Synpunkter på volymen?
Bättre att satsa på 2,3 eller håller ett uppborrad block på 2,5?
Synpunkter på volymen?
Bättre att satsa på 2,3 eller håller ett uppborrad block på 2,5?
Om ja inte minns fel så körde Robban Uhr med den effekten och uppborrad till 2.5
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
2.3 duger gott ända upp till 830hk/900Nm
Större volymen skapar mera vridmoment så det gör att önskad effekt kan nås vid tidigare rpm - men risken är stor att både låda och fäste blir lidande.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag tycker inte heller det är nödvändigt.
Å andra sidan tycker jag inte 650hk är särskilt nödvändigt heller haha
Ha ha jo fästet blir ju lidande, det är därför jag väntar på att få på sulor och skärmar Johan H.
Uhr: nä det kan man ju diskutera om det är nödvändigt alls men kul iaf.
Tankarna är ju om väggarna fortfarande är så pass tjocka att dom håller. Eller om det inte går att motivera körbarheten i 2,5L mot hållbarheten...
Det är ingen risk att cylinderväggarna rasar ihop. Eller i ärlighetens namn så vet jag inte det. Robbans motor var inte på 2.5l, snarare 2.43l eller liknande. Sen avrundade man uppåt för ballhetsfaktorn. Biltillverkare gör ju så så whatever
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Är lite förtjust i Garret, så i planen ligger en GTX3076R eller ev GT3582R.
Har faktiskt även sneglat lite på PT5862.
Räcker verkligen 3076an till 650?
3582 hade jag tidigare, låg runt 650, ingen maxning vad jag kan minnas.
Precision med dubbelkullagrad är det som gäller nu för tiden - först en 6262 och numera 5858.
Bättre register och körbarhet, därav downsize.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja i GTX serien är den specad till 640hk bensin.
Den vanliga GT3076R är ju bara specad till 540 nånting.
Är du mest nöjd med Garrret eller Pt snurran?
PT - helt klart - men de kostar därefter - och de är känsliga i balanseringen - så man får hantera dem varsamt (när de inte sitter fast under huven).
Väl monterade kan man spöa på dem ordentligt, de gillar höga laddtryck
Jag kan gräva fram lite olika mappningskurvor och posta här - har fyra olika utskrifter, har jag för mig, med 3 olika aggregat.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Okej, ja gör gärna det. Kan vara intressant att kika på
Vad hade du för lyft/duration på kammarna vid dessa mappar?
Enem 276/10,4 kammar.
Arbetsregister 4500-7000rpm enligt deras spec har jag för mig.
Jag har varvstopp på 7800 och shiftlight på 7250.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja jäklar va det brakar igång med 6262:an från 500Nm till 750 på 1200rpm...
Känns som 58:an orkar med rätt bra med mos.
Ja, det kan ofta vara ganska stor skillnad på marknadsföringssiffror och tekniska/verkliga siffror. Saab 9-3 1.8t?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!