Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Momentstaget 9-5 hållbarhet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Momentstaget 9-5 hållbarhet

    Hejsan!
    För knappt 4 år sedan bytte jag momentstaget på min 9-5 Aero kombi -02 manuell mot ett nytt (originalvarianten av bussning). Den ryckighet vid växling jag upplevt försvann då. Nu (25000mil) har samma typ av ryckighet börjat komma smygande igen och jag funderar på om livslängden på bussningen inte är längre än så? Kände på bussningen samtidigt som jag gungade bilen och visst rör sig motorn i förhållande till staget men inte överdrivet mycket, bussningen såg heller inte torr och sprucken ut.

    Finns det någon annan bussning/fäste som är känt för att ge liknande symtom som momentstaget?
    Om inte tänkte jag beställa den fyrkantiga bussningen i polyuretan (powerflex) och byta.
    Har läst att vissa rekommenderar den röda dieselbussningen istället pga vibrationer. Är det verkligen så illa med den gula bussningen? Vill ju inte drabbas av slapp bussning igen. Bilen används enbart i "vardagsbruk"

    Tacksam för era tips!
    Senast redigerat av per740 den 2024-02-24 klockan 18:27.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Bakre subframebussningarna kan vara orsaken.

    Jag bytte mina i höstas och alla duns och ryck vid växling försvann.

    Jag bytte visserligen alla, men det är dom bakre som kan orsaka problemet.

    Kan tillägga att bussningen i mitt momentstag är superslappt. Ska bytas så småningom
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av per740 Visa inlägg
    Har läst att vissa rekommenderar den röda dieselbussningen istället pga vibrationer. Är det verkligen så illa med den gula bussningen? Vill ju inte drabbas av slapp bussning igen. Bilen används enbart i "vardagsbruk"

    Tacksam för era tips!
    Jag hörde också ryktet att den gula kunde vara för hård för vardagsbruk och att dieselns röda rekommenderades och jag hade redan en stor låda bussningar hemma till 2st 9-5or.
    Jag monterade då nya bussningar i momentstaget på bilen frugan kör för att testa och om det var för hårt så skulle jag använda det i min bil och köpa nytt rött gummi till hennes bil.
    Detta behövdes inte för det går hur mjukt och fint som helst, inga störande vibrationer alls så jag monterade även gult+lila i min bil och inte heller i den blev det mer oljud eller vibrationer.

    Så jag kan rekommendera dig att lossa momentstaget och kontrollera den fyrkantiga bussningens skick och om den börjat glappa så byt till en Powerflex.
    glappar det inte så är nästa steg slipztream's tips!
    Återkoppla gärna hur det går och vad som förhoppningsvis löste ditt problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Tack för era svar!
    ->slipztream: Är lite osäker på var dessa sitter, jag får nog leta lite bilder. Är de knepiga att byta? Måste hela subframen ned eller går de att byta på plats? Går det att komma åt och se/känna om de är dåliga utan att hissa upp eller ta isär något?

    ->HeRmAN: Toppenupplysning! då ska jag ta och beställa den gula fyrkantiga om inte subframebussningarna är dåliga. Den runda verkade sitta riktigt stadigt när jag kände efter (något jag även läst i andra inlägg) så den har nog inte med problemet att göra.
    Självklart återkommer jag med resultat!

    EDIT: Hittade en bra beskrivning av byte av subframebussningar med bilder, vilket jobb! Inget jag har plats och prylar att göra själv och det låter som väldigt dyrt att lämna in bilen för. Garanterat att man drar av ett antal fastrostade bultar...
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=5
    Senast redigerat av per740 den 2015-05-10 klockan 23:53.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    lysande att du länkade in en guide, har själv renoverat hela bakvagnen på en bil och skall även gå loss på nästa med fullt bussningsbyte, därefter är planen att riva hela framvagnen på min för helrenovering av den och då står bl.a. lack av subframen på agendan så jag kommer att ha nytta av denna länken.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Det låter som om du har lite att göra mao... Eget garage med lyft står högt på min önskelista men tyvärr inte för resten av familjen :-)
    Speedparts lyckades skicka bussningen till en gammal leveransadress (sommarstugan) och enligt postens paketspårning har grejerna sorterats i Hallsberg snart ett dygn nu så jag väntar med spänning på var och när de dyker upp..
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jo, och har man inte och göra så skaffar man sig det lyder ett gammalt ordspråk!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Nu är bussningen bytt och det blev en stor förbättring. Möjligen finns en aning glapp kvar, antingen i subframebussningarna eller det minimala glapp som fanns i den runda momentstagsbussningen. Slutsats: byt till bussning av PU eftersom originalvarianten har för dålig hållbarhet.
    Har inte märkt av några störande vibrationer heller efter en kort provtur.
    Senast redigerat av per740 den 2015-05-16 klockan 10:35.

Liknande ämnen

  1. Skillnad på bussningar i momentstaget 9000?
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 10:55
  2. Tailaferrobussning i växellådsstaget(Edit: momentstaget)?
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •