Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Halvt nollad andående TEL1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Vollsjö, Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Halvt nollad andående TEL1

    Hej!

    Ny på forumet och detta är min första post.

    Har precis skaffat mig en SAAB 9-3 sprotcombi 1.9TiD, tillverkad 2007-01 (nya inredningen vad jag förstått) och är _väldigt_ intresserad av att få till en BT handsfree i bilen (gärna BPIS/TEL4).

    Har suttit och läst på forumet (och andra ställen) och ju mer jag läser ju mindre blir jag klok på saker :-(

    Vad jag förstått, så har man TEL1 om man har pilotpaketet. Nu vet jag tyvärr inte vad som ingår i det, så jag kan itne säga om jag har det.

    Någon verkar påstå att alla 9-3:or från 2007 har TEL1.

    Man skall även kunna hitta en kontakt vid passagerarsidan. Öppnade där och kolla, hittade ingen kontakt men väl en svart tunn kabel och en liten kabelstam som gick runt och under. Kan det vara så att TEL1 kontakten har placerats på annan plats i min modell? De flesta bilder jag sett verkar vara från äldre SAAB:ar (2006 och tidigare).

    Har sett att man kan installera en Parrot enhet i bilen, men verkar endast fungera om man har TEL1 kontakt.

    Ursäkta alla mina dumma frågor, men svårt att få en verklighetsuppfattning med massa olika och emellanåt motsägande information, men hade hemskt gärna velat få en klar uppfattning om vad som gäller på just min bil.

    /Jocke!

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei og velkommen

    Det finns IKKE dumme spørsmål (men av og til noen tvilsomme svar)!

    Jeg TROR ikke at MY2007 9-3 har forberedd TEL 1 som standard, ettersom brosjyre for MY2009 viser at dette (fortsatt) er en del av pilotpakken.

    Det som inngår i pilotpakken er:
    - Elmanövrerade framstolar, med minnesfunktion för förarstol/backspeglar;
    - Stöldlarm med nivåsensor;
    - Komfortlåsning för fönsterhissar och sollucka (om monterad);
    - Handsfree-förberedelse för mobiltelefon: antenn med kabel, mikrofon och ljud via Ljudsystem.

    I fall din 9-3 har slik forberedelse, ligger kontaktene både for tilkobling av telefon og antenne ved radioenheten, under denne. Jeg kan ev. legge ved en tegning av plassering / telefonkontakt i fall du mener dette skal være installert.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Vollsjö, Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för informationen!

    Då har jag inte TEL1 och kan sluta leta efter det ;-)

    Då misstänker jag starkt att mitt enda alternativ är att stoppa in en Parrot eller liknande. Parrot verkar ha en extra liten box som skall kunna fungera tillsammans med rattknapparna. Är dock osäker om denna enhet fungerar på vad jag misstänker är en TEL0 förberedd bil.

    Jag lutar lite åt ett MKi9000 paket. Använder ofta telefonen för navigering så det kan vara rätt bra att ha den synligt monterad på ett snyggt sätt :-)

    Då är väl nästa problem att klura ut vilket kabelpaket som behövs till en sådan Parrot enhet. Verkar vara en rejäl djungel på det området :-(

    Har i alla fall AUX å min stereo ;-)


    /Jocke!

  4. #4
    Tips är att kolla på justcarkits.co.uk. De har färdiga kablage... Med eller utan TELx..

    Denna kanske kan vara något?

    http://www.justcarkits.co.uk/cgi-bin...%2ehtml#SID=98

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Vollsjö, Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Skickade e-post till dem. De svarade snabbt som attan. Bra service där! Vet nu vad jag skall ha för något. Blir väl att beställa till helgen!

    Tack för hjälpen alla som svarat och lyst upp mina kunskaper!

Liknande ämnen

  1. Halvt laddtryck 9-3 -98
    Av Jenix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 16:32
  2. Hur köra efter nollad box?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 16:08
  3. Nollad SID kan vara lika med manipulerad mätarställning?
    Av wahlstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 12:13
  4. Kamkedja slapp när motorn är nollad
    Av Fatboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •