Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Motorlampa blinkar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Exclamation Motorlampa blinkar

    Tjena, Precis köpt en 9-5 2.3t och redan upptäckt ett fel. När jag ska dra på med bilen så känns det som den tvekar lire när den ska börja ladda. Sedan när turbotrycket hamnar på det röda på mätaren så börjar motorlampan blinka för att sedan slockna efter ca 10 SEK. Tändstift och tändkassett är bytta för ca 2000mil sedan.

    Vad kan jag börja felsöka?

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Kolla efter någon i din omnejd som har tillgång till ett diagnosinstrument och läsa ut ev felkoder. Då får man ju ett bra riktmedel om vart man skall börja felsöka.

    Här har du en länk på folk i landet som har diagnosinstrument.

    https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...Y.k9qYccjC0h1A
    Senast redigerat av Mr_Lööf den 2015-05-02 klockan 20:12.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Kolla efter någon i din omnejd som har tillgång till ett diagnosinstrument och läsa ut ev felkoder. Då får man ju ett bra riktmedel om vart man skall börja felsöka.

    Här har du en länk på folk i landet som har diagnosinstrument.

    https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...Y.k9qYccjC0h1A
    Lagras det något i felminnet när den bara blinkar då?

  4. #4
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Låter som det är stopp i ditt avgas. Typiskt symptom ifall övre katten har ramlat ner i den nedre.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Låter som det är stopp i ditt avgas. Typiskt symptom ifall övre katten har ramlat ner i den nedre.
    Okej, åtgärd på det?
    norde den inte fått dåliga avgasvärden på bes då?

    Vid normal körning går bilen som en klocka är kanske värt att tillägga..
    Senast redigerat av Jonasolsson100 den 2015-05-03 klockan 09:43.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nytt främre rör kanske, och om det är som joe skriver så borde det skramla om främre röret om du demonterar det under felsökningen.
    Och om du inte vill demontera kanske ett avgasprov kan avslöja om avgasreningen fungerar eller ej, har främre katten (som finns på nyare 9-5or) kollapsat borde avgasvärdena bli sämre
    Här hittar du ett bra främre rör alternativt så handlar du ett begagnat från skroten med så få mil som möjligt

    Vad har du för årsmodell och hur lång har den gått? Vet du om bilen är trimmad?
    Hur ser tändstiften ut och vad har de för beteckning?
    Tändstiften är mycket viktiga och inget annat är NGK skall monteras!!

    När lampan endast blinkar tror jag inte några koder lagras men kolla för säkerhets skull
    Och har du koder, notera vilka, nolla dem och kör en sväng igen och se vilka som ev dyker upp igen när lampan blinkat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nytt främre rör kanske, och om det är som joe skriver så borde det skramla om främre röret om du demonterar det under felsökningen.
    Och om du inte vill demontera kanske ett avgasprov kan avslöja om avgasreningen fungerar eller ej, har främre katten (som finns på nyare 9-5or) kollapsat borde avgasvärdena bli sämre
    Här hittar du ett bra främre rör alternativt så handlar du ett begagnat från skroten med så få mil som möjligt

    Vad har du för årsmodell och hur lång har den gått? Vet du om bilen är trimmad?
    Hur ser tändstiften ut och vad har de för beteckning?
    Tändstiften är mycket viktiga och inget annat är NGK skall monteras!!

    När lampan endast blinkar tror jag inte några koder lagras men kolla för säkerhets skull
    Och har du koder, notera vilka, nolla dem och kör en sväng igen och se vilka som ev dyker upp igen när lampan blinkat
    okej, jag kanske åker på att kolla främre röret då. Som sagt jag köpte bilen i förrigår, den är bes för två månader sen och då klarade den ju avgasproverna. men det kan ju såklart ha hänt något sen dess.

    Det är en 2005 med 14000 mil på mätaren. Med tanke på ägarhisoriken så har jag svårt att tro att den skulle vara trimmad.
    Tändstiften är av märket ngk, och ser normala ut tycker jag, lite lätt ''frostiga''

    Kan det vara värt att byta stift igen fast det gjordes för 2000mil sedan?

    Som jag har förstått det så betyder blinkande motorlampa att den misständer på något sätt, inte borde det vara något så simpelt som vacumslangar eller avlastingsventil då?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag skulle nog misstänka tändkassetten alt. stiften i första hand.
    Och då är en felkodsläsare till stor hjälp för då kan man se vilken/vilka cyl som misständer
    Testa med en annan TK är också en bra idé
    Vad har du för version på den som sitter där idag? (står på undersidan, t.ex. TK 3.6C)
    TK'n som monterades för 2000mil sedan, var kom den ifrån? Ny från Saab, Skruvat, begagnad???
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag skulle nog misstänka tändkassetten alt. stiften i första hand.
    Och då är en felkodsläsare till stor hjälp för då kan man se vilken/vilka cyl som misständer
    Testa med en annan TK är också en bra idé
    Vad har du för version på den som sitter där idag? (står på undersidan, t.ex. TK 3.6C)
    TK'n som monterades för 2000mil sedan, var kom den ifrån? Ny från Saab, Skruvat, begagnad???
    Jag ska åka och köpa en felkodsläsare idag och se om jag kan läsa ut något på den.
    Får kolla versionen på TK senare, hurså föresten ngn skillnad på versioner?
    Kollade i papprerna nu den TK byttes med stift för 2900mil sedan, den 5 februari 2013.
    TK ska vara original och har art nr:1055559955

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Blinkande CE-lampa anger skadliga motorknackningar, så du bör köra försiktigt tills du hittar felet. Förmodligen går den magert, vilket kan bero på luftläckage någonstans på insugssidan. Kolla även att vevhusventilationen är hel och fungerar.
    /Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Blinkande CE-lampa anger skadliga motorknackningar, så du bör köra försiktigt tills du hittar felet. Förmodligen går den magert, vilket kan bero på luftläckage någonstans på insugssidan. Kolla även att vevhusventilationen är hel och fungerar.
    /Johan
    Vart kan jag lämpligtvis kolla efter luftläckage? Hur kontollerar jag vehusventilatonens funktion? Detta är min första saab och jag känner mig inte så hemma under huven än..

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Precis som JSN säger, gasa inte mer än nödvändigt i felsökningssyfte, lampan blinkar av en anledning!
    Luftläckage felsöks bl.a med startgas.
    Defekt LMM kan också resultera i mager blandning men är svårare att felsöka för den ej insatte, ett provbyte mot en känt frist är ett sätt.

    Versionen läster du ut här


    Och skillnader kan du läsa om i FAQ den är inte ny men innehåller läsvärd info ändå men tumregeln är köp så ny som möjligt och undvik kinakopiorna

    Stiften går absolut på övertid så de skulle jag byte oavsett, dags för service?? Luft, bränslefilter??
    BCPR7ES-11 alt. BCPR6ES-11

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jonasolsson100 Visa inlägg
    Vart kan jag lämpligtvis kolla efter luftläckage? Hur kontollerar jag vehusventilatonens funktion? Detta är min första saab och jag känner mig inte så hemma under huven än..
    Berättar du var du bor, t.ex. genom att redigera profilen kanske det finns någon vänlig person i din närhet som kan hjälpa dig på plats genom att peka och berätta
    Alt att du skummar/söker igenom gamla trådar på forumet då det är vanligt förekommande frågor som besvarats många gånger
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ja, får nog börja med en storservice med alla filter och stift så får man väl gå vidare därifrån sen.. Men tar verkligen en uppsättning stift slut på 3000mil?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Intervallet på stift är 6000mil och 3000mil på en BioPower men det skadar absolut inte att korta ner intervallet precis som för oljebyte som är lämpligt var 1000mil
    Platinastift skulle jag inte rekommendera, bara onödigt dyra och absolut inte i en BioPowerbil

    Har du BioPower?? Årmodell?
    Kör på de stift jag rekommenderade ovan, helt original? Kör då på 6orna

    Och glöm inte bränslefiltret
    Och köp original pappersluftfilter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Intervallet på stift är 6000mil och 3000mil på en BioPower men det skadar absolut inte att korta ner intervallet precis som för oljebyte som är lämpligt var 1000mil
    Platinastift skulle jag inte rekommendera, bara onödigt dyra och absolut inte i en BioPowerbil

    Har du BioPower?? Årmodell?
    Kör på de stift jag rekommenderade ovan, helt original? Kör då på 6orna

    Och glöm inte bränslefiltret
    Och köp original pappersluftfilter
    Det är inte en biopower. Det är en vanlig 2.3t 220hk

    Men då är det alltså dessa stift jag ska ha?

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...18-BCPR7ES11sv

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vanlig 2.3t?

    Näe

    2.3t har 170hk och senare 185hk och motorn heter B235E
    2.3T har 220hk (162kW) och heter B235L och den skall ha BCPR7H-11 el. Saab
    men jag tror många kör på BCPR7ES-11 som ingår i service-kiten

    Vad du än köper om du absolut skall handla på Mekonomen är BOSCH/Platina som deras gubbar vid disken gärna prackar på folk som "mycket bättre"

    Och din årsmodell på bilen va .....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    märsta
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Intervallet på stift är 6000mil och 3000mil på en BioPower men det skadar absolut inte att korta ner intervallet precis som för oljebyte som är lämpligt var 1000mil
    Platinastift skulle jag inte rekommendera, bara onödigt dyra och absolut inte i en BioPowerbil

    Har du BioPower?? Årmodell?
    Kör på de stift jag rekommenderade ovan, helt original? Kör då på 6orna

    Och glöm inte bränslefiltret
    Och köp original pappersluftfilter
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vanlig 2.3t?

    Näe

    2.3t har 170hk och senare 185hk och motorn heter B235E
    2.3T har 220hk (162kW) och heter B235L och den skall ha BCPR7H-11 el. Saab
    men jag tror många kör på BCPR7ES-11 som ingår i service-kiten

    Vad du än köper om du absolut skall handla på Mekonomen är BOSCH/Platina som deras gubbar vid disken gärna prackar på folk som "mycket bättre"

    Och din årsmodell på bilen va .....
    Okej, jag har en 2005. Då kan jag köpa BCPR7ES11?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Svar Ja, ser ingen anledning till att de inte skulle funka, vad har du för stift i nu?

    Och ser de OK ut och har korrekt avstånd är det ingen panik att byta omgående utan du kan nog handla ett service-kit och få alla delar till en service och ha de stiften som då följer med till felsökningen om du inte hittar luftläckade eller om det är så att soppafiltret är dåligt, det skall bytas var 4år eller vid 12000mil så den kan ju vara bytt på din, det borde synas om det är relativt nytt eller 10år gammalt.
    Och på 2005 så har du det nyare typen av filer med snabbkopplingar som kräver andra verktyg än det äldre man kan byta med "skiftnyckel" sitter under bilen ungefär vid baksätespassagerarens fötter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Laddar 1.3 & motorlampa blinkar.
    Av GTA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 16:13
  2. Motorlampa blinkar vid fullt gaspådrag???
    Av xenonpowerfreak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 11:47
  3. Blinkar LED på 9-3ss?
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 22:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •