Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fel på spjällhus?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Fel på spjällhus?

    För två veckor sedan så började min motorlampa på min SAAB 9-3 ss -04 tändas och släckas, ungefär varannan dag. Så jag tog den till en verkstad som kollade upp vad det fanns för felkoder. De som fanns var P0122, P0223 och P0638 vilka alla pekade på att något var fel på spjällhuset. Istället för att köpa ett helt nytt spjällhus för många tusenlappar så skickade verkstaden in det till Actronics AB som renoverar bland annat spjällhus.

    Nu idag kom delen tillbaka men enligt de felsökningar som Actronics har gjort så finns inget fel på delen. Innan verkstaden monterade tillbaka spjällhuset så rengjordes det och kablaget kikades över efter synliga skador. Jag hämtade bilen nu i eftermiddags och än så länge har inte motorlampan börjat lysa och motorn verkar fungera som den ska.

    Dock känns det som att något fortfarande kan vara fel i och med att felkoderna faktiskt uppkom en gång. Har ni några tidigare erfarenheter av felkoderna och vad det var för fel då?

    Mvh
    Magnus

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Smutsiga spjällhus är tyvärr inget nytt och kan sätta felkoder.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ja, så kan det givetvis vara. Jag kan inte detta så bra men skulle felkoderna kunna tyda på att något annat är fel än Spjällhuset?

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Egentlig ikke:
    - P0122 00: "Spjällägesgivare 1, avbrott/kortsluten till jord";
    - P0223 00: "Spjällägesgivare 2, kortsluten till B+";
    - P0638 00: "Spjällmekanik, spjälläge avvikelse från begärt".

    I fall P0121 00, "Spjällägesgivare 1. Spänning Utanför Gränsvärde", var satt, ble den slettet av P0122 00.

    I fall P0221 00, "Spjällägesgivare 2. Spänning Utanför Gränsvärde", var satt, ble den slettet av P0223 00.

    Så alt dette peker på spjällhuset - og selvfølgelig kabel og kontakter til dette.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Spjällhus 93
    Av Frank.Alfredsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 17:47
  2. Spjällhus 9-5.
    Av tune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 08:45
  3. spjällhus
    Av 9395900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •