Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur staga upp motor i OG9-5

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Hur staga upp motor i OG9-5

    Skulle behöva staga upp motorn i min 9-5:a (MY99) så den inte lever om så mycket under huven. Alla bussningar och originalstag är uppdaterade, men skulle behöva ett stag mellan motor och torpedvägg alt motor och fjäderbensstag. Nån som har en bra lösning att dela med sig av?

    Mvh / Nitro

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Det finns en sak man kan göra på det högra motorfästet. Det är väldigt glappt orginal. Plockar man isär det så kan man pressa ihop den övre tallriken så att bussningen innuti kläms ihop mer. Lite svårt att förklara och jag har tyvärr inga bilder.

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Den som håller i älghornet?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Den som håller i älghornet?
    Tror han menar det.
    Känns som övningen inte ger så stort resultat. Men man kanske får försöka göra uppstagningen i flera mindre modifieringar.

    Finns det ingen som konstruerat nåt med ett riktigt manligt stag?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Det måste vara ryt i din maskin. Har gjort det på ett par 9-5or med i övrigt orginalmotorfästen men i nyskick, och det gör skillnad. Motorn lyfter inte lika mycket. Båda bilarna har över 400hp 500nm

    Självklart är det inte dag och natt skillnad.

  7. #7
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det måste vara ryt i din maskin. ...
    Det ryter så det räcker just nu Tänkte bara om det fanns nåt bra recept på att staga upp puffran.
    Ska testa ditt förslag - vad menar du med "plocka isär"? Blir det mer vibrationer inne i bilen efter denna övning ?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det finns en sak man kan göra på det högra motorfästet. Det är väldigt glappt orginal. Plockar man isär det så kan man pressa ihop den övre tallriken så att bussningen innuti kläms ihop mer. Lite svårt att förklara och jag har tyvärr inga bilder.
    Har precis plockat bort motorfästet och tänkte tajta till det lite. Tar jag tag i distansen(tallriken?) som älghornet vilar på, kan jag dra det uppåt drygt 15mm, men det kanske är normalt åt det hållet ?
    # När du skriver "plocka isär", menar du då att man ska bryta tillbaka "plåthakarna" som håller ihop övre och nedre halva?
    # Väl öppnad antar jag att man löser det med en vanlig press? Gissar även att det ger sig själv när man väl får isär kudden och ser hur det sitter ihop?

    På bilden syns de enda delarna som motorkudden består av(förutom "höljet). Den högra delen är lös på pinnskruven. Ska man alltså pressa ihop gummit ? Blir inte klok på detta. Allt är ju ihopvulkat.... :-/

    mvh/ Nitro
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mr_Nitro den 2015-07-01 klockan 08:51. Anledning: Bild tillagd
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Du svarade rätt på iaf dom två första frågorna. Gummit kan du inte göra något med utan att fräsa ett nytt i hårdare material. Men det är det där glappet du vill få bort. Du pressar eller slår du ned övre kanten som gummit vilar emot så att den ligger närmare gummit. Fota alla delar bredvid varandra så kan jag lättare peka på vilken jag menar.
    Slutresultatet är iaf att motorn inte tippar lika lätt vid momentuppbyggnad.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •