Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Skydda skärmkanter på Saab 9-3 2008??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11

    Skydda skärmkanter på Saab 9-3 2008??

    finns det nåt bra sätt skydda skärmkanterna på en 9-3:a dom blir lite blästrade av grussprut.....
    har hört att på sista årsmodellerna fanns det nåra plastlister?? eller annan variant av innerskärm?
    tacksam för tips........

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Undrar samma! Har också hört om något som nyare årsmodeller har som ska skydda bättre på något sätt.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Mitt tips:
    http://www.waxdog.se/product.php?id_product=479

    Stenskottsfilm! Finns i bredder upp till 30 cm, och kostar ungefär 1 krona per dm³ oavsett bredd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Mitt tips:
    http://www.waxdog.se/product.php?id_product=479

    Stenskottsfilm! Finns i bredder upp till 30 cm, och kostar ungefär 1 krona per dm³ oavsett bredd.
    Tack för tipset, men det blir fult tycker jag.
    Har sådan film på mc:n, där benen ligger emot tanken, men på bilens framskärmar... nja.
    Visste inte att vaxhunden hade sådana grejer! (känner igen ditt nick från bilvårdsforum tror jag?)
    Jag har för mig att någon har berättat att nyare 9-3or har någon list eller liknande som skall skydda bättre, men jag är inte helt säker. Mina framskärmar är än så länge jättefina, men man vill ju hellre vara ute i god tid än att låta det börja bli blästrat/rosta etc. En kamrat på sin NG9-3 MY03 fick rost på sin framskärm där och var tvungen att lackera om den. Det vill jag gärna slippa. Gillar min Saab och vill gärna behålla den ett antal år till.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Jajjemen, stämmer att det finns en list man monterar på framskärmens nederkant för att förhindra blästring av skärmkanten. Maptun parts verkar ha denna listen så den går beställa från dem, alternativet är att beställa den hos din Saab ÅF, artikelnumret finns angivet hos maptun.

    https://www.maptunparts.se/kaross-ut...-ii-03-12.html

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Tack för tipset, men det blir fult tycker jag.
    Har sådan film på mc:n, där benen ligger emot tanken, men på bilens framskärmar... nja.
    Visste inte att vaxhunden hade sådana grejer! (känner igen ditt nick från bilvårdsforum tror jag?)
    Jag har för mig att någon har berättat att nyare 9-3or har någon list eller liknande som skall skydda bättre, men jag är inte helt säker. Mina framskärmar är än så länge jättefina, men man vill ju hellre vara ute i god tid än att låta det börja bli blästrat/rosta etc. En kamrat på sin NG9-3 MY03 fick rost på sin framskärm där och var tvungen att lackera om den. Det vill jag gärna slippa. Gillar min Saab och vill gärna behålla den ett antal år till.
    Det är förstås sant, det är svårt att lägga skarven på något snyggt sätt. Ett alternativ är att använda samma produkt på spray. 3m har en produkt de kallar "paint defender" (http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00BSKYM82?vs=1), andra kör med transparent plastdip (http://stenskottsfilm.se/plastidip-transparent) med gott resultat. Enligt vissa forum blir det näst intill osynligt, men det är såklart helt beroende på hantverket. Jag funderar på att göra nåt liknande på min i sommar! Jag är beredd att testa mycket innan jag sätter på stänkskydd på bilen, ska gudarna veta :P

    Stämmer bra det, där hänger jag också en hel del!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av jlu09§0 Visa inlägg
    Jajjemen, stämmer att det finns en list man monterar på framskärmens nederkant för att förhindra blästring av skärmkanten. Maptun parts verkar ha denna listen så den går beställa från dem, alternativet är att beställa den hos din Saab ÅF, artikelnumret finns angivet hos maptun.

    https://www.maptunparts.se/kaross-ut...-ii-03-12.html
    Doh! Önskar att jag sett det tidigare. Har ju köpt SAAB original tidigare till 2 bilar vilket kostade mig 600

    edit: skrev fel. Insåg att skillnaden inte var så stor
    Senast redigerat av Skyldig den 2015-05-05 klockan 15:17.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Och då ska dom sprayas med tectyl innan montering och demonteras ett par gånger per år, torkas och sprays igen, för annars är det rena rost magneter....
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    11
    hur ska listen monteras? ska gummiläppen vara mot innerskärmen??

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Tittade närmre på min bil häromdagen och såg att det satt något som kanske redan är den listen vi pratar om?
    Kan någon som vet bekräfta eller dementera att jag redan har listen som det pratas om?

    Ursäkta att bilen är riktigt smutsig. (den tvättades strax efter!)
    list.jpg
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ser onekligen ut som det,däremot får man intala sig det praktiska i det för snyggt var det inte...
    /M
    Akta skinnet!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Mjo, det hade ju varit finare utan, men den syns inte så mycket tycker jag. Här är en bild till, tagen ur en "taskig" vinkel den också för att visa listen så mycket som möjligt. Den sticker ju inte ut utanför skärmkanten så den är inte så iögonfallande i mitt tycke:

    Nu är bilen lite renare också (nypolerad till och med, är inte smuts utan reflektioner i lacken...)
    list_igen.jpg
    Men tycker som dig, hoppas den gör nytta! (men det gör den nog, en kamrat fick lackera om ena framskärmen på en i övrigt jättefin Aero just pga stenskott där...)
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    29
    Tycker inte det ser ut att vara den listen. Om den inte sitter på fel håll.. Det ska vara en läpp utåt som hindrar sprutet från däcken.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Så ser det ut på min ng9-3ss aero xwd biopower 2010 också! Ska det inte sitta i bakskärm också?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Såg idag att jag har sådana också...
    Akta skinnet!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-busen Visa inlägg
    Tycker inte det ser ut att vara den listen. Om den inte sitter på fel håll.. Det ska vara en läpp utåt som hindrar sprutet från däcken.
    Läppen ska sitta inåt under inre hjulhuskanten för att låsa fast listen.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Lyfter denna gamla tråden...

    Har varit på med bättringsfärg idag på några stenskott och kollade då skärmkanterna. På höger framskärm såg jag att lacken hade flagnat lite och började pilla lite och då lossnade det några flagor. Gjorde rent och la på bättringsfärg. Såg inte ut att ha kommit så jättemycket rost men självklart har det ju börjat i o m att lacken flagnar. Jag har inte de skyddslisterna på framskärmarna som disskuteras tidigare i tråden och som går att köpa på maptunparts.

    Den andra framskärmen såg ok ut men man ser ju att det finns definitivt en risk för rost. Bakskärmarna såg ok ut också men samma sak där egentligen.

    Nu när det redan har börjat på ena skärmkanten, är det någon ide att köpa skyddslisten? Eller kommer det göra saken värre när dom inte suttit från början?

    Bilen är uttagen tidigt 2008, vet inte om skyddslisterna suttit från början men jag

    skulle inte tro det

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag kör med Plasti dip, det har klarat sig i ett år och det är dags att gör om det. Jag tror inte på klämlisten då det kommer smågrus i mellan som skapar friktion, jag har sett det på rätt många bilar. Med vänlig hälsning/ Marcus
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Plasti dip, hur funkar det på skrämkanterna? Är det som en slags film som man lägger på?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Stämmer bra det.

Liknande ämnen

  1. Vart hitta skärmkanter Saab 9-5
    Av Rs turbo_s2 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 09:30
  2. Hur skydda skarven på skärmkanter bak (og9-3)
    Av NiV3Rt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 22:17
  3. Hur ska man skydda baslådan?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •