Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fel nav på Saab 9-3 aero 99.a? Hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Fel nav på Saab 9-3 aero 99.a? Hjälp!

    Halloj

    Sitter illa till med mina bromsskivor och hoppas på hjälp här!
    Skulle byta klossar och skivor på min 9-3 aero 99.a (LUH691). Kändes kanon att allt lossnade utan att gå sönder MEN nya skivorna går inte på, diametern på navet/lagerhuset (se bild) är för stort! Det mäter ca 143 mm på bilen medan motsvarande mått på alla nya skivor jag kollat är 139 mm (se andra bilden). Ser ingen annan möjlighet än att det har eftermonterats ett annat nav/lagerhus, men den stora frågan är ju hur jag hittar en skiva som passar...?? Mätte på gamla skivan och den mäter ca 145. Har sneglat på skivor till 9000 och där stämmer måtten, tyvärr verkar det bara 4-bult och inte 5 som på min. Känns drygt att behöva byta nav bara för att få på skivor... Brukar det stå stansat något id-nr på naven eller skivorna där det går att lista ut modell motsv?
    Tacksam för all hjälp!

    John
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Är det samma på båda sidorna? Det sitter troligtvis nav från en NG900 från 94-96 på din bil, dom naven var något större. Har läst om flera på forumet som har svarvat ner dom naven för att få på skivor till nyare modeller. Med bilen på pallbockar kan man starta motorn och lägga i lämplig växel för att sedan med vinkelslip med slipskiva få ner navet till rätt dimension.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-saab-900-95-a
    http://forum.saabturboclub.com/showt...nav-fr%C3%A5ga
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ll-9-5-bromsar
    http://forum.saabturboclub.com/showt...sar-fram-900ng
    Senast redigerat av Blommas den 2015-05-08 klockan 03:12.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    kanske inte är bara naven..............troligen har den väl kanske lidit av rostiga fjäderben och de har bytt hela benet? Ett komplett 900 ben passar ju men blir väl fel höjdmässigt då dämpare och topplagring skiljer.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för info!
    Mycket värdefullt, 900ng skivor fanns hemma så jag provar och ser om de passar innan vinkelslipen kommer fram. Osäker om det är samma på båda sidor. Höger satt som berget så jag vågade inte fortsätta vålda med risk för att stå utan skiva helt och hållet... Nu har jag båda varianter hemma så det borde gå att få ihop på något sätt. Tycker det var konstigt att varken mekonomen eller "saabverkstaden" hade koll på detta . Är det detta nav som skall sitta original på aeron eller är det eftermonterat?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Nej det ska bara finnas på Saab 900 mellan 94-96 så om du har det på din bil är det eftermonterat-

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Japp. Blev 900-skiva på vänster och original på höger där det tydligen inte var bytt. Bildgooglade på 900ng och fick fram ett regnr som jag sen sökte bildelar på för att få fram lite mått att jämföra med. Dock visade sig bilen jag sökte på vara en 900 från -97... Skivan passade hur som helst mycket riktigt på mitt nav. Tack igen för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Hjälp efterlyses!! Saab 9-3 aero sc XWD 09
    Av chrilleenn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 17:52
  2. HJÄLP! Saab 9-5 Aero -02
    Av Aerocrash i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 09:40
  3. Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!
    Av PooT_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •