Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Intermittent fel med låsning/larmning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -

    Intermittent fel med låsning/larmning NG9-3

    Hej,

    Bilen är en NG9-3 -11, sedan, 84000 km, helt original.

    Ibland då man trycker på lås-knappen på fjärrkontrollen hör man ett svagt klick som liknar det då man låser bilen, men knapparna dras inte ner. Dock så larmas bilen, dvs. den lämnar olåst men larmad. Öppnar man en dörr aktiveras larmet. Trycker man lås upp avlarmas den.

    Larmet fungerar alltså som det ska, men det är låsknapparna som inte dras ner.

    Felet är intermittent och jag har inte hittat något samband mellan när det händer. Först hände det kanske en gång på 100 låsningar, men nu har det börjat hända oftare.

    Jag har gått igenom felkoder med eSID 2 men hittar inget där. Batteriet i bilen verkar det inte vara något fel på.

    Kan det vara styrdonet i förardörren som håller på att balla ur, eller kan det vara något annat?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det är alltså ingen dörr som låses när felet inträffar? BCM styr låsen via dörrmodulerna och det är ju mindre troligt att dörrmodulerna gör fel om det är alla dörrarna, låter mer som styrningen ifrån BCM:en skulle fela (men oklart vad).

    Låslogiken på din bil är utan sensorer i låsen, och när du trycker "lås" så låses först alla dörrar upp för att synka låsen elektriskt och mekaniskt. Sen låses dom. Låter som du hör den första delen, att dom låser upp. Du kan se det tydligt om en dörr är låst manuellt när du trycker lås, den kommer då först att låsas upp innan den låses igen.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nej, alla dörrar lämnar olåsta!

    Nu minns jag att samma sak hände en gång då jag tryckte på låsknappen på dörren inne i bilen. Jag hörde det första "ljudet" men knapparna gick inte ner!

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Är det inte något sånt som händer om dörren är spärrad och inte kan låsas? T.ex för att dörren inte är riktigt stängd. Då skulle det ju kunna bero på att ngn givare eller kablage glappar/krånglar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Skulle kunna vara om bilen tror att förardörren är öppen, då förhindras låssekvensen.. (Borde inte göra första steget, men det kanske den gör.. Minns inte)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Om jag inte minns fel så blir det just ett svagt klick ändå när låsningen förhindras. Svagare än det vanliga låsklicket. Beskrivningen låter ju nästan så. Eller så är det bara jag som kommer ihåg fel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Bilen borde oavsett indikera öppen dörr när det händer, så försök kolla det nästa gång. Jag skulle gått in via passagerardörren och slagit på tändningen. Försök att inte röra förardörren iom att vi misstänker fel på sensorn.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag ska testa det nästa gång det händer. Det kan vara i morgon eller om ett halvår. Men jag återkommer!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Jag har i princip samma fel på min ng 9-3 03a fast där är det bara bakdörrarna som ej låses/låses upp. Vbakdörr kan låsas ibland o låsas upp

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    MY03 har låssensorer och där är det vanligaste felet att dom strular (sitter inne i låset)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nu har jag faktiskt en felkod jag inte sett tidigare:
    B25550f

    Men den verkar inte ha något att göra med låsning.. ? Hittar ingen vettig information om det riktigt. Och frugans dator där det finns WIS är på jobbresa..

    Sen kommer alltid C054704 upp för mig oxå även fast jag raderar den, men det verkar ha med tändlås att göra (och det har jag inte märkt nåt fel alls med).

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    B2555 0F, i følge WIS: "Innerbelysning, felaktig. Felkriterier: När spänning finns på styrdonets ingång och utgång till innerbelysningen men belysningen ska vara avstängd."

    I fall du ikke har feil med belysningen, så "tilhører" denne koden BCM - som også styrer låsing/opplåsing av dører, så kan det være "noe" ifm. selve BCM som skaper problemene?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    De lät ju mindre roligt? Henrikg

Liknande ämnen

  1. Intermittent spjällhus 9-3 -04
    Av Mr Green i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 18:46
  2. Intermittent lambdasondfel
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 19:02
  3. SAAB 900 94 startar ej efter larmning.
    Av knewt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 13:53
  4. Signal vid larmning 9-5
    Av oak i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •