Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: underlig laddning av batteri 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    underlig laddning av batteri 9-5

    Har en 9-5a -04. Har varit tvungen att underhållsladda batteriet när det varit minusgrader då och då. Så jag har länge tänkt på att byta batteriet men sen igår när jag startade bilen efter att den hade stått i 30h så var det precis så den gick igång, tänkte inte mycket mer på det åkte 1km stängde av bilen efter det så startade den inte utan fick ringa efter startkablar. Sen kom en vän med en multimeter för ville se om den laddade bra.

    Det är nu det blev lite underligt. På tomgång direkt efter start så laddar den inte men varvade man upp motorn lite så laddade den över 14v även på tomgång. Så frågan är är generatorn slut eller batteriet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Efter 17 timmar laddning så var den fortfarande på halv laddning, Enligt batteriladdaren, tidigare så hade den nog varit fullt laddat nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej och välkommen till STCS

    Låter helt klart som att batteriet tjänat ut och vill bytas.
    Hur gammalt är batteriet?
    Vad är det för typ av laddare som visar "halv", vissa laddare indikerar laddningen genom spänningen medans modernare känner om batteriet tar emot laddningen och kan indikera att batteriets skick inte är OK.
    Och man kan också få indikering att batteriet bara är halvt om klämmorna har dålig kontakt med batteriets poler.

    Grannen har en BMW 5-serie som bara står i garaget och den underhållsladdas ibland, batteriet är ungefär lika stort som i en 9-5'a och en dag när det stått över natten kikade jag på den och den visade halvt, vickade lite klämmorna och då gick den till fullt direkt.


    Fast eftersom din bil inte vill starta så är nog batteriet inte friskt.

    CTEK m.fl har ett rekonditioneringsläge som avsulfaterar batteriet, det kan förlänga livet på ett batteri. Fungerar för vissa och kan vara värt att prova om du t.ex. kan låna en sådan laddare eller köpa en själv, det är alltid bra att ha.
    Har själv en CTEK MXS 7.0 och den rekommenderas varmt

    Batteri till din bil som är överkomligt i pris är bl.a. detta 80-2752 för 999:- med 4års garanti
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-05-01 klockan 09:30.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej och välkommen till STCS

    Låter helt klart som att batteriet tjänat ut och vill bytas.
    Hur gammalt är batteriet?
    Vad är det för typ av laddare som visar "halv", vissa laddare indikerar laddningen genom spänningen medans modernare känner om batteriet tar emot laddningen och kan indikera att batteriets skick inte är OK.
    Och man kan också få indikering att batteriet bara är halvt om klämmorna har dålig kontakt med batteriets poler.

    Grannen har en BMW 5-serie som bara står i garaget och den underhållsladdas ibland, batteriet är ungefär lika stort som i en 9-5'a och en dag när det stått över natten kikade jag på den och den visade halvt, vickade lite klämmorna och då gick den till fullt direkt.


    Fast eftersom din bil inte vill starta så är nog batteriet inte friskt.

    CTEK m.fl har ett rekonditioneringsläge som avsulfaterar batteriet, det kan förlänga livet på ett batteri. Fungerar för vissa och kan vara värt att prova om du t.ex. kan låna en sådan laddare eller köpa en själv, det är alltid bra att ha.
    Har själv en CTEK MXS 7.0 och den rekommenderas varmt

    Batteri till din bil som är överkomligt i pris är bl.a. detta 80-2752 för 999:- med 4års garanti
    Batteriet följde med bilen och köpte den för 4 år sedan. Laddaren jag har är en ctek men vet inte vilken modell den har mc bil och frostflinga som inställningar och indikator med orange lampa på halvt batteri och grönt på fullt batteri

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Så ett dåligt batteri kan ge ett sånt konstigt fel att man måste gasa till motorn att det ska börja ladda?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det kan även vara slitna kol i generatorn men det påverkar inte förmågan att starta bilen om väl batteriet är laddat.
    Och det kan ju vara fel på båda.
    Kolla kolen och byt om det behövs, kol/regulator hittar du här och kolla laddningen, kolla även batteriets kondition med en batteritestare.
    Eller så chansbyter du.
    CTEK safir saknar rekondläge vad jag vet om det är den sån du har.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-05-01 klockan 14:51. Anledning: Länk till kol/regulator
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Börja med att byta batteriet, 9-5or är kända för att käka batterier till frukost...
    /Johan

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Tooris Visa inlägg
    Så ett dåligt batteri kan ge ett sånt konstigt fel att man måste gasa till motorn att det ska börja ladda?
    Hej!, jag tror som HeRmAN att slitna kol kan vara orsaken till detta fenomen, varefter kolen slits blir kolfjädrarnas tryck mindre
    Testa med ett träskaft mot generatorn, starta motorn låt den gå på tomgång och klappa till generatorn via träskaftet
    Börjar den då ladda är det fjädrarna till kolen som inte orkar trycka ut dem ordentligt, i så fall är det bara att byta laddningsregulatorn som är komplett med kol och tryckfjädrar

    Mvh
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Batteriet är ju minst 4år gammalt så batteriet jag tipsade om ovan är förmodligen ingen dum idé att byta oavsett om det är helt slut eller bara gammalt, de håller inte för evigt.
    Det är ju dessutom gjort på 5min vilket inte generatorbyte är.
    Hur är skicket på multiremmen/spännaren? En slapp rem kan också bidra till att man måste varva till lite för att laddningslampan skall slockna även om jag aldrig sett det på en bil men spännare av denna typ men väl på 99/OG900.

    Och jag skulle om jag vore i din sits kontrollera kolen i generatorn för det är inte kul om man får fel på bilen när man är lång hemifrån på semester...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det kan även vara slitna kol i generatorn men det påverkar inte förmågan att starta bilen om väl batteriet är laddat.
    Och det kan ju vara fel på båda.
    Kolla kolen och byt om det behövs, kol/regulator hittar du här och kolla laddningen, kolla även batteriets kondition med en batteritestare.
    Nej, så funkar det inte med kolen. Kolen ger ström till generatorns magnetiseringslindning, och den strömmen är inte kontinuerlig utan styrs närmast som av en flotör, när spänningen ut från generatorn sjunker (vilket mäts på D+, inte B+) så skvätter laddningsregulatorn in lite mer ström i lindningen från D+. Laddningslampan (som är dimensionerad för precis rätt läckage, byt aldrig styrka på den) ger ström från batteriet, B+, till D+ om laddningen inte fungerar alls, dvs. så länge laddningslampan inte lyser har generatorns kol full funktion.

    Dvs. kolen brukar fungera utmärkt i runt 30000 mil, för att sedan inte fungera alls. När felet kommer så går det ofta av och på några ggr först då kolen omväxlande når eller inte når fram beroende på temperaturutvidgning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tooris Visa inlägg
    Har en 9-5a -04. Har varit tvungen att underhållsladda batteriet när det varit minusgrader då och då. Så jag har länge tänkt på att byta batteriet men sen igår när jag startade bilen efter att den hade stått i 30h så var det precis så den gick igång, tänkte inte mycket mer på det åkte 1km stängde av bilen efter det så startade den inte utan fick ringa efter startkablar. Sen kom en vän med en multimeter för ville se om den laddade bra.

    Det är nu det blev lite underligt. På tomgång direkt efter start så laddar den inte men varvade man upp motorn lite så laddade den över 14v även på tomgång. Så frågan är är generatorn slut eller batteriet?
    Att den ligger lågt på tomgång innan man varvat upp är förväntat, generatorn ger begränsad laddström på tomgång. När du varvar upp fyller du mycket snabbare på batteriet med den energi som gick åt vid starten, med resultat att spänningen stiger för att det inte går att fylla på mer (detta gäller hela batterier, trasiga kan reagera annorlunda).

    Det du ser är standardfenomenet på ett utslitet batteri, man brukar lekmannamässigt säga att batteriet inte tar laddning (vilket kan ha flera tekniska orsaker, vissa delvis räddningsbara, andra inte). Av din beskrivning att döma, och batteriets ålder, så skulle jag nog säga att ett nytt batteri ganska säkert behövs.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jodå, är kolen utslitna så är de och då är det byte som gäller. När de nått gränsen så blir kontakten otillräcklig, ungefär som glappkontakt och då vet du inte vad du får till lindningen.
    Nya kol/regulator och att fungerar utan att man behöver veta alla bakomliggande teknikaliteter. Och det är en så billig del så det finns ingen anledning till att vänta till sista dagen när lampan tänds, för Murphy brukar tända den "fel dag".
    Men visst, det är som du säger i hur det fungerar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men visst, det är som du säger i hur det fungerar.
    Det var nog egentligen FASSANs tolkning av ditt inlägg som jag tyckte behövde kommentar, som gav intrycket att laddningen blir bättre med nya generatorkol även om det inte finns något fel (som syns på laddningslampan). Vad jag ville klargöra var att om laddningslampan är hel (lyser vid start) och är släckt när motorn går är felorsaken inte kolen, oavsett hur slitna de är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Korrekt!

    Hursom helst, hoppas Tooris får ordning på problemet.

    1.) Byt batteri, behövs nog förr eller senare ändå
    2.) Lös ev. resterande problem på lämpligt sätt :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det var nog egentligen FASSANs tolkning av ditt inlägg som jag tyckte behövde kommentar, som gav intrycket att laddningen blir bättre med nya generatorkol även om det inte finns något fel (som syns på laddningslampan). Vad jag ville klargöra var att om laddningslampan är hel (lyser vid start) och är släckt när motorn går är felorsaken inte kolen, oavsett hur slitna de är.
    Hej!, jag är väl insatt i hur generatorn och dess kringkomponenter samverkar

    Instämmer i det att om laddningslampan lyser med tändningen på utan att starta motorn är det inget fel med varken kolborstarna (men dom kan ändå vara slitna) eller laddningsregulatorn eftersom laddningslampan jordas (och strömsätter magnetiserings/ rotorlindningen) via rotorlindningen och spänningsregulatorn till D-/31 (chassijord = startbatteriets minus) fram till det att laddningsregulatorn börjar jobba och generatorns fältdioder ger spänning till ladd lampans minus sida och den slocknar

    Vad jag tänkte på i mitt inlägg är att när kolen är i princip slut och kolens strömledare är sträckt är också fjädern långt "ute" och trycket något svagare eller som HeRmAN skriver "När de nått gränsen så blir kontakten otillräcklig, ungefär som glappkontakt och då vet du inte vad du får till lindningen"

    Det räcker med lite koldamm och annan smuts gör att kolen fastnar precis framför rotorns kollektor och dess magnetiseringslindning, följden blir ju då att generatorn inte kan ladda då ingen energi överförs till statorn och dess lindningar

    Jag har själv kört omkring med utslitna kol flera dagar innan byte av laddningsregulator efter att jag knackat till generatorn vänligt men bestämt

    Senare har jag hjälpt minst två andra personer på samma vis så att dom kunnat köra vidare

    En oxiderad kollektor kan naturligtvis också göra att ett svagt tryck från kolborstarnas fjädrar är otillräckligt

    Träskaftet nämnde jag för att generatorn sitter långt ner och ett ledande föremål därför inte är lämpligt, man vil inte orsaka kortslutning

    Att 9-5 äter batterier som någon skrev håller jag med om, köpte ett sådant som HeRmAN länkade till och använder det vintertid, på sommarn kör jag mitt orginalbatteri på så vis blir båda batterierna toppladdade minst 1 gång per år ...med en CTEK

    Mvh
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av FASSAN Visa inlägg
    köpte ett sådant som HeRmAN länkade till och använder det vintertid, på sommarn kör jag mitt orginalbatteri på så vis blir båda batterierna toppladdade minst 1 gång per år ...med en CTEK
    Varför byta mellan sommar & vinter? Ett bra batteri räcker väl året runt?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Varför byta mellan sommar & vinter? Ett bra batteri räcker väl året runt?
    Hej!

    Jo visst borde det räcka med ett bra batteri

    Jag köpte ett nytt och större när jag ett par gånger märkte att förarstol och backspeglar hade tappat inställningarna, det kan ha varit något mer som jag i så fall inte minns nu

    Min nya bil levererades med ett 60 Ah batteri mårkt GM (tillverkare är för mig okänd) och när jag mätte spänningen helt obelastat efter batteriet "vilat" några timmar låg den under 12,4 V vilket brukar räknas som gränsen då batteriet bör laddas

    Jag har 2,6 mil till jobbet enkel resa varav 2 mil 110 väg och tycker den sträckan borde räcka får att generatorn ska ge tillbaka det jag drar ur batteriet vid start

    Hur som så har jag inte problemen med tappade inställningar återkommit sedan jag bytte batteriet

    Eftersom jag nu har två st. skiftar jag ungefär var halvår och jag tror det spelar mindre roll vilket jag använder på vinterhalvåret, grejen är nog att det jag skiftar till har laddats upp ordentligt och sedan stått på underhållsladdning

    Mvh
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Låter som en jobbig procedur, att hålla på med byten på det sättet. Men men...

    Bly-syra batterier är kinkiga. De behöver vara bra laddade för att inte sjangsera. Sulfateringen inträffar lätt & förstör.

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    - Sulfateringen inträffar lätt & förstör.
    - som starter allerede ved 65 - 70% batterikapasitet, og er tildels ikke regenererbar
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    - som starter allerede ved 65 - 70% batterikapasitet, og er tildels ikke regenererbar
    Hej!

    Ja vid 20° C, batteriet obelastat, vilat några (3) tim. och 12,4V över batteripolerna är det ca 60% kapacitet kvar

    Därför på grund av sulfateringen ska man undvika lägre spänning i obelastat viloläge

    Ett bly-syrabatteris livslängd hänger ganska mycket på dess skötsel
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

Liknande ämnen

  1. Batteri dåligt eller dålig laddning
    Av ZeroX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 17:45
  2. ingen laddning av batteri
    Av anthoon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 12:18
  3. Trassel med laddning av batteri...generator prob?
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •