Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nylackad bil, hur vårda på bästa sätt?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714

    Nylackad bil, hur vårda på bästa sätt?

    På måndag ska jag förhoppningsvis få hämta min bil som stått på lack i SJU veckor men som nu äntligen verkar bli färdig, men det är en annan historia...

    Nu till själva frågan, hur tar jag hand om min ögonsten nu i början?

    Hur ta bort insekter på skonsammast möjliga sätt? Insects Remover eller insektssvamp?

    Hur torka av den, gummiskrapa, syntetiskt sämskskinn eller äkta sämskskinn?

    Vilka medel är bra? När är det okej att tvätta den första gången?

    Det som finns i tvätthinken nu är: Turtle Exreme shampoo, Turtle Insect Remover, Saab Carcare insectremover, Saab Carcare tyre conditioner, Saab Carcare clear glass, Rain X, inte för att allt har med lacken o göra men iaf...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    nyttja absolut inte avfettning på några veckor... skulle över huvudtaget undvika medel utan bara använda vatten och försiktigt pilla bort flugor och skit med handen/mjuk och fin svamp, samtidigt som amn spolar mycket vatten med lågt tryck, dvs inte högtryckstvätta...

    detta under ungefär 2 veckor så att lacken hinner härda ordentligt.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Du kan göra vad du vill, men beroende på hur pass ny lacken är (du sa 7 veckor på lack fråga när dom la lacken) så kan den va lite mjuk i ett par dagar å alltså extra känslig för repor. Inga gamla tvättsvampar mao. Högtryckstvätta kan du gör hur mycket du vill. Det skadar inte lacken ett enda dugg.

    Det jag hade gjort är att direkt lägga på ett bra skydd. Sonax hårdvax är superbra och superlätt att använda speciellt på nya lacker, lägg på för hand å ta bort för hand. Du behöver inte vänta med det en enda dag som folk säger ibland.

    Varför du ska tro på vad jag säger? För att jag är billackerare såklart!
    Gone country....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    339
    900ng bsr steg 3 *såld*
    ny: 9-3 Aero 01 Nordic steg 3

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Du kan göra vad du vill, men beroende på hur pass ny lacken är (du sa 7 veckor på lack fråga när dom la lacken) så kan den va lite mjuk i ett par dagar å alltså extra känslig för repor. Inga gamla tvättsvampar mao. Högtryckstvätta kan du gör hur mycket du vill. Det skadar inte lacken ett enda dugg.

    Det jag hade gjort är att direkt lägga på ett bra skydd. Sonax hårdvax är superbra och superlätt att använda speciellt på nya lacker, lägg på för hand å ta bort för hand. Du behöver inte vänta med det en enda dag som folk säger ibland.

    Varför du ska tro på vad jag säger? För att jag är billackerare såklart!

    Precis!! Har då kört med avfettning och högtryck efter en vecka på min ny lackade bil! syns ingen som helst skillnad!!
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Du kan göra vad du vill, men beroende på hur pass ny lacken är (du sa 7 veckor på lack fråga när dom la lacken) så kan den va lite mjuk i ett par dagar å alltså extra känslig för repor. Inga gamla tvättsvampar mao. Högtryckstvätta kan du gör hur mycket du vill. Det skadar inte lacken ett enda dugg.

    Det jag hade gjort är att direkt lägga på ett bra skydd. Sonax hårdvax är superbra och superlätt att använda speciellt på nya lacker, lägg på för hand å ta bort för hand. Du behöver inte vänta med det en enda dag som folk säger ibland.

    Varför du ska tro på vad jag säger? För att jag är billackerare såklart!
    Lacken på karossen lades i onsdags/torsdags och alla lösa delar lackades idag (hoppas jag)

    Sonax hårdvax brukar jag använda just för att det är väldigt lättjobbat, sen att det inte lämnar några spår på lister och dyligt gör ju ingenting heller...

Liknande ämnen

  1. Få rent lättmetallfälg på bästa sätt?
    Av A. Bengtsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 01:46
  2. AUX- in på 9-5 AS2 -05. Hur fixa/löda på bästa sätt?
    Av Dane i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 22:16
  3. [LÖST] AUX- in på 9-5 AS2 -01. Hur fixa/löda på bästa sätt?
    Av Ola i norr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 23:49
  4. Dra strömkablar på bästa/snyggast sätt?
    Av Grout. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 03:22
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 01:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •