Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab 9-5 aero 04 dör i farten mot korsningar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22

    Saab 9-5 aero 04 dör i farten mot korsningar

    Problem med att bilen dör utan förvarning eller ryck när man saktar ned mot tomgångsvarv vid korsningar..
    Händer ibland att Bilen dör bara helt tvärt när man saktar ned och växlar ned mot korsningar alltså fortfarande i farten och är lite småryckig spec vid kallmotor.. Inga problem att starta den igen efter den dött och allting är frid och fröjd, detta händer kanske 1-2 ggr i månaden
    Annars är bilen kanon går bra endast lite småryck ibland lite misständningsstuk..

    Jag har kollat felkoder och det finns inga registrerade felkoder
    vacumslangar är nya och hela
    bränslefilter nytt
    luftfilter nytt

    Har beställt nya tändstift

    Steg 4 biopower maptun Manuell låda
    Saab 9-5 Aero 2,3T 04 steg4 etanol
    Saab 96 1963

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Backventilen till vevhusventilationen som sitter i bakkant av motorn under svarta kåpan, är den hel???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis, den brukar spricka och då dör bilen lätt på tomgång.
    Sitter integrerad på en hård slang och Maptunparts har en ersättare i aluminium alt. att du får byta hela slangen.
    Man behöver vara lite ormmänniska för att lossa den under insuget på baksidan av motorn.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En bugg i mjukvaran kan göra att detta händer även på fullt friska motorer, men jag tycker ändå du ska kolla det som RZ och HeRmAN skriver för sådana fel kan förvärra situationen ytterligare.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag hade liknande & då var det kablaget till bränslepumpen som smält ihop.
    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1925123

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    backventilen är hel och sitter åt rätt håll, men det går lite tungt båda håll... provar och köper en ny

  7. #7
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag hade lite liknande bekymmer innan, och även när jag skulle parkera. I mitt fall var det vevaxelgivaren, och i början hade jag inga problem att starta bilen igen. Sedan dök det upp oftare och oftare, och till slut gick det inte att starta bilen när motorn var varm.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    köper en ny sån också

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    Har bytt givare och ingen skillnad..
    Det hände idag igen påväg till jobbet har kommit på hur jag kan "provocera" fram att den dör,, Gasa på lite sen släpper gas och kopplar ur, då går varvräknaren ner sakta mot 0..
    Det är under 1500rpm som bilen går lite småryckigt och den dör vid urkoppling i fart,
    Ska fortsätta felsöka idag på vakumsidan en gång till... har gått över samtliga slangar x antal gånger men hittar inget läkage.. ska även släppa loss fuelrail och spridare för rengöring får se om det blir bättre..

    Någon som kan ha några fler ideer? dumpventil? tempgivare insugsluft? spjällhus? magnetventil?? några speciella backventiler som är kända på vacumsidan som kan krångla??

    Bilen går fortfarande väldigt bra över 1500/2000rpm inge ryck eller dyl vid landsväg märks ingenting... och inga felkoder eller lampor som lyser...

    Bilen har gått 14000mil glömt att skriva det!
    Saab 9-5 Aero 2,3T 04 steg4 etanol
    Saab 96 1963

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Som sagt, problemet ligger i mjukvaran. De flesta Biopower-trim med eftermarknadsspridare beter sig såhär.

    Lösningen:
    Fylla i InjCorrCal.BattCorrTab på korrekt sätt och öka LambdaCal.MinLoadTab till 110mg/c.

    Varför ingen av de "professionella" trimfirmorna har förstått detta ännu vet jag ej.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-05-12 klockan 13:21. Anledning: Stavfel

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Som sagt, problemet ligger i mjukvaran. De flesta Biopower-trim med eftermarknadsspridare beter sig såhär.

    Lösningen:
    Fylla i InjCorrCal.BattCorrTab på korrekt sätt och öka LambdaCal.MinLoadTab till 110mg/c.

    Varför ingen av de "professionella" trimfirmorna har förstått detta ännu vet jag ej.
    Om det nu skulle vara så, vad säger Bengtsson?
    Den borde ju vara den första TS kontaktar efter denna input
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Som sagt, problemet ligger i mjukvaran. De flesta Biopower-trim med eftermarknadsspridare beter sig såhär.

    Lösningen:
    Fylla i InjCorrCal.BattCorrTab på korrekt sätt och öka LambdaCal.MinLoadTab till 110mg/c.

    Varför ingen av de "professionella" trimfirmorna har förstått detta ännu vet jag ej.

    Allt såg bra ut och stämningen var god, enda tills man valde att vara en uppblåst skitstövel....
    Det är skitbra att dela med sig av sin kunskap, men att göra det på ett idiotförklarande och respektlöst sätt är så fruktansvärt urvattnat.

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
    Det är "lite" lättare att studera någon annans färdiga tårta, syna dess fel och brister och göra om den bättre.
    Intresset och glöden att vilja testa nya saker och streckläsa igenom manualer dör ut lite när man sysslat med samma sak i ett 20-tal år.
    Man blir även lite för trygg i sig själv och får det svårt att ta till sig nya saker. Jag sitter själv med nya ögon och lär mig mjukvaru-uppbyggnader och ställer mig tidvis väldigt kritisk till flera saker, både i våra program och andras, men jag vet bättre än att börja idiotförklara den innan mig.

    Jag förstår inte varför ni hemmapulare alltid ska ha den här attityden. Jag blir väl den första att villigt erkänna att vi lär oss saker varje dag och har inga som helst problem att ta emot tips från "tekniknördar" som gillar att testa sig fram.
    Spydighet och gudakomplex avhyser jag... Och det är inte riktat till dig, utan rent allmänt.


    Edit: Helt otroligt att jag inser att jag precis försvarade Bengtsson och Maptun, men det står jag för. Attacken var riktad mot oss också.

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är av respekt för er som har detta som yrke som jag har hållit detta för mig själv i ett par år. Jag har inte velat smutskasta någon. Genom att "attackera" alla så har jag nu presenterat lösningen utan att smutskasta någon enskild. Ni är välkomna att använda er av kunskapen jag delar med mig av så att ni eventuellt kan förbättra era kommersiella produkter. För detta begär jag inte ett öre tillbaka i gengäld.

    Förresten är det inte första gången jag lagt ut denna information. Jag gjorde det för ett bra tag sedan i Bagarns projekttråd när Bagarn klagade över samma problem. Den gången var det dock ingen som la märke till mitt blyga inlägg
    Senast redigerat av Brisse den 2015-05-12 klockan 16:38.

  14. #14
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Jag håller inte med. Om man hyser respekt och vill hjälpa till så tar man kontakt och för fram sina idéer, man sitter inte på forum och leker allan ballan och "hoppas" att berörda ska läsa detta. Det blir ju dessutom roligare att ha hjälpt någon som vill ha ta emot hjälp.
    Återigen så är det inte riktad specifikt mot dig.
    Ang bilens beteende och lösningen du delade med dig av; Intressant, minst sagt. Jag känner till en bil som har detta problemet som jag tänker testa det på. Det är dock väldigt sällan men iom att din lösning har med adaption och lambdareglering att göra så köper jag det till 100%.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det hela grundar sig i att stora spridare har svårt för att dosera rätt mängd bränsle vid korta öppningstider. Adaptionen jämför insprutad bränslemängd (vilket är ett uträknat värde baserat på öppningstid), luftmassa och lambdavärde men när insprutad bränslemängd blir inkonsekvent pga. korta öppningstider så blir adaptionen fel.

    Därför är det viktigt att spridarnas egenskaper är korrekt kalibrerade, inklusive dödtiden, för den gör stor skillnad på låglast och t.ex. 630 deka har bara en tredjedel av dödtiden som originalspridarna har.

    Eftersom spridarna beter sig inkonsekvent så är det dock inte hela lösningen, och därför stänger jag av lambdaregleringen under 110mg/c, vilket ändå är väldigt låg belastning. Detta förhindrar att adaption sker när spridarna beter sig som mest inkonsekvent. Just siffran 110mg/c har jag tagit fram för min egen bil som går med 630 Deka, och belastningsmässigt är det någonstans emellan tomgång och motorbroms.

    På originalbilar existerar inte problemet, eftersom spridarkalibreringen är välgjord, och de små spridarna (öppningstiden blir längre) enkelt kan dosera rätt mängd bränsle konsekvent även på mycket låg belastning.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-05-12 klockan 17:32.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    Jag får prova att byta tillbaka till org spridare och ställa om till org mjukvara och tanka bensin och se om problemet kvarstår. Börjar bli läskigt när bilen dör i svängar blir lite tungstyrt :O

  17. #17
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Det där är nog alla "proffesionella" firmor medvetna om.
    Jag tänkte mest på 110mg lösningen.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    kontaktade Bengtsson på Maptun och nu går bilen som den ska! Tackar alla för hjälpen!

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det vore trevligt om du kunde berätta vad problemet var, så att folk som råkar ut för samma sak i framtiden kan ta hjälp av dina erfarenheter.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    Det behövdes en justering av programvaran och det fixades av Fredrik Bengtsson på Maptun som la i den nya programvaran i maptunern vet inte vad han ändrade men bra blev det

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 t -97. Dör lätt i korsningar
    Av Hjalle9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:33
  2. måste växla ner till ettan i korsningar (9-5 aero)
    Av Kvintus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 00:42
  3. Öka Farten i en LTT
    Av Tardblog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 21:09
  4. Mr Collin i farten
    Av m_917 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •