Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta premium 80 till navigator 9-5, 06a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Byta premium 80 till navigator 9-5, 06a

    Kan man byta till navigator från premium 80 utan några större krångligheter? Jag har förstått att man måste skilja den gamla enheten och sen gifta in den nya, men krävs det nåt mer??

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska även infoga att jag är helt grön på detta med bilstereo och så.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, premium 80, är inte det varianten med slutsteg i själva enheten? I så fall lär det inte fungera alls då navi-enheten saknar inbyggt slutsteg och förlitar sig på externt sådant och det är inte helt trivialt att bygga om.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Aj fan, köpte en original navigator för 2500, får skicka tillbaka den då och hitta på nåt annat. Jo det är den med inbyggt steg har jag förstått...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Fortsätter här, köpte en pioneer 2 din stereo och kopplade in den igår☺jätte enkelt, men däremot så när jag tar bort original stereon och kopplar in den nya så är den nya sten död....
    Har detta nåt att göra med att man måste skilja stereon från bilen eller vad tror ni??

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Vore ju rätt irriterande om man måste leta ström och jord till den nya stereon för att kunna få den inkopplad...hur tänkte saab där

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det kan vara som så att det beror på att tändningsström saknas. Eftersom till/från sker via canbus så behövs inte den sladden. Koppla tändningsström till konstantström så funkar nog stereon, men då måste du komma ihåg att knäppa av den själv.
    det finns faktiskt tändningsström vid ljusvredet så man kan dra en sladd därifrån.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Är inte så duktig på detta men vilken kabel ska jag då ta bort?? Är det den vanliga plus kabeln...? Sen kan jag sno den strömmen via ljusknappen (halvljus)☺

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Din nya stereo har 2st plus-kablar, troligen en tjockare och en tunnare. Börja med att koppla båda till den plus som du har i kablaget från bilen, då skall iaf stereon fungera.
    När det är klart så kan du ta en multimeter och hitta vilken tåt vid ljusvredet som har tändningsström. Jag kan kolla vilken det _borde_ vara men du måste ändå kontrollmäta så det blir rätt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Kanon då är jag med☺tack så länge för snabba svar. Återkommer när jag ser hur de går.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Sitter i bilen nu☺ är det memory kabeln(gul) som inte får signal?? Eller den vanliga röda plus kabeln.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det beror lite på hur stereon tänker. Jag gissar att det är memory-kabeln som har ström, men inte den andra. Koppla ihop dem och testa.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Gör det nu☺håll tummarna ☺

    - - - Uppdaterad - - -

    Jippie...☺fan vad bra du är...tack, nu är det bara nya högtalare och så som ska in☺
    Kan jag inte sno ström från cigguttaget det går ju på tändningen??

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Nytt problem...har ju byglat mellan memory och plus kabeln i stereon och när jag sätter på tändningen så startar bilen...I tändningsläget....

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Löste det, lite snabb att fråga innan jag testat...fick koppla isär ISO kablaget och sedan koppla plus så nu är det okej...☺funkar på tändningen via ciggen...☺

Liknande ämnen

  1. byta till navigator i sc my08-
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 11:58
  2. Byta språk på Navigator Saab 9-3 -08
    Av Lasse_gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •