i kitet, den är av tämligen låg kvalitet och efter en tid blir kontakteringen så låg att friktion uppstår, plasten smälter och sedan upphör kontakten helt.
    Kör ner egna isolerade bilskokontakter istället.

    Skaffa dom där fina tändstiften BOSCH BCPE6-ES11 nåt (Jag vet inte exakt vad dom heter om jag skall vara ärlig). Det är också en bra idé att knacka ihop dom aningen.
    Exakt mått hade jag i minnet för en tid sedan, men det var då det. Någon?
    Edit
    NGK BCPR7ES-11
    /Moderator
    Ett par andra spridare, tex Racetronics 875cc. Artikelnummer: FI114992
    Vill minnas att dessa är något högre än originalen och då lägger man helt enkelt in två spacers av lämpligt mått mellan fuelrail och fästen och använder lite längre skruvar.

    Om du byter till E85 och det är första gången den skall tankas med detta bränsle, kan det vara läge att byta till ett färskt bränslefilter också.
    Anledningen till det är att spriten vaskar rent tanken och dess ingående delar rätt effektivt och det lär ju hamna i filtret. Om det gamla nu redan är begagnat så lär det inte bli mindre skräp när spriten börjar flöda.

    Om man är lite nojjig av sig och om laddtrycket skall ökas i och med den ommappning som måste göras så kan det vara bra att byta till ett gäng kaxigare toppbultar.
    Använd absolut inte dom gamla som satt där från början.
    Om en sats ARP inte ryms i budgeten då dessa kostar rundliga 2000-2500:- så kan ett gäng M12x100 12.9 bultar användas. (dras med 105Nm) Priset brukar ligga på mellan 100 och 150 spänn för 10 stycken.
    Det finns två läger när det kommer till nyttjandet av 12.9 bult, vill inte påstå att något av dom har helt fel så det är upp till var och en att göra sin egen bedömning. Alltså rekommenderar jag inte 12.9 bult, jag påtalar bara möjligheten.

    Det kan vara bra att se över sin vevhusventilation, om den har senaste uppdateringen är det ju bara att tvätta rent grejorna, annars byter man till en uppdaterad version.

    Det här är säkert redan vida känd information, men den tål nog att nämnas igen.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-05-13 klockan 13:51. Anledning: Faktafel ang. tändstift, det skall ej vara BOSCH

Liknande ämnen

  1. Byta topp packning saab 99-78 tips?
    Av Stefan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-06, 21:29
  2. Byta topp-packning efter 6000 mil
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 01:46
  3. Byta ventilkåps packning vid efterdragning av topp
    Av Jagge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 21:32
  4. Byta topp-packning 9000 2.0t
    Av Jimmy Grönros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 16:31
  5. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •