Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ljud vid nyckelpåslag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    13

    Ljud vid nyckelpåslag

    Hej!

    Har hört ett märkligt och lite oroande ljud i min bil ett tag nu, ljudet uppträder när bilen stått ett tag, t.ex. över natten.

    Ljudet uppstår när nyckeln vrids till läget innan den drar på startmotorn, jag skulle beskriva det som ett brummande/skorrande ljud som pågår i ca 1-2s, som om nånting kärvar. Jag tänker mig att det kanske kan vara nåt spjäll typ i AC:n eller i motorn som körs i sina ändlägen för att kolla funktionen vid varje uppstart.

    Finns det någon här som upplevt något liknande eller av andra skäl tror sig veta vad det kan bero på?

    Bilen det gäller är en 9-5 2.3T -00.

    Tacksam för svar

    Med vänlig hälsning
    Ike

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag gissar att det är bränslepumpen du hör. Den går ca 1 sekund när nyckeln vrids på och stängs av när trycket byggts upp. Kanske börjar din pump låta lite mer eller så har du inte tänkt på det tidigare. I min 9-3 -00 hörs pumpen väldigt tydligt och har en lite skorrande ton förutom surret. I min 9-3 -05 måste jag anstränga mig för att höra pumpen. Prova och kör kalibrering av ACC så hör du hur det låter. Auto och Off på ACC samtidigt om jag minns rätt eller kolla i instruktionsboken. Jag tror inte att din bil gör någon automatisk kalibrering av spjällen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag gissar att det är bränslepumpen du hör. Den går ca 1 sekund när nyckeln vrids på och stängs av när trycket byggts upp. Kanske börjar din pump låta lite mer eller så har du inte tänkt på det tidigare. I min 9-3 -00 hörs pumpen väldigt tydligt och har en lite skorrande ton förutom surret. I min 9-3 -05 måste jag anstränga mig för att höra pumpen. Prova och kör kalibrering av ACC så hör du hur det låter. Auto och Off på ACC samtidigt om jag minns rätt eller kolla i instruktionsboken. Jag tror inte att din bil gör någon automatisk kalibrering av spjällen.
    Tack för svaret!

    Kanske borde nämnt i trådstarten att bränslepump är bytt och ljudet fanns där innan och påverkades tyvärr inte av bytet. Kanske kan vara nåt i bränslesystemet efter bränslepumpen som låter?

    Kalibrering av ACC har jag gjort. Detta har inte heller haft någon påverkan på ljudet, inga felkoder heller i ACC:n iaf.

    /Ike

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    61
    Hej, har en 9-5 Aero 00. Tidigare med samma problem ... förmodligen var det oljud i reläer. Jag bytte start batteriet då blev det tyst. Är 9-5 Aero 00 känslig för dålig batterispänning??

    Hasse.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om det låter brummande/skorrande från relät till bränslepumpen så kommer förmodligen det relät att gå sönder ganska snart. Det enklaste är kanske att ta hjälp av en medhjälpare som vrider på startnyckeln medan man själv lyssnar på olika ställen och försöker ringa in varifrån ljudet kommer. Bränslepumpen sitter inuti bensintanken under bagageutrymmet. Är det den som surrar så är det helt normalt.

    Det finns en teknisk service bulletin nr 234-2285 för 9-5 M99 chassi nr X3042510 t o m M00 som säger: Vid låg bränslenivå (d v s mindre än 1/4 tank) förlängs starttiden något. Vissa kunder kan uppleva detta som störande. Den längre starttiden beror på att bränslepumpens ejektor saknar backventil.

    Detta gör att bränslepumpen kör lite längre när man vrider om nyckeln alternativt att det tar längre tid till motorn startar om man vrider hela vägen direkt. Detta går att åtgärda genom att byta ejektorn till en med backventil. Inte värt besväret enligt min åsikt.

    Relät till bränslepumpen i 9-5 M00 sitter i instrumentpanelens reläcentral till vänster nere under ratten.

    Alla bilar med mycket elektronik d v s alla moderna bilar är känsliga för dålig batterispänning och dåligt batteri. Det har skrivits här tidigare att 9-5 tenderar att förbruka batterier relativt snabbt. Troligen beroende på att det blir väl varmt där batteriet är placerat.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    13
    Får tacka för svaren, batteriet är ju onekligen gammalt. Jag har haft bilen i 5 år och jag har inte bytt batteri, tror inte det var nyligen bytt när jag köpte den heller. Om detta kan orsaka oljudet så är ju det en stark kandidat.

    Har försökt lokalisera ljudet men då det uppkommer relativt sällan är det svårt, när man sitter på förarposition uppfattar jag det som att ljudet kommer framifrån från höger sida.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •