Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Infästning av bakaxel, ombyggnad till fyrhjulsdrift

  1. #1
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765

    Question Infästning av bakaxel, ombyggnad till fyrhjulsdrift

    Håller på att bygga om en 9000 till fyrhjulsdrift med drivlina från kusinen Alfa Romeo 164Q4. Enligt SFRO ska det inte vara några problem att få detta till ombyggt fordon. Håller just nu på att passa in bakvagnen. Balkarna bak på 9000 är inte symmetriska utan på högersidan går balken som i en båge för att ge plats åt bränslepåfyllningsröret. Alfans bakvagn är av McPherson-typ och hela paketet med diff och länkarmar sitter i ett gemensamt fäste, bild på detta bifogat.

    Min idé är att räta ut balken som går i en båge samt byta ut den raka på vänstersidan mot 50x50x3mm fyrkantsprofil på båda sidor (originalbalken är ca 50mm hög) samt bygga om och förstärka hjulhusen för fjäderbenen med grövre gods där topplagringen skruvas fast. Sen så måste jag bygga en låda över alfans tank som jag blir tvungen att använda p.g.a kardanaxeln, denna sticker upp genom golvet mellan hjulhusen. Lådan kommer gå mellan hjulhusen och blir ju en förstärkning i sej.
    Räcker dessa förstärkningar eller behöver jag kötta på med mer balk? Fortsättningen framåt på befintliga balkar ner mot golvet känns rätt rejäla som dom är. Sen så kommer ju bilen fortfarande alltid ha drivning fram, viscokopplingen pyttsar på kraft bak efter behov men kan inte minska kraft fram så det borde ju aldrig bli samma påfrestningar som på en enbart bakhjulsdriven bil.

    Ni som byggt liknande innan, bakhjulsdrift m.m. och fått detta godkänt av SFRO. Har ni några idéer? Motorn kommer såklart bli B234 så det ska ju palla lite gött vrid.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Nu har jag bara byggt bakram till ombyggda bakhjulsdrivna bilar med stora V8or för dragracingövningar och där används typ 100x50 balk men då går som sagt allt vrid till bakhjulen och slicks med fäste.

    Kollar jag på mina 4wd bilar (X-trail och Santa Fe) och tar en titt på tunnheten på bakre drivaxlarna på dem så låter det som att 50x50x3 låter alldeles utmärkt förutsatt att den svetsas in i bilens chassie på ett vettigt sätt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Jag tror helt enkelt att jag beställer lite fyrkantsprofil och börjar kapa/svetsa. Har legat under bilen och funderat och mätt lite mer. Är inte helt hundra på var bakaxelupphängningen kommer hamna ännu för att få hjulet centrerat i hjulhuset, har ju med hjulvinklar etc att göra. Sen är inte heller originalbalkarna parallella utan avståndet mellan dom blir längre ju längre bakåt man kommer. Så jag kapar nog ur balkarna för mina fyrkantsprofiler och drar dom parallellt rakt bakåt. Sen svetsar jag ihop dom med det som blir kvar av originalbalkarna. Sen kan jag sätta ett tvärstag nånstans mellan också om jag vill, ska ändå inte ha någon reservhjulsbalja. Vill samtidigt inte bygga så det blir för tungt, diffklumpen med viscokoppling väger endel som det är.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Om du skall in med en bur så är det lämpligt att låta den bli en del av det som styvar upp infästningen till bakaxelfästen/bakram/fourlinkfästen.
    Tänk på hur kraften som överförs till marken och driver bilen framåt också överförs till karossen och vad det ger upphov till för krafter där hjulupphängningen sitter fäst. (Lyft/drag/tryck/ beroende på typ av upphängning, vinklar, chassiereaktion osv).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Hej, hade faktiskt en bur men den sålde jag förra helgen efter att den legat sen 2004 omonterad. Vill ha fullt användbar gatlegal bil att åka till klubbträffar och bankörningar med. Sen vill jag inte heller att en bur ska vara en nödvändig bärande del av karossen, utan något jag eventuellt kan komplettera med senare. Nu är tanken att bygga något Saab glömde eller inte fick bygga för GM.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag röstar på en Projekt tråd...Med massa bilder !!!
    Det var mycket som GM missade.
    Någon som gjort en og95xc med förhöjd markfrigång (och plastaskit delar) ?

  7. #7
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    En projekttråd kommer när det finns något intressantare än skitiga gamla getrag-lådor, steyr-diffar och uppkapade bagagerumsgolv att visa. :-)

    Men för att få lite hjälp med alfa prylarna startade jag en projekttråd på alfaromeo164register.com, den hittas här: http://www.alfaromeo164register.com/...hp?f=22&t=1616

    OG9-5XC skulle va tekniskt intressant förutsatt att den var fyrhjulsdriven men personligen gillar jag inte dom där terräng-wannabe-bilarna alls, typ XC70 och 9-3 dito, VAG har väl släppt ut några eländen också. Gillar helt enkelt inte designen med mörk plast och fejkade egenskaper.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Bult till bakaxel?
    Av ab_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 19:44
  2. Bakaxel till ng 900
    Av nio-tre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 21:57
  3. Saab utvecklar GM's fyrhjulsdrift.
    Av jonnyl i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:30
  4. ombyggnad, LTT till FTT
    Av Mnp_T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •