Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Grundinställning av handbroms OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Grundinställning av handbroms OG9-5

    Hej,

    Har haft rappel med handbromsen och bromsarna bak på min -08 9-5'a tillräckligt länge nu och bestämde mig till slut för att leja bort att byta skivor, ok och handbroms i förhoppningen att det skulle lösa problemen.

    Men,tyvärr verkar meken ha justerat handbromsen genom att ge sig på wiren inne i kupen (#@!$) istället för att justera kuggarna varpå det nu är helt jäkla omöjligt att få någon vettig bromsverkan på backarna hur jag än justerar kugghjulen.

    Jag skulle därför uppskatta instruktioner på hur jag ska gå till väga för att återställa en korrekt wireinställning igen. Jag såg ett utdrag från WIS för en 9-3ss där man kunde använda något bladmått för att avgöra om wiren var korrekt inställd, men jag vet inte om den instruktionen går att använda på 9-5'an.

    Help me obi wan stcs, you're my only hope!

    / christoffer

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Skruvade ihop min -05'a i natt med allt nytt på bromsarna bak, besiktning i morse med fina värden och blankt papper!

    Först och främst är det ju viktigt att allt är korrekt monterat och att inte hävarmen eller wire kärvar.
    Och det är ett jäkla pill om man inte gör det så ofta.

    Enklast skulle jag säga är att först förstå och sedan justera.
    A) Om man inte förstår hur det funkar så kan man lossa OK och bromsskiva för att kunna se hur det ser ut.
    Och då med skivan av så kollar man åt vilket håll man skall justera kuggen och vanligvis är det olika på hö/vä om jag inte minns fel.
    Justerskruven går ju att sätta åt olika håll.
    Och så noterar man på resp sida om kuggen skall kuggas neråt eller uppåt för att justerskruven skall bli längre och skapa förspänning. (Denna notering är smart att spara för man lär behöva den förr eller senare.)
    När man har koll på detta kan man justera ut den så man precis får på skivan.

    B) Om man inte vill ta av skivan kan man kolla i hålet för justering och se hur stor glipan närmast kugget är på sidan mot justerskruven, justera kanske 10 hack om det går åt ett och samma håll och kolla om glipan blev större eller mindre.

    När skivan är på och man justerar så skall spaken i kupén självklart vara helt nere.
    Justera tills skivan inte går att rotera alls med hand kraft och gör likadant på andra sidan, gå sedan tillbaka kanske 2 hack på justeringen det brukar räcka för att skivan skall snurra fritt.
    Därefter kan man justera ev. slack på wiren.

    Bladmått anväder inte jag och ovanstående fungerar klanderfritt men kräver bra syn, en liten bra ficklampa, enkla verktyg och ett bra tålamod.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Ja justerar alltid med handbromsen ett klick upp, då justerar ja tills det inte går att snurra med hjulet på.
    Sen kollar ja så att hjulet snurrar fritt om ja släpper ner handbromsen och det brukar det göra.
    Har för det är just så man ska göra enligt WIS
    Detta får man göra minst en gång om året

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Effekten blir precis densamma, har ju justerat handbromsar sedan tiden innan WIS och då lär man inte om när det man kör med funkar ;-)

    Att man får göra det ibland beror på att backarna slits om man använder handbromsen samt att wiren kan bli lite slak över tid.
    Hoppas TS får ordning på detta

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26
    Bra tips hörni, tack så mkt. Det här med att justera kuggarna har jag vart och grejat med tidigare. Brukar också justera på första hacket, men det var ett bra tips att faktiskt riva en sida och se hur skiten verkligen beter sig - i rent utbildningssyfte.

    Men det jag främst dras med just nu är att wire-justeringen (inne i kupén) är felaktig. Så, hur återställer jag korrekt wirespänning?

    Min plan just nu är:
    - Slacka wire i kupén rejält
    - Justera kuggarna så att backarna precis går fria
    - Dra upp spaken till hack 1 och spänn wire tills backarna kniper, men ändå går fritt i noll-läget

    Vad tror ni om det? Hittar inga formella instruktioner för just hur wiren ska justeras.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Släpp på vajern tills armen är helt tillbaka. Jag brukar dra upp spaken ett hack och justera kuggarna så att precis låser och sen tillbaka ett snäpp.
    Vajerjusteringen är till för att justera för en töjd vajer. Vajer töjer sig mest när den är ny.
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol Visa inlägg
    Bra tips hörni, tack så mkt. Det här med att justera kuggarna har jag vart och grejat med tidigare. Brukar också justera på första hacket, men det var ett bra tips att faktiskt riva en sida och se hur skiten verkligen beter sig - i rent utbildningssyfte.

    Men det jag främst dras med just nu är att wire-justeringen (inne i kupén) är felaktig. Så, hur återställer jag korrekt wirespänning?

    Min plan just nu är:
    - Slacka wire i kupén rejält
    - Justera kuggarna så att backarna precis går fria
    - Dra upp spaken till hack 1 och spänn wire tills backarna kniper, men ändå går fritt i noll-läget

    Vad tror ni om det? Hittar inga formella instruktioner för just hur wiren ska justeras.
    Så står det i wis. Så det blir nog kanon!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26
    Tänkte bara ta och återkoppla. Körde på ovan nämnda plan för att få korrekt spänning på wiren.

    Sträckte på wiren tills hjulen rullade lätt i löst läge samtidigt som bromsen nöp tillräckligt hårt efter två hack att det inte gick att backa loss bilen utan motorstopp. Det måste ju räcka tänkte jag.

    Besiktningens dom blev att den bromsade mer än 25% av totalvikten, men att det nog fanns ännu mer att hämta om man hade dragit spaken hårdare. Med andra ord, ordentligt godkänt!

    Tack för hjälpen!

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Ursäktar om jag väcker en avklarad tråd, men känns bättre än att skapa en helt ny tråd för min fråga.

    Fick min handbroms underkänd på besiktningen (9-5 kombi 07), böt backar och fjädrar osv förra året (dock ej vajer) höll sedan på ett bra tag för att få det riktigt bra (något jag aldrig lyckades med). Något jag läser ofta är att man (efter att ha justerat kuggarna så att hjulen inte går att rubba) ska släppa upp kuggarna så att "hjulen" rullar fritt igen, menar ni att hjulen ska rulla fritt (så att om man snurrar på dom så fortsätter dom snurra runt) eller ska det bara gå att snurra däcket med om man hjälper till själv? Jag lyckades aldrig få till justeringen nå bra oavsett vilken taktik/guide jag körde efter (provade både att justera i kupen (ajaj) samt vid bakhjulen)...

    Hur "fritt" ska däcken behöva rulla när man släppt upp, helt? Man vill ju inte att köra runt med bromsar som ligger på...
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Du ska kunna dra skivan runt när däcket sitter på. Inte bara skivan då du aldrig får den kraften. Det ska inte gå trögt. När det går trögt så släpp ett hack till. Ska alltså kunna dra med däcket på för hand utan att du känner att det tar emot lite väl mycket enkelt sagt. Lite motstånd är det alltid. Men jag kunde dra till med 1-2 varv med handen och det funka. När du känner att det nyper när du snurrar med handen är det för hårt.

    När du kan dra 10 varv runt är det lite för löst.

    Mitt emellan där.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Det ska vara helt fritt egentligen, men lite oljud kan du ju få, menhjulet ska helt klart fortsätta snurra om du sätter fart på det.

    Rengjorde du expandern ? ..Om inte, gör det.. den rostar jämt ihop och då är det omöjligt att få till det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för tipsen.

    Så som toorp beskriver är väl ungefär så jag lyckades få till det (när det var som bäst). Att få det att rulla helt fritt men ändå nypa ordentligt när man väl drar i handbromsen lyckades jag inte få till. Kanske är så att jag måste byta handbromsvajer för när jag fått det bra i hjulhuset med fri rullning fick jag inte till det bra i kupén, oavsett om jag spände handbromsen som satan eller lät den vara "normalt" spänd.

    Om jag inte missminner mig så gjorde jag rent/smörjde allt förutom själva vajern, så jag borde även ha gjort rent expandern, tror inget sånt kärvade när jag kollade.

    Hur stor skillnad kan en ny handbromsvajer göra och hur vet man när det är vajern som är kass?
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Sitter och kollar lite på ny vajer, det verkar som att vajern är uppdelad i två delar, en främre och en bakre. Brukar man behöva byta båda eller är det uteslutande den bakre vajern som delar sig till båda hjulhusen som behöver bytas?
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Var har du sett det? Det är väl bara en som är 2-delad för hö/vä
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...ms/309829.html

    Det är denna som brukar behöva bytas ibland tillsammans med hävarmar, dammskydd, returfjädrar och justerskruven
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tänkte på första delen/kabeln/vajern som går ifrån handbromsspaken. Nr 5 på denna bild.


    Verkar vara denna:
    https://www.maptunparts.se/sok/4905980

    Men då köper jag enbart den delade "bakre". Har du någon erfarenhet av ekonomidelarna från speedparts/maptun eller är det bara original som gäller? Har ju köpt annat än original ett par gånger förut och ångrat mig ganska grovt...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-30 klockan 14:28. Anledning: §7.1 Skärmdumpar från WIS/EPC är ej tillåtna
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den behöver 'aldrig' bytas.
    Den dubbla har jag bytt på många bilar men aldrig den främre, spak en gång
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Ok, suveränt, tackar!

    Något annat man bör se över/byta när man ändå håller på och byter vajern? Kanske värt att byta avgassystem då jag fortf kör med original (som sett sina bästa dagar...) lär bara vara rost kvar av div. fästen/muttrar.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag nämnde ju fler delar ovan!? Vill du byta ännu mer kan du ju byta tankbanden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Haha jo, jag vet. Böt returfjädrar och smorde resten förra året men dammskyddet har jag inte hört/sett tidigare. Kanske kan vara värt att köpa ett sådant + tankbank. Annars tänkte jag mest om det var några delar som kan vara bra att byta efter att ha lossat tank/avgassystem, men finns nog inte så mycket "bytbart" där.

    Stort tack för hjälpen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-10 klockan 12:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero SC -07.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •