Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: tjutande/vinande oljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Angry tjutande/vinande oljud

    Hej!Jag har en Saab 9-5 -01 jag vet att löprulle/spännrulle? nr 7 glappar som fasen och har införskaffat mig en ny sådan, men jag kommer inte åt att byta att byta den med några verktyg jag har, måste man införskaffa något specialverktyg eller hur gör ni som lyckats bytt den? det är ju så fruktansvärt trångt.
    alltså nr 7 på speedparts menar jag.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531022.html

    Har även en annan fråga, kan det vara den som gör detta vinande/tjutande ljud. Det följer varvtalet och har känt på turbosnurran men den glappar inte nämnvärt mycket och bilen verkar ladda på som den ska och blåryker inte. Eller kan generator ge sådan oljud med? har bytt vevhusventilationen rengjort oljetråg men fanns inte mycket skit där. bytt de vakuumslangar jag hittat till nya silikonslangar. här är en video på tjutandet iaf https://www.youtube.com/watch?v=4oDGH3wpleQ

    Otroligt irriterade oljud är det som jag väldigt gärna vill få bukt på.
    Sorry om det är felpostat men hoppas det blev på rätt ställe.
    Senast redigerat av Huxflux den 2015-04-22 klockan 12:59.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Såga av en insexnyckel,den korta biten,så går det komma åt.Jag tror att det är 8mm.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Våxtorp
    Inlägg
    38
    Alternativt palla upp motorn lite och tag av motorfästet. Vet inte vilket löphjul som är nr 7.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Palla upp och demontera övre motorfästet är nog ett krav för att komma åt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för era svar! Skall försöka kapa en insexnyckel, alternativt lyfta motorn lite om jag får tillgång till det. Har inte alltid garage så är grusuppfarten som gäller och är rent allmänt jobbigt att meka på. Dock så har jag fått ett ytterligare problem. Den ryker vitt som fan ibland när bilen står stilla. Men startar man om bilen så slutar den direkt? Tror dock att topplockspackningen håller på ger upp. Eller vad tror ni? Det luktar inte bränd olja eller dylikt. Luktar typ ingenting så antar att det är toppen? Mvh Daniel
    Senast redigerat av Huxflux den 2015-04-24 klockan 11:04.

  6. #6
    Du kan ju börja med att efterdra topplocksbultarna, är inte ovanligt att dessa är felaktigt dragna på 9-5.

    Och för att förtydliga, den kortade 8mm insexnyckeln använder du till att ta loss hela spännaren, och sedan byter du enkelt rullen. Det är i princip omöjligt att lossa spännhjulet med spännaren kvar på motorn.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Jag bytte rem+rullar igår på en 9-5 Aero-05,s nu har jag det färskt i minnet och så här gör jag;
    Lyfter upp bilen på pallbockar(funkar bättre än billyft för detta)av med hö.hjul+plastkåpan i hjulhuset.
    Ta bort stora muttern vid övre motorfästet,lyft motorn ngn.cm.med domkraft på oljetråget,lägg en liten träkloss mellan tråg och ram.
    Plocka bort motorfästet och insugsslangen,avlasta remspännaren med en ½-tum förlängare,peta av remmen,släpp tillbaks spännaren då kommer hjulet upp en bit.
    Ta bort översta lilla hjulet,sen dags för den kapade insexnyckeln,lossa hjulet inte hela spännaren.
    Sen är det bara montera i motsatt ordning.
    Jag togen del bilder med mobilen igår,om du vill ha dom mejlade hör av dej.
    Lycka till.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för hjälpen. Ska försöka få ordning på det nu idag eller imorgon. Efterdra toppen då behöver jag ha ny ventilkåpspackning antar jag? Är inte jätte duktig på mecka, men försöker göra det själv då jag inte har råd att lämna in bilen överhuvudtaget. Ja lite bilder vore riktigt tacksamt. Mvh Daniel

  9. #9
    Japp, ny packning till ventilkåpan.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Vinande/tjutande ljud vid turboladd. 9-5:a
    Av PaLmE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 21:41
  2. Tjutande/vinande remskiva og9-3 '00 (T7)
    Av Seaweed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 22:19
  3. Vinande och tjutande ljud vid styrning
    Av Angel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 10:36
  4. Vinande/tjutande ljud, turbon?
    Av Kasumi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 08:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •