Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: höja bilen på 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    höja bilen på 9-5

    Som bekant är det knappt någon mellanrum mellan däck och skärmkant.
    Därför skulle jag om det går höja lite så att det blev några centimeter höjning (4-8 cm)

    Jag måste ändå byta stötdämpare och tänkte i och med bytet höja bilen.
    Antingen köper jag nya stötdämpare med längre slaglängd eller så gör jag som jag hört ryktet om att köpa
    precis vilken fjäder som helst, bara den har samma mått uppe och nere mm MEN är längre än originalfjädrarna.

    Sportstötdämpare är lika med för ännu lägre bilar än min original utan nivåreglering?

    Finns det ens stötdämpare som har lite längre slaglängd eller är det helt enkelt nya längre fjädrar och nya stötdämpare som gäller och vilka stötdämpare skulle kunna lämpa sig bäst?

    alt 1: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12765950.html
    alt 2: https://www.maptunparts.se/chassi/st...-saab-9-5.html
    alt 3: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...892a10-E1223sv

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Jag har ungefär 7-8cm mellan skärmkant och däcket på min 9-5a. Kör med fjäderben ifrån en polisbil.
    Stötdämparna är oranga, med artikelnummer 12764422

    Vilka fjädrar det var som var monterade minns jag tyvärr inte. Vill dock minnas att polisbilen hade rullat ca 14 000 mil och nu har de kanske gått 3000 mil till och än så länge håller dom riktigt bra.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Okey, då får man försöka få tag i dessa då?
    Men när jag söker på bildelsbasen och googlar på numret får jag träffar som pekar på originalstötdämpare.
    Det finns ett par som som finns på maptunparts men dessa är sportdämpare och för hårdare körning.
    https://www.maptunparts.se/chassi/st...97-10-bak.html

    Du tror inte att du har fjädrar som är helt enkelt längre?
    Det förekommer att de i polisbilar p.g.a. vikten sätter i längre och kanske också andra stötdämpare.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    En fråga till er experter.

    Hur får man tag i rätt slags fjädrar som suttit i en polisbil med mera?
    De fjädrarna är högre än standard.

    Eller hur utröner man att man får rätt fjädrar om jag skulle vilja köpa andra fjädrar på t.ex. Biltema?
    Senast redigerat av Poker den 2015-05-23 klockan 10:45.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    En fråga till er experter.

    Hur får man tag i rätt slags fjädrar som suttit i en polisbil med mera?
    De fjädrarna är högre än standard.

    Eller hur utröner man att man får rätt fjädrar om jag skulle vilja köpa andra fjädrar på t.ex. Biltema?
    Du hittar nog tyvärr inget liknande på biltema. Men jag kör med polisens fjädrar och stötdämpare och märker väl mest att bilen är hyffsat hög men ändå väldigt stum. Så jag vill påstå att man får ett slags aerochassi fast det är högre men fortfarande stumt.

    Bak har jag oranga stötdämpare med nivåreglering, dessa är för sportchassi men det finns också en annan typ som är gröna om jag inte minns fel men dessa är nog lägre. Vilka fjädrar det är bak minns jag tyvärr inte. 2009 började polisen använda en annan stötdämpare fram än den som använts sen 2006, den nya är grönmärkt och skulle enligt ANA trollhättan kosta runt 3000kr/st. De kunde inte svara på vad som var speciellt med den mer än att den troligtvis var framtagen just för polisbilar. Jag använder gamla typen fram som är blåmärkt. Fjädrarna jag har fram är vit/blå och är lite lägre så när jag kör bilen ser man hyffsat mycket av vägbanan då bilen inte är rak utan mer framåtlutande.

    Men när jag var aktiv med att hitta tillbehör till polisbilar brukade jag bara gå in på bildelsbasen.se och välja nydemonterat och leta mig igenom efter polisbilar. Nu har dom dock blivit sämre på att ladda upp bilder har jag noterat så nu får man mer chansa sig fram men vanligtvis är ju beteckningen på en Saab 9-5 polisbil följande: "Saab 9-5 EX59" så det kan man leta efter.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Som bekant är det knappt någon mellanrum mellan däck och skärmkant.
    Låter väl snarare som att du har slitna fjädrar och dämpare? Om alla delar är friska är det ju normalt några centimetrar mellan hjul och skärmkant - även på aeron/sportchassit som bara är 1cm lägre. Se t.ex. här på orios "vrakrenovering" med nybytta orginallfjädrar och dämpare:

    https://youtu.be/3d4DjnXCSYw?t=4m40s

    Vid ca 4min40sek har man en bra profilbild på bilen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Precis, det måste inte till ett polischassi (som för övrigt har nivåreglering bak) för att bilen ska få normal höjd.

    Det är ju huvudsakligen fjädrarna bestämmer bilens höjd. På 9-5 verkar de kunna säcka ihop ordentligt över tid, och då speciellt om bilen har drag och det använts flitigt.

    Byt fjädrar så blir det bra. Stötdämparna har ju lite kort livslängd så av den anledningen kan det ju vara bra att byta de på samma gång.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tänkte du att den skall bli ännu högre än en Aero eller en vanlig 9-5?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Hej.

    Vad jag läste så är det enkom viktigt att höjden, bredden tjockleken stämmer.
    Sen om det kommer från en annan bil spelar ingen roll.
    Dock, det kräver kunskap och TID

    Nu köpte jag nya fjädrar också.
    normalt byter man inte fjädrar men eftersom jag ska byta till nya standardstötdämpare och att fjädrarna måste bort oavsett byts även dessa.

    Nu till något mycket mycket intressant mina vänner.
    När jag bytte till sommardäck till fullkomligt normala 225/45R17 så såg bilen rätt normal ut.
    MEN. jag mätte mina fjädrar.

    Enligt uppgift ska de vara

    längd: 410 mm
    yttre diameter (D) 118 mm
    Tjocklek: 11 mm

    Vid bilen lyft, vid däcket borta så fick jag längd på fjädern till 310 mm, dvs 100 mm kortare.
    Ok att det drar ihop lite men hela 100 mm? är det ens normalt?
    Att de är slut råder inget tvivel om i så fall.

    Nu är detta en standardbil och kommer inte köra nurburgring eller liknande men visst vore det kul att sätta på
    Coilover kit.

    Jag beställde för er andra som funderar på att byta från tyskland, 24bildelar.se eller nåt sånt.
    Sachs-stötdämpare och mapco fjädrar och oljefilter för 2100 kr.
    Jag sparade minst 2000 kr på detta.





    Stort D = yttre diameter
    litet d = innerdiameter, tex för axlar mm.
    (SKF-lära)

Liknande ämnen

  1. Måste man höja motorn när man sänker bilen
    Av Bobco i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:17
  2. höja laddtryck 9-3
    Av fleng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 16:04
  3. höja laddtryck
    Av vogge-light i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 17:57
  4. HÖJA en bil??
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 09:15
  5. Höja laddtrycket NG900
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •