Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Inbromsning, vilka faktorer avgör?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Inbromsning, vilka faktorer avgör?

    Som topic!

    Vilka faktorer avgör snabb inbromsning (100-0). Moderna bilar gör detta snabbare än gamla. Inga konstigheter..
    Sitter i en diskussion med en kollega som anser att Moderna bilar väger mindre än äldre bilar.... Större skivor, fler kolvar är viktigaste faktorn, däcken har inte har en stor betydelse (Och hänvisar till Sport-MC).

    Jag anser att fjädring, breda däck, modern ABS är vinnande faktorn.

    Större bromssystem är till för stora bilar eller bankörning/Höghastighetsinbromsning.

    Vad säger proffsen?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Bromsskivor och belägg är rimligtvis ingen faktor så länge de befintliga kan bromsa hårt nog. Och eftersom även standardbromsar kan låsa däcken, är den ingen faktor vid ett stopp. Efter några varv på en bana är det en helt annan sak, eftersom stora bromsar behåller verkan bättre. Jag vill minnas att förhållandet till och med är det omvända. Fler kolvar ger mindre tryck per kolv dvs mindre bromskraft.

    Däcken är väldigt viktigt, men bredden är iaf i teorin inte avgörande. Friktionen beror inte på ytan eftersom mindre yta ger högre tryck och därmed mer friktion. Gummibkandning och konstruktion av däcket däremot, absolut. Förmodligen är det den viktigaste parametern.

    Bättre dämpning, ja absolut. När bilen niger vid max inbromsning är dämpningen viktig.

    Abs-systemet är intressant dock, för snabbast inbromsning gör man inte med ABS. En skicklig förare kan göra ett bättre jobb med foten än vad Abs-systemet gör. 90% av alla kan inte det och framförallt inte i en nödsituation, men ändå.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    ABS systemet är väl inte där för att få kortare bromssträcka heller utan att man inte ska låsa upp bromsarna och fortf ha styrförmåga vid panik inbromsning.
    Sen om systemet gör att det kanske blir en lite kortare bromssträcka är bara plus i kanten.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Jag är med på alla punkter förutom om det är samma regel idag som för "10" år sedan: Är en "proffsförare" bättre än ett modernt ABS-bromssystem? Som kimoh säger så är det ett system för att kunna styra vid panikbromsning.
    Men indirekt så är de en mjukvara som är optimerad för att få stopp på bilen snabbast möjligast utan att låsa hjulen..
    När är det dags (eller är det dags) att överlåta snabbast bromsningstiteln till datorn i bilen?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Moderna bilar väger mindre? Haha, den var bra!
    Större skivor, fler kolvar? Tsss.... Även små bromsar är tillräckliga att låsa hjulen. Skillnaden är att små bromsar inte klarar upprepade inbromsningar utan att överhetta.

    Din kollega verkar vara en rolig typ, men jag tror du själv har bättre koll på hur det verkligen fungerar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av T200 Visa inlägg
    Som topic!

    Vilka faktorer avgör snabb inbromsning (100-0). Moderna bilar gör detta snabbare än gamla. Inga konstigheter..
    Sitter i en diskussion med en kollega som anser att Moderna bilar väger mindre än äldre bilar.... Större skivor, fler kolvar är viktigaste faktorn, däcken har inte har en stor betydelse (Och hänvisar till Sport-MC).

    Jag anser att fjädring, breda däck, modern ABS är vinnande faktorn.

    Större bromssystem är till för stora bilar eller bankörning/Höghastighetsinbromsning.
    Jag skulle säga att det enda som egentligen ska ha betydelse är däcken. Sedan kan fel däckstryck, utslitna stötdämpare som tillåter däcken att hoppa, snedslitna bromsar och felaktiga hjulvinklar sabba saker, men detta beror i sig inte på att de är äldre.

    ABS skiljer knappast mycket. Däremot kan Emergency-brake-funktioner skilja, men det är ju om föraren inte trycker till ordentligt på bromsen.

    Sedan utrustas ofta äldre, billigare, bilar med billigare, sämre, däck.

    När det gäller bredden så förkortar bredare däck bromssträckan på bra väg, men på t.ex. grusväg (eller snömodd på vintern) kan det ställa till det. Dvs, bredare däck är inte generellt säkrare.

    Sedan måste jag säga att argumentet om att nyare bilar väger mindre... Eh, reality check? En 9000 väger nästan precis samma som en ng9-3, trots att de är olika storleksklasser (invändigt, utvändigt är skillnaden mindre).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej!
    Lite osäker på reglerna om huruvida länkning till Youtube är okej.
    Men sök efter koenigseggs 0-300-0 världsrekord (typ 22 sek), de pratar en del om hur viktiga däcken är för att lyckas med det.

    Sen de där om att mc skulle ha kortare bromssträckor är ju inget man kan säga generellt direkt. Fler hjul = fler kontaktpunkter med marken. (sen påverkar däcken otroligt mkt, så ett rättvist test är inte helt enkelt)

    Tidningen Bike testade bromssträckor på ett gäng sporthojjar 100-0, de låg mellan 37.3 och 38.8m. En Saab 9-5 aero stannar på 35.5 enligt teknikens värld.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och en MC på full grisnit har inte ens bakdäcket i marken så framdäckets yta får jobba helt själv
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och en MC på full grisnit har inte ens bakdäcket i marken så framdäckets yta får jobba helt själv
    Blir inte det ála Superman?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av T200 Visa inlägg
    Jag är med på alla punkter förutom om det är samma regel idag som för "10" år sedan: Är en "proffsförare" bättre än ett modernt ABS-bromssystem? Som kimoh säger så är det ett system för att kunna styra vid panikbromsning.
    Men indirekt så är de en mjukvara som är optimerad för att få stopp på bilen snabbast möjligast utan att låsa hjulen..
    När är det dags (eller är det dags) att överlåta snabbast bromsningstiteln till datorn i bilen?
    Jag har ju tyvärr inte någon källa på mitt påstående, men jag är ganska säker på att jag sett någon test där en duktig förare var bättre (om än inte mycket) än ABS. Om det gäller alla underlag vet jag däremot inte. Jag vill också minnas något påstående om att låsta däck faktiskt bromsar snabbare i vissa underlag (asfalt upp till en viss hastighet och grus), men i praktiken har du ingen nytta av det eftersom ABS gör att du kan svänga samtidigt och alltså alltid är bättre i praktiken. Det är väl egentligen det som är den stora fördelen med ABS, att låsta hjul i praktiken alltid är sämre pga att du förlorar styrförmågan.

    Om du vill kan du ju googla lite på "bromssträcka med utan abs" eller liknande, det har diskuterats rätt flitigt på diverse forum. Jag tittade lite snabbt och hittade tyvärr ingen bra källa dock.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Låsta hjul vinner möjligtvis i på is eller annat snorhalt underlag, där ett abs system knappt får upp bromstryck över huvud taget.

    Friktionen mellan asfalt och däck sjunker så fort däcket låser.
    Kanske är lättare att förstå den principen om man tänker sig en acceleration med spinnande däck vs acceleration med "grepp".

    Jag skulle gissa på att ett modernt abs system vinner över mänskligheten. Utan abs måste ju föraren anpassa sig efter det hjul eller snarare den sida som har sämst fäste, föraren måste då också manuellt korregera för eventuella girmoment vid ojämn friktion hö/vä sida.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av EmEss Visa inlägg
    Låsta hjul vinner möjligtvis i på is eller annat snorhalt underlag, där ett abs system knappt får upp bromstryck över huvud taget.

    Friktionen mellan asfalt och däck sjunker så fort däcket låser.
    Kanske är lättare att förstå den principen om man tänker sig en acceleration med spinnande däck vs acceleration med "grepp".

    Jag skulle gissa på att ett modernt abs system vinner över mänskligheten. Utan abs måste ju föraren anpassa sig efter det hjul eller snarare den sida som har sämst fäste, föraren måste då också manuellt korregera för eventuella girmoment vid ojämn friktion hö/vä sida.
    Jo man tycker ju det, men jag är rädd att det inte riktigt är så enkelt. Faktiskt är det tvärtom det du skriver, det är just på is som ABS gör som störst skillnad.

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem ber om ursäkt för källan, men kolla under effektivitet. 80-0 har ABS/låst en sträcka på 45/32 meter och på is 255/404 enligt en finsk tidning. Exakta förhållandena varierar såklart, men det är ungefär de resultaten jag läst om tidigare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tror dock att de där siffrorna är omkastade.

    http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF
    Vi kan nog hålla på hur länge som helst. Här fick abs bättre än låsta hjul på is (blöt epoxi) dock

    Men fysikens lagar gäller!

    Grus däremot får kortare sträcka med låsta hjul, förklaras i rapporten med att grus plogas upp och formar en bromskloss framför däcken om hjulen är låsta.
    Skulle kunna ge liknande resultat på snö t ex.
    Senast redigerat av EmEss den 2015-04-30 klockan 23:17.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av EmEss Visa inlägg
    Tror dock att de där siffrorna är omkastade.

    http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF
    Vi kan nog hålla på hur länge som helst. Här fick abs bättre än låsta hjul på is (blöt epoxi) dock

    Men fysikens lagar gäller!

    Grus däremot får kortare sträcka med låsta hjul, förklaras i rapporten med att grus plogas upp och formar en bromskloss framför däcken om hjulen är låsta.
    Skulle kunna ge liknande resultat på snö t ex.
    Fast det fick det ju i mitt exempel också, drygt hälften så lång bromssträcka med 255 m kontra 404 med låsta hjul.

    Men hur som helt, ska vi tillbaka till TS frågeställning tror jag inte moderna ABS-system är en så stor del av förklaringen till kortare bromssträcka idag.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Blir inte det ála Superman?
    Jo, och Superman = Marquez, Rossi, Pedrosa å grabbarna
    Pedrosa_Jerez450.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Med BMW S1000RR och Race ABS kan man leka superman själv. Vid provkörningen för några år sedan ingick en obligatorisk föreläsning som mest handlade om att vara försiktig med bromshandtaget om man ville ha några kulor kvar.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Fast det fick det ju i mitt exempel också, drygt hälften så lång bromssträcka med 255 m kontra 404 med låsta hjul.

    Men hur som helt, ska vi tillbaka till TS frågeställning tror jag inte moderna ABS-system är en så stor del av förklaringen till kortare bromssträcka idag.
    Ja, jag skrev det för att det gick emot min teori i mitt första inlägg.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av EmEss Visa inlägg
    Jag skulle gissa på att ett modernt abs system vinner över mänskligheten. Utan abs måste ju föraren anpassa sig efter det hjul eller snarare den sida som har sämst fäste, föraren måste då också manuellt korregera för eventuella girmoment vid ojämn friktion hö/vä sida.
    Med bra förare och några träningskörningar så brukar man på testbana få aningen kortare bromssträcka med ABS urkopplad. Vilket betyder att för all normal körning vinner ABS, för att inte tala om paniksituationer när man inte kan förmå sig att släppa pedalen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Med bra förare och några träningskörningar så brukar man på testbana få aningen kortare bromssträcka med ABS urkopplad. Vilket betyder att för all normal körning vinner ABS, för att inte tala om paniksituationer när man inte kan förmå sig att släppa pedalen.
    Exakt detta. Alla diskussioner ovan gäller kortast möjliga bromssträcka under kontrollerade former, viktigt att understryka. Att ABS är bäst i praktiskt taget samtliga verkliga fall och att det är en av de bästa säkerhetsrelaterade uppfinnigarna råder det inget tvivel om.

  20. #20
    När reptilhjärnan griper in i en paniksituation är ABS den bästa uppfinningen hitintills. Reptilhjärnan griper in och ni som eventuellt tycker annat vet inte vad en riktig paniksituation innebär. Du tänker inte utan reflexmässigt trampar du på bromsen så hårt du bara kan. Och utan ABS är det då helt kört oavsett underlag för hjulen låser även på bar asfalt och du bara kanar och förlänger stoppsträckan och mister styrförmågan. Jag är yrkeschaufför sedan 30 år tillbaka och inte fan hjälper det när det blir fullständig panik. Det blir bara en sak och det är full broms och hjärnan tänker inte ens på vad den gör. Hindret ska undvikas.

Liknande ämnen

  1. AS3 i en 9-3 Aero, hur avgör man det?
    Av Lövet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 12:42
  2. Faktorer försäkring är baserad på
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 14:27
  3. vad avgör hur lättrampad en koppling är ?
    Av albertsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 10:47
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •