Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Apc och tändnings frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    Apc och tändnings frågor

    Har läst om APC här på forumet och tycker att det är lite luddigt.
    Vad jag menar att APC styr laddtrycket beroende på bränslekvalite och spikningstendenser. Men sänker apc bara laddtryck? Eller sänker den även tändningen? Jag har ruttnat på APC för att den har ju svårigheter att behålla laddtrycket. Så jag skulle vilja plocka bort det och montera pystrim eller injustera klocka så den alltid laddar samma oavsätt dock ska sänka tändningen vid spikning. APC helvetet funkar säkert bra vid original ladd. och säkert bra vid högre ladd. efter en massa pul men jag har inte ork att dadda med ett sånt system. Den laddar olika vid olika växlar och varv. Den laddar till ex mindre vid snällare gaspådrag till fullt än när man ger fullspetta vid 2500 varv. Audi´n jag har också är det bara att höja eftersom den sänker tändning vid spikning.

    Så frågan är då sänker saaben tändning vid spikning??

    Har hört lovande ord om hur bra APC är men konstigt nog är det massvis med laddtrycksproblem som är relaterade till just APC. Kommer alltid att tanka 98 och har ett öga på laddtrycksmätaren jämnt så den inte skenar.

    Kan man montera en så kallad Spikningsdiod så man ser när den spikar. Det är en 9000 2.0t -90.

    Och motorer finns det gått om på skrotarna ifall det inte skulle gå som tänkt.

    MVH
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Du har väl DI/APC i din bil om det är en 90:a.
    Vet inte hur det funkar med spikdioder och liknande. Du behöver ett chip till styrdonet för DI/APC systemet. Inget man löder själv som jag fattat det. APC är ett väldigt bra system för att styra laddtryck. Det som kan ställa till det är ju när man vill trimma. Har du läst hela APC tråden högst upp här? Där står ju en del tips för att få stabilare tryck.
    Vet inte hur bra koll du har på soppa och sånt men om du vet med dig att du har tillräckligt med soppa mm så är det klart att du kan pystrimma.
    Jag hade tänkt mig för ett par gånger innan bara.
    /Henrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Jag har läst tråden längst upp men tråden beskriver ju modeller som man kan skruva pottar på osv. Det har inte jag iom DI/APC så chip som gäller.

    Vill ändra så man slipper APC systemet som ska "Justera" så mycket.
    Förstår ifall den spikar men kan inte tänka mig då soppa finns en hel del.
    Jag bytte pump till en audi 200 quattro turbo som sedan dess står på 0.93 på lambda värde upp till 6000 varv vid ca 1.4 bars laddtryck.
    Problemet är att den laddar ibland 1.6 bar och dalar ner till 1.4 och o ibland 1.3 och dalar ner till 1.0. Men nästa växel så laddar den 1.5 och dalar ner till 1.2. Så ett stabilt laddtryck nja det får jag inte. När jag ryckte slangen till wastegaten så laddade den ca 1.7 bar tills 6500 varv det var stabilt och gick som f*n.

    Så nu ska detta ändras= Så stora frågan löd, Sänks tändningen vid spikningen eller är det bara laddtryck?

    Eller pystrim vet jag inte ifall man kan kalla de för allting ställa in den utan APC att den ska ladda 1.6 permanent men sänker tändning vid spikning. Jag vet folk som har 1 bar och ibland lite till som GLT, vad är mening med apc då? Den kan ju spika redan vid 1 bar så...

    Går det att montera en spikdiod på MIN bil?

    9000 med td04 agg med 2.3T topp och insug, 87-kammar, röda spridare och chip från mats samt audi 200 soppa pump. Ic är föstärkt så denna pallar 2.2 bar. Wastegate klockan bytt till något hårdare. (Cossie)

    Häls
    Acke

    Ps jag vet att den är SÅ bra med APC men det finns bilar som går utan APC, och alla dessa har inte hamnat på skroten för det ;
    Saab 9000 T++ SÅLD

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Hehe.
    Har tänkt komma runt APC:n själv men har ju enbart APC i min.
    Vet inte om DI/APC sänker tändningen faktiskt.
    Trionic kan väl göra det men är inte säker.
    Annars i ditt fall kanske nåt eftermarknadssprut vore nåt att titta på.
    Inte så många som sysslar med trimmning av DI/APC ju.
    Du kan ju alltid slänga iväg ett PM till chipmats.
    Han har ju fixat chip till din bil så han borde ju ha koll om inte nån annan kommer in här och förklarar lite angående tändningen.
    1,6 bar förresten måste väl pinna på rätt bra eller?
    Räcker verkligen dom röda såpass långt så du kan ha det i övre registren?
    /Henrik

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Heheh
    Du, det går nåt kopiöst bra
    Kan varmt rekomendera att testa, jag har 16" aero fälgar med bra höjd på däcket vilket leder till grepp, dock spinner hejdlöst på 2 vid fullspetta
    Problemet är bara att den sänker laddtrycket....

    Pratat med mats om det men det går lite teorier om en annan klocka samt att den ställer ju när trycket oavsätt lite för att förhindra spikningar.


    Nja att byta sprut är inte nått som står på listan
    Nån som har bättre koll än jag måste väll veta ifall den sänker tändningen(också) eller bara laddtryck.
    Saab 9000 T++ SÅLD

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Om du nu vill slippa APC, varför då inte bara byta klocka och skruva upp din grundinställning så den matar på 1.6 bar alltid.
    Själv så tycker jag att det verkar vara väldigt korkat, vad har du bytt i bilen för att ha soppa till detta laddtryck? ALLT förmodar jag då...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Vad jag har gjort på bilen är redan skrivet i de första inläggen.
    Och ifall det finns soppa till detta är också skrivet.

    Du svarade dock inte på några frågor utan ställde kommentarer som inte hjälpte mig på vägen

    Det kommer alltid att finnas människor som tycker si och så om saker.
    Att inte respektera detta med att dra en slutsats som "korkat" är rätt
    IQ befriat och trångsynt.

    Jag vet själv att man kan skruva upp den så den alltid laddar 1.6 eller 2.0 elle vad jag nu vill.

    Det jag ställde som fråga var: STÄLLER APC ELLER LH BOXEN NER TÄNDNINGEN VID SPIKNING???

    Var tvungen att skriva med stora bokstäver så missförstås det inte kanske, men oandrasidan finns det folk till allt tydligen

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Har läst lite om DI nu lite överallt.
    Hittar inget där det står att DI justerar tändningen vid spik.
    Tror att det är APC uppgift helt och hållet att motverka spikning på de äldre modellerna genom ladd-sänkning.
    Vad har du för GLT nu? Kanske kan hjälpa med en liten höjning för att få det stabilare. Funkade för mig iaf. Ställde mitt på lite drygt 0,45 bar och fick då oavsiktligt lite skenande till 0,7 bar på högre varv. Gjorde iaf att bilen laddade 1,2-1,3 bar upp till varvstopp. Innan sänkte den på högre varv till 1-1,1 bar.
    /Henrik

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Ja du det e svårt. Har inte heller hittat nått om det. Finns en gammal tråd om ifall man kan koppla in spidiod på en di men ingen har klargjort denna fast det finns folk som sitter på kunskap.

    Har ca 0.5 i Glt som höjs lite vid varv.
    Laddar ca 1.6 men dalar ner till 1.1 -1.2 tråkigt
    Och det gör den rätt fort. Redan innan 5000 varv.

    Vet inte vad man kan hitta på?


    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  10. #10
    Hej!

    Troligtvis beror ditt sjunkande laddtryck på att wastegaten trycks upp av avgastrycket, inget APC kan göra något åt alltså. För att det ska funka bra bör GLT vara ungefär halva maxladdtrycket.
    Jag vet dock inte hur ditt chip är gjort. Det kan vara så att chippet sänker laddtrycket på höga varv också.
    Jag tycker du borde kolla upp detta först.

    Kom ihåg att du aldrig kan få samma effekt utan spikdetektering som med, åtminstone inte med en hållbar motor. APC har ju fördelen att man kan ligag på gränsen hela tiden utan att riskera spikningsskador. Utan APC måste du hela tiden ha en gansak schysst marginal om du vill slippa renovera motorn hela tiden.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    hm

    Okey

    så en vassare klocka alltså?

    Det ska ordnas och testas. Gillar inte ner det dalar så mycket.

    Vad jag mena är att ifall tändningen ställs ner är ju APC som ställer ner laddtrycket bara ett extra hjälp medel för att justera in effekten och få bort spikningar snabbt.
    Det talas så gott om APC men det finns gott om inlägg som har med apc strul att göra

    Testar och återkommer
    Tack för svar

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804
    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Så stora frågan löd, Sänks tändningen vid spikningen eller är det bara laddtryck?
    Svaret på frågan lyder:
    JA APC sänker tändningen (grader före ÖDP).
    Görs t.o.m innan han nallar på laddtrycket.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    aa

    Ahha då går det åt rätt håll.

    Nästa fråga är: Kan den sänka tillräckligt för att få bort spikningarna???

    Underbart jonte en efterlängtad svar

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198
    Gick det förressten att montera spikdiod på min bil????



    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    Nya expriment

    Ja då har man forskat vidare varför laddtrycket sänks.

    Kopplade in en exakt graderad mätare på wastegate slangen för att se hur mycket apc adderar på wastgaten.

    Börjar addera ca 0.2 vid ca 3000 varv
    Vid 4000 är det ca 0.4
    Och vid 6000 varv är det 0.6

    Laddtrycket sjunker hela tiden från 1.5 till ända när till ca 1.1.
    Väldigt irriterande

    Vet inte ifall det är varmt eller att den spikar men den har alltid sjunkit i laddtryck när man gasar.

    Har också portat wastegate hålet och finputsat kanter längs inlopp.
    Det ledde till att Glt
    Förut =0.5 vid ca 2500 varv - 0.7 vid 6000 varv
    Nu= 0.5 vid ca 2500 varv - 0.6 vid 6000 varv.

    Lite bättre men inte 100% stabilt.

    Förkännedom bara
    portat bort ca 3-4 i diameter.

    Häls
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

Liknande ämnen

  1. Tändnings-elen timar ut typ
    Av Luleå87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 21:38
  2. Saab 900 2.0T -97. Tändnings/tomgångs problem?
    Av Namklaw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 03:53
  3. Tändnings fel saab 9000!
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 15:52
  4. Tändnings map till OG900
    Av 99turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •