Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3og -01 Gungig och ostabil , bättre väghållning hur?

  1. #1
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24

    Saab 9-3og -01 Gungig och ostabil , bättre väghållning hur?

    Hej.

    Har en Saab 9-3og -01 SE , med ca 24k mil på mätaren.
    Fjädringen är gungig och allmänt ostabil på vägen.

    Idag upplevde jag det väldigt tydligt när jag kört min Peugeot 208, som är väldigt direktstyrd och stabil på vägen.

    Körde upp till svärföräldrarna på deras grusväg/makadam körde nog i 5km/h max med Saaben, ratten går åt vänster eller höger

    Har kollat styrleder osv, upplevde inga glapp, men hör något som klonkar , men ej fått fram det när jag bänt på leder, när bilen hängt på lyften.

    Märkligt, för det känns som varenda bussning är slut i hjulupphägningen/motorupphägning.
    Men kunde ej få fram ett enda glapp.

    Kör man på lite ojämn väg så , liksom hoppar ratten till vänster eller höger.

    Vilka bussningar är värt att börja med, för just nu känns det inte som om bussningar lär hjälpa mig, för jag känner inga glapp.

    Men det kanske är vanligt förekommande dessa symptomen?

    /Robin

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Största boven är nog att krängningshämmarstaget/stabiliseringsstaget behöver bytas,
    brukar benämnas knakstag.

    En liten skiss över bussningars placering:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...flex-standard/

    Olika produkter för fram- och bakvagn:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-98-02/fjadring/
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24
    Tack , skall kika på dessa.

    Verkar finnas lite olika dimensioner på k-hämmaren..

    Men det känns inte som om det skulle lösa mitt problem med att ratten åker åt vä/hö i låg fart på ojämn väg, så breda däck är det inte.

    Skall försöka lösa ett videoklipp på hur det ser ut.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Titta noga på övre delen av fjäderbenen och fjädertallriken. Troligen mycket rost där och kanske håller en fjädertallrik på att lossna och benet kanske är nästan av. Så såg mina ut. Håller på och byter nr 2 nu. Kan fixa lite bilder senare om intressant.

  5. #5
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24
    Hej igen, har ännu inte kikat på fjäderben och tallrik, men när jag bytte bromsar så såg jag inget allvarligt. Får kika nogrannare.

    Detta är det senaste jag upptäckt, för mig känns det inte normalt, likadant om man rycker/drar i båda styrlederna, att i mitten utav styrväxeln glappar det och hela styrväxeln glappar.

    Vid bussningarna ser det ut att sitta still.. Vad tror ni?

    Kolla i HD:
    https://www.youtube.com/watch?v=XRFr-y6HOrY

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    14
    Hej
    Tror jag har samma problem på min 9-3 -00. När jag kör sakta (o-30km/h ca) så rör sig ratten fram och tillbaka lite grann. Hissar jag upp bilen och drar i hjulen med händerna så är det ett litet glapp nånstans.
    Allt är nytt. Poly bussningar i hela framvagnen, Nya däck, nya styrleder, nya styrstag med bussningar. Även nya bussningar till fästena på styrväxeln. Hittar inget glapp synligt nånstans
    Börjar misstänka att det är nåt fel i styrväxeln som gör att det glappar.
    Saab 9-3 SE -00 Nordic steg 2

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Saab9000CDE Visa inlägg
    Hej
    Tror jag har samma problem på min 9-3 -00. När jag kör sakta (o-30km/h ca) så rör sig ratten fram och tillbaka lite grann. Hissar jag upp bilen och drar i hjulen med händerna så är det ett litet glapp nånstans.
    Allt är nytt. Poly bussningar i hela framvagnen, Nya däck, nya styrleder, nya styrstag med bussningar. Även nya bussningar till fästena på styrväxeln. Hittar inget glapp synligt nånstans
    Börjar misstänka att det är nåt fel i styrväxeln som gör att det glappar.

    Jag har ett liknande bekymmer... När jag kör sakta och svänger, typ fickparkerar, ska svänga ut sakta från en p-ruta etc så knakar det till i framvagnen så att man känner det i hela torpeden och pedalstället! Dock verkar det kännas mest kring högra fjädertornet....

    Nya fjäderben
    Nya dämpare (Bilstein B8 )
    Nya topplager + axiallager
    Nya länkarmar (1 år) med nyligen monterade powerflex i både länk och hjälparm
    Styrväxelklämma och powerflex på vänstra fästet
    Nya styrleder och styrstag (1 år)
    Bättre beg rattstång (gått 7000 mil)


    Kan inte hitta något nämnvärt glapp, men har spekulerat i om det kanske är fjädern som rör sig i fjäderskålen....spekulerar var ordet!

    Ska in och besikta i imorrn och ska be besiktningsmannen och kolla extra i framvagnen på skakbryggan för att hitta vad som kan fela....

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och länken mellan krängaren och länkarmen är frisk?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och länken mellan krängaren och länkarmen är frisk?
    Glömde skriva det, krängstagen är också nya (mindre än 1 år gamla) och powerflex monterat även i dom nu i vinter.....

    Edit: Det enda jag inte bytt är bussningarna till krängningshämmaren där den sitter skruvad i subframe...
    Senast redigerat av Echonator den 2015-05-31 klockan 16:01.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Vi har nog olika definition av vad "gungig och allmänt ostabil på vägen" innebär men det första jag tänkte på var hur dina stötdämpare är. Du skriver ingenstans att du bytt dem och vid 24000 mil kan man nog räkna med att dom är slut. Två gånger om.

    Min og9-3 Aero fick nya ställbara Koni vid runt 16500 mil och den blev definitivt mindre "gungig" och mer "stabil" tycker jag.

    Per L

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    När det knakar vid stora rattutslag så beror det ofta på att fjädern rör sig i fjäderskålen p g a dåliga topplager och/eller axiallager är min erfarenhet av og9-3. Besiktningen hittar inget som inte är helt slut och på väg att rasa ihop.

    Om det knakar trots nya topplager och axiallager så skulle jag först kolla att fjädern ligger tight mot stoppet i fjädertallriken. Annars skulle jag misstänka att det är något fel på något av de nya lagren.

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    När det knakar vid stora rattutslag så beror det ofta på att fjädern rör sig i fjäderskålen p g a dåliga topplager och/eller axiallager är min erfarenhet av og9-3. Besiktningen hittar inget som inte är helt slut och på väg att rasa ihop.

    Om det knakar trots nya topplager och axiallager så skulle jag först kolla att fjädern ligger tight mot stoppet i fjädertallriken. Annars skulle jag misstänka att det är något fel på något av de nya lagren.

    Jo det är väl ungefär den analysen jag också kommit fram till....tråkigt nog

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Varje gång man demonterar ett fjäderben så går det fortare än tidigare. En liten tröst i eländet.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 og, bättre väghållning NU!
    Av AeroTired i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 13:31
  2. Bättre väghållning 9000 -98?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 13:26
  3. Bättre väghållning på 9 5 Aero
    Av driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 12:37
  4. Bättre väghållning 9000
    Av Sugroret i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 22:59
  5. Vill få bättre väghållning 9-3 ss -04
    Av MrWickwire i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •