Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Laga styrarm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Laga styrarm

    Godkväll!

    Besiktade bilen igår och fick nedslag på höger styrarm, rostskadad. Besiktningsteknikern sa att det var möjligt att svetsa om det gjordes fackmannamässigt. Frågan är bara hur man skulle göra det fackmannamässigt? Kapa bort och bygga en ny eller slipa ner och måla, och sedan svetsa på plåt?

    Svetsa är väl inte min starka sida, men det kan ju vara värt ett försök innan jag köper nytt fjäderben för att spara lite pengar.

    Eftersom besiktningsteknikern var osäker på vad han skulle kalla "delen" och fick rådfråga sina kollegor så bifogar jag bild på den; http://screenshots.ooskar.su/xjdwN1429913941xjdwN.png
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Rent spontant tycker jag det skulle kännas bättre att slipa ner och svetsa på det befintliga. Iaf om infästningen mot själva benet är hyfsad. Fackmannamässigt, tja, det viktiga är väl att det håller. Du kan ju göra rätt många ombesiktningar till priset av ett fjäderben. Jag skulle prova att svetsa.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    "Svetsa är väl inte min starka sida..." tycker jag starkt tyder på att du inte skall svetsa själv. Vet du inte riktigt vad du gör och kanske inte har rätt utrustning så är det inga problem att efter slipning få till en "snygg" lagning som riskerar att inte hålla.

    Du kan ju själv föreställa dig vad som kan hända om höger hjul helt plötsligt svänger fullt åt höger när svetsen brister.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-25 klockan 09:24.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Gäller det bilen i signaturen?
    /Johan

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Ganska vanligt på og9-3, resterande fjäderben brukar vara i ungefär samma skick...

    Jag plockade loss mina fjäderben och körde elektrolys på båda, tog med dem till jobbet och körde i vår stora tvätt och sen kapade jag upp kring hålet för att få bort alla rost som var på insidan, fyllde igen hålet och lackade hela fjäderbenet riktigt, såg ut som nytt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Rent spontant tycker jag det skulle kännas bättre att slipa ner och svetsa på det befintliga. Iaf om infästningen mot själva benet är hyfsad. Fackmannamässigt, tja, det viktiga är väl att det håller. Du kan ju göra rätt många ombesiktningar till priset av ett fjäderben. Jag skulle prova att svetsa.
    Det låter bättre än att bygga eget faktiskt.


    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Gäller det bilen i signaturen?
    /Johan
    Japp


    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    "Svetsa är väl inte min starka sida..." tycker jag starkt tyder på att du inte skall svetsa själv. Vet du inte riktigt vad du gör och kanske inte har rätt utrustning så är det inga problem att efter slipning få till en "snygg" lagning som riskerar att inte hålla.

    Du kan ju själv föreställa dig vad som kan hända om höger hjul helt plötsligt svänger fullt åt höger när svetsen brister.

    Per L
    Jotack, hände förra våren när jag skulle åka hem från jobbet, som tur var redan på parkeringen, nån vecka efter besiktningen. Köpte ett begagnat som både skrot och verkstad sa var okej. Nu gick det inte igenom ett år senare. Känner ingen som är bättre än mig att svetsa, och jag har bara lagat avgassystem och tröskellådor vilket inte är lika viktigt att det blir riktigt bra.


    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Ganska vanligt på og9-3, resterande fjäderben brukar vara i ungefär samma skick...

    Jag plockade loss mina fjäderben och körde elektrolys på båda, tog med dem till jobbet och körde i vår stora tvätt och sen kapade jag upp kring hålet för att få bort alla rost som var på insidan, fyllde igen hålet och lackade hela fjäderbenet riktigt, såg ut som nytt.

    Låter som överkurs för mig tyvärr, blir det inte bra att svetsa så köper jag nog ett nytt, hittade ett med förpressat hjullager så det ska inte vara en omöjlighet att montera ett nytt hemma på parkeringen då.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

Liknande ämnen

  1. ABS sensor i styrarm
    Av vitnir i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 23:06
  2. Styrarm!?
    Av Waller90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 23:36
  3. Laga T5 box
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •