Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Folierat istället - bilder; Saabparts.com alu dörrlisterna - vass eller kass

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182

    Folierat istället - bilder; Saabparts.com alu dörrlisterna - vass eller kass

    Hej..
    tänkte på att uppgradera interiörlisterna i min SS Linear med dom här:


    från Saabparts.com
    http://webshop.saabparts.com/en/9-3-...ts-dorrinlagg4
    Bra pris 399,-

    Men är dom värd att satsa på, eller liknar dom endast silver lackerad plast mer än aluminium? Jag tycker inte att Aero rattens silver är speciellt snyggt - är det lik, någon som vet?

    Ett alternativ jag funderar på är att foliera med börstad alu folie. Jag har folierat växelspak kransen och det blev riktigt bra.

    Vad tycker ni ?
    Senast redigerat av kesr den 2015-07-08 klockan 21:55.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Jag tycker de är snygga o lyfter interiören jättemycket.
    Tycker med aero-ratten är vedervärdig o liknar en leksak mer än ngt jag vill ha i bilen. Men smaken är som baken.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Listerna ser bättre ut än aeroratten.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Är det inte så att listerna har en "borstad" look medan aeroratten bara är grå/silver helt slätt?

    Edit: Stavning
    Senast redigerat av Vfr den 2015-05-11 klockan 12:11.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Tackar för alla svar.

    Jag satsar och investerar 399:- i listerna och om dom inte ser vassa ut folierar jag dom i borstad alu....

    Aero ratten är inte i borstad alu look, men jämn silver och samma är handfackslisten.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Var hittar man folie i borstad alu-look?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Jag har hittat det på ebay. Från England.

    Her är ett kort på resultatet: Växelspakskransen och emblemet på toppen är folierat.


    upload image online
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Mycket snyggt!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937
    MYCKET snyggare an det matta kromet som är på listerna!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av kesr Visa inlägg
    Tackar för alla svar.

    Jag satsar och investerar 399:- i listerna och om dom inte ser vassa ut folierar jag dom i borstad alu....

    Aero ratten är inte i borstad alu look, men jämn silver och samma är handfackslisten.
    Hur gick monteringen av listerna? Var det svårt?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Jag har inte handlat än. Det går inte så fort. Men jag vurderer inte att det blir svårt. Hirsch har lagt en how-to-do på Youtube. Men jag återkommer när jag har fixat det. Först ska jag ha handlat mera borstad alu folie.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Nu har jag äntligen kommit vidare med mitt mini projekt.

    Jag undrade ju över om det gick att återanvända dörrlistorna når man hade avmonterat dom. Det gick bra.

    Jag gick fram efter Hirsch videon på youtube: https://www.youtube.com/watch?featur...kE&app=desktop

    I stället för att borra av listorna från baksidan så skar jag dom av med en snickrarmejsel. Då hadde dom kvar lite av pinnen (tappen) som jag använde når jag satte listorna tillbaka på dörrsidorna. Jag limmade med Locktide och satte även en skruv i nån av pinnarna för en säkerhets skull.


    Det var svårt att foliera kanterna men det blev sisådär bra tycker jag.




    Man ska kolla noga för att se att vi pratar folie. Här är sämsta biten, och om jag hade varit smartare hade jag ju gömt infälningen på toppen av listan.






    Här ses interiören nu. Folierat handfackslista, och lackerat knapp till handfacket i svart 170, folierat växelspakskrans och emblem.
    Jag tycker det snyggar till kabinen med det ljusare detaljer. Även min fru bemärkte att något var ändrat - och att det var till det bättre.

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Vart köpte du Alu.folien ifrån ?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej! Riktigt snyggt blev de ju! Funderar också på att foliera lite inredning i bilen. Är helt ny på detta så därför undrar jag om man tar bort delarna för att foliera och isåfall hur gör man det och är de svårt? mvh

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937
    Blev ju kanon de där.. jag hade nog valt att lägga folien åt andra hållet på listerna men vet ju inte hur bred biten du hade var... oavsett så ser det bättre ut än alla org inlägg Saab har haft org.!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Ja det är absolut nödvändigt att ta bort detaljerna, alldeles omöjligt utan.

    Ja lite svårt är det väl. Jag övade mig på lite udda objekten från verkstaden innan jag började på bilen. Men där finns gott om Youtube videor om hur man gör. Du ska också ha en värmepistol till at mjukgöra folien.

    Jag tänkte också mycket på åt vilket håll jag ville lägga folien men valde upp ner da jag hade set det var hur ett annat svenkt fordonstillverkare har valt, och med dom svajiga listerna kunde man ändå inte få en rak borstalinje.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  18. #18
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    691
    Medlem#
    1014
    Problem brukar uppstå när sommarvärmen kommer att det börjar släppa och dra sig lite.
    9-3 Aero-08

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-07, 18:17
  2. 20% rabatt på saabparts
    Av Mr_SunBear i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 20:34
  3. Rea på Saabparts
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 13:17
  4. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  5. Vass 9-3 SS ?
    Av rs_aero i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •