Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tjutande/vinande ljud från motorrummet (9-5 Aero -05 automat)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    16

    Tjutande/vinande ljud från motorrummet (9-5 Aero -05 automat)

    Hej

    Jag har fått ett riktigt irriterande ljud ifrån motorrummet någonstans. Det är tjutande/vinande ljud (typ "eeeeehhhhhh"). Rätt svårt att förklara hur det låter. Det börjar vid runt 35-40km/h och låter lika högt hela tiden. Ljudet följer inte med varvtalet eller slutar vid bromsning. Låter som det borde vara ett vakuum. För när man kommer ner runt 40km/h igen och ljudet håller på att att tystna är det som att luft tar slut. Det typ "pustar ut" några gånger. Ljudet låter inte hela tiden utan det kan komma från gång till gång när man kör. Har bytt ut vakuumpumpen (beg) som drivs av kamaxeln i hopp att det va den men fortfarande samma ljud. Har även gått igenom alla slangar till vakuumet (insug-vakuumpump-bromsservo & vevhusventilationen).

    Ge mig tips tack!!!

    Gäller en Saab 9-5 Aero -05 med automatlåda.
    Joakim Tovebrink, Västervik
    Saab 9-3 Aero -01
    www.rabiatmotor.com

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Slog upp ovan nämnda vakuumpump och blir lite diffus kring hela upplägget. Jag har ingen sån men jag vet att jag sett en på en skrot en gång. Våran 9-5a är ifrån -03 och manuellt växlad. Har du en sån pga din automatlåda eller för att du har nyare bil? Sen har jag ingen Ääärooo heller iofs men det skall väl inte göra nåt eller? Eller är Äääron så snabb att den åker ifrån sitt vakuum? :-)

    /Dave

    - - - Uppdaterad - - -

    NEVER MIND! Du har tomatlåda o därav vakuumpump då inte motorn producerar tillräckligt undertryck läste jag mej nyss till i WIS:en... För läsa kan jag ju tydligen om ändock sporadiskt verkar det som...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    16
    Ingen som har någon vettig idé? Har ju sett att andra har haft liknande problem. Men som oftast så skriver dom inte vad felet var. :-/
    Joakim Tovebrink, Västervik
    Saab 9-3 Aero -01
    www.rabiatmotor.com

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kolla så vakuumsugarna är hela & sitter ihopvid alla kopplingar & nipplar. Kolla så backventilen vid insuget är hel. Kolla så vevhusventilationens slangar är hela & sitter ihop. Kontrollera EVAP-slangarna & dess backventiler. Kolla bromsservos slangar backventiler.
    Kontrollera så insuget sitter åtskruvat. Mitt insug satt löst en gång & då visslade det när motorn var kall. Så där blev ett litet luftläckage. Efter en halvmil då den värmt upp sig så tystnade det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458
    Jag har samma problem ibland på min NG900 men då vid högre hastigheter 100-120 men bara ibland. Så jag vet vad det är för ljud väldigt mysko men kolla fb sidan där det oxå tas upp finns mer svar där och tips på både dumpventil och luftfilter mm

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Har du uteslutit AC:n?
    Jag hade en expansionsventil som lät skumt. Det var iofs endast när jag stängde av bilen som jag hörde den, men en sådan kanske kan låta i andra sammanhang också?
    Det är främst eftersom det inte verkar följa varvtal eller hastighet som jag tänker i de banorna.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Avluftningen från lådan?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kolla så vakuumsugarna är hela & sitter ihopvid alla kopplingar & nipplar. Kolla så backventilen vid insuget är hel. Kolla så vevhusventilationens slangar är hela & sitter ihop. Kontrollera EVAP-slangarna & dess backventiler. Kolla bromsservos slangar backventiler.
    Kontrollera så insuget sitter åtskruvat. Mitt insug satt löst en gång & då visslade det när motorn var kall. Så där blev ett litet luftläckage. Efter en halvmil då den värmt upp sig så tystnade det.
    Har kollat allt ovanstående. Även bytt ut hårdplaströret med backventiler som sitter mellan insug-vakuumpump-bromsservo pga av att backventilen vid insuget strulade. Dock samma fel fortfarande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke Visa inlägg
    Har du uteslutit AC:n?
    Jag hade en expansionsventil som lät skumt. Det var iofs endast när jag stängde av bilen som jag hörde den, men en sådan kanske kan låta i andra sammanhang också?
    Det är främst eftersom det inte verkar följa varvtal eller hastighet som jag tänker i de banorna.
    Provat att stänga av klimatanläggningen helt utan förändring av ljudet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Avluftningen från lådan?
    Ska testa att ta bort avluftningsslangen. Har dock testat att köra med oljesticka lite uppe ifall det skulle va för högt tryck i lådan. Tyvärr så va ljudet kvar då med.
    Senast redigerat av tovebrink den 2015-05-21 klockan 11:48.
    Joakim Tovebrink, Västervik
    Saab 9-3 Aero -01
    www.rabiatmotor.com

  9. #9
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Jag har ett liknande tjut och likadan 9-5 05 Aero automat som tjuter lite när motorn är kall runt 35-40km/h. Ljudet följer med varvtalet i lådan/hastigheten lägger jag i friläge i 35-40 och gasar följer det inte med motorvarvet det låter som turbotjut fast lägre volym. Kan vi ha samma problem
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    Jag har ett liknande tjut och likadan 9-5 05 Aero automat som tjuter lite när motorn är kall runt 35-40km/h. Ljudet följer med varvtalet i lådan/hastigheten lägger jag i friläge i 35-40 och gasar följer det inte med motorvarvet det låter som turbotjut fast lägre volym. Kan vi ha samma problem
    Mitt ljud följer typ inte med varvtalet eller hastigheten tyvärr. Hur man än gör. :-/
    Joakim Tovebrink, Västervik
    Saab 9-3 Aero -01
    www.rabiatmotor.com

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Svårt att säga hur ditt visslande ljud låter men jag hade ett visslande/vinade och det var plasten som sitter i ena hjulhuset som som hade spruckit och i vissa farter gav i från sig oljud.
    kolla att ingenting är löst och allt under bilen i hjulhus är ok.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Svårt att säga hur ditt visslande ljud låter men jag hade ett visslande/vinade och det var plasten som sitter i ena hjulhuset som som hade spruckit och i vissa farter gav i från sig oljud.
    kolla att ingenting är löst och allt under bilen i hjulhus är ok.
    Sitter inget löst eller trasig i hjulhusen tyvärr. Avluftningsslangen till automatlådan va hel och "ventilera" bra.
    Joakim Tovebrink, Västervik
    Saab 9-3 Aero -01
    www.rabiatmotor.com

  13. #13
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Och själv har jag bytt backventiler & slangar provtryckt turbosystemet kollat dumpventil mm och inget fel där, bytt all olja i lådan. Men jag har inte kollat insugsröret än, ljudet kan ju komma där ifrån vid belastning och inte framträda då jag varvar motorn utan belastning såvida det inte är Asinlådan som håller på att ge upp men det borde inte låta som en tjutande turbo eller vid den tempen som råder nu 10-15º hörs det nästan inte alls
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

Liknande ämnen

  1. Vinande/tjutande ljud vid turboladd. 9-5:a
    Av PaLmE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •