Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Kopplingen kopplar inte ur helt OG9-5

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    @ Har tagit bort plastskydd vid svänghjul och tittat med inspektionkamera hur slavcylindern jobbar när man kopplar. Ser ut att röra sig helt normalt..
    Vad är normalt för dig ?
    Den ska ut ca 10-15 mm om inte gör det då blir svårtväxlad.
    Sämsta val är att olja i lådan är inte bra och att synkringar bromsas inte då blir svårt att få in växel trots att allt annat är okej.
    Ringar kunde tagit skada med tiden (guldmetall) och jag skulle testat byte till mineralolja som vi flesta annars kör.
    De finns mkt skrivet om detta på forumen.
    Senast redigerat av George den 2015-05-04 klockan 00:42.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nu mätte jag inte exakt slaget men 10-15mm var nog ungefär vad det var när jag tittade.

    Det där med oljor verkar vara en hel vetenskap nu när jag börjar att söka i ämnet efter ditt tips.
    Var förbi mekonomen och handlade växelådsolja för en månad sen(har dock inte bytt än), fick med mig följande hem efter deras rekomendationer
    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...15a41-18001Gsv
    Kanske inte är nån helt optimal olja om jag förstår det rätt?

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    De finns folk som blev hjälpta med att byta till Red line eller omega.
    Den olja i länken kan jag inget, tyvärr.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Olja kan du börja med att byta men jag tror inte felet är det.
    Dina symptom är klassiska vid dålig koppling,den är sliten helt enkelt.

    Det KAN även vara slavcylindern,då borde du kunna pumpa några ggr på pedalen för att få kopplingen att koppla ur klokt,då börjar oftast kopplingen dragga när man har den nertryckt en stund då trycket släpper i cylindern.

    I vilket fall som så byter man bägge sakerna om den ena är dålig. Dumt att chansa vid en sån operation som att ta ner lådan.....

    /M
    Akta skinnet!

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    låter ju mer som att lamellen kärvar på splinesen. Lite ytrost där och en liten tendens till kärvning betyder ju att lamellen kommer att släpa i på nån sida och det brukar vara tillräckligt.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det hjälper inte att pumpa med kopplingen och det blir inte sämre om jag sitter med kopplingen nedtryckt ett längre tag med växeln i så det känns inte som det är nåt inre läckage i slavcylinder.
    Vad är det som slits i en koppling så den inte längre kan koppla ur? Blir fjädrarna avmattade eller vad händer?
    Självklart blir det att byta både koppling och slavcylinder om jag skruvar isär det. Vågar inte chansa på nåt annat.


    Det där med att lamellen kärvar lät som en intressant teori. Låter inte alls omöjligt då den kan krångla rejält ibland men nånting hoppar tillrätta om man släpper upp kopplingen lite snabbt med växeln i så det blir ett ryck. Då kan nåt släppa så den i stort sett blir normal för en stund.

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Finns många som har skrivit om svårtväxlad låda blev lättväxlad med redline.
    Bilar som jag meckat 80-90 talet BMW- VOLVO, bakhjuldrivna har alltid varit problem med stödkullager , sitter i vevaxell, till utgående axell till v-lådan. Kärvar den går svårt att växla,
    En sak har, även jag, undrat är de möjligt att alla s-ringar är slitna ?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    131
    Jag hade symptom liknande dina och det var slitna bussningar på länkaget som var problemet.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Det går att komma åt att smörja splinesen utan att lamellen får olja på sig. Vid luftningen kan man komma ner med en tunn slang man trätt på en krypsmörjolja,bäst vore ett "fett" Tex CRC Adhesive lubricant,flyter rätt lätt ur burken men blir tjockare efter en kort stund. Spruta in i överflöd bara,rinner det ner på kopplinslamellen kan du åka på byte pga det!

    Kopplingen blir dålig av att lamellen slits,vanligaste symptomen är att kopplingen slirar.

    7M
    Akta skinnet!

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Kopplingen kopplar ej ur (saab 9-5)

    Min koppling kopplar ej ur, misstänker att lamellen kärvat fast så den ligger an mot svänghjul.

    Växlarna går i hur fint som helst med motor avstängd.

    Tips? Eller tro ni på något annat fel?

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598
    Provar med wd40 på splinesaxeln nu... får "gro" någon dag sen ska jag prova igen. Finns det någon som vet om de gå komma åt å peta på lamellen så den ev släpper från svänghjulet?

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Grängesberg/Stockholm
    Inlägg
    28
    Inkonsekvent urkoppling beror många gånger på trasig tryckplatta, solfjædern har ett brott någonstans i førbandet.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598
    Kontrollerat solfjäder genom "inspektionslucka" vid luftning och alla "fingrar" rör sig fint fram å tillbaka.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598
    Så här såg det ut:

    LÄNKTEXT

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Grängesberg/Stockholm
    Inlägg
    28
    Den var av den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •