Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Blåtandsmodul NG9-3 -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54

    Blåtandsmodul NG9-3 -10

    Hallå,

    Har nyligen införskaffat mig en SAAB 9-3 SC Aero 2010, bilen har BOSE samt AUX, har kört kabel mellan telefon och bil, men detta börjar bli rätt så irritersamt, så nu undrar jag ifall någon kan tipsa om en blåtandslösning, gärna så dold som möjligt.

    Ös på med tips!

    EDIT:
    Är detta något som ni tror kan fungera? lite väl dyr kanske http://www.installer.com/item/displa...p?it=qchbc-gm3

    // Jonas
    Senast redigerat av iamjonas den 2015-04-23 klockan 16:20.
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

  2. #2
    Har du kört Handsfree funktioner via kabel eller vad menar du?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Nej jag tror han menar bara ljud telefon-stereo med kabel, men vill nu köra det med bluetooth.

    Antingen så köper du en bluetooth-dongel, typ en sån på Ebay för hundringen. Många på forumet kör det och är nöjda. Eller så köper du en http://www.netonnet.se/art/telefon/m...ismobile=false, det har jag tänkt länge men inte fått tummen ur. Det lär flaskhalsa vad gäller ljud, men fram och tillbaka till ICA kan jag leva med det.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Har sett att man kan bygga på oem blåtandsprylar. Någon som vet något om det?

    Vad menar du flaskhalsa?
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Nej någon integrerad lösning för musik har jag inte sett dessvärre.

    Man säger att en komponent flaskhalsar om den i sig sänker prestandan för hela systemet. Den sämsta komponenten blir då flaskhalsen, eftersom en flaska skulle ha betydligt bättre flöde om inte den funnits. I det här fallet kommer alltså ljudet att bli märkbart sämre än med kabel eftersom du har en såpass bra ljudanläggning. Hade du haft minsta stereon hade inte ljudet från bluetoothen varit "problemet", det hade inte varit kedjans svagaste länk så att säga.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Ah ok, men att eftermontera UHDP eller vad den lilla dosan kallas borde väl gå för att kunna köra både musik och samtal via blåtand?
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av iamjonas Visa inlägg
    Ah ok, men att eftermontera UHDP eller vad den lilla dosan kallas borde väl gå för att kunna köra både musik och samtal via blåtand?
    Jag tror inte att det gick att köra musik ens om du hade den original, men någon får såklart rätta mig om jag har fel. Titta i instruktionsboken!

    En annan lösning vore ju att löda en extra kabel där AUXen går in i stereon och lägga en bluetooth-dongel gömd lite finurligt i tex handskfacket. Adam93 gjorde väl något liknande på sin navigator (iaf lödde på en extra AUX).

    Men är det så enkelt som du säger så återkom, för det är nog väldigt många intresserade av

  8. #8
    Det går inte att streama musik via UHP!

    Med bibehållen ljudkvalitet! Finns tydligen appar för att skicka det ljud som normalt skulle gå via A2DP profilen till ett headset/bilen(?)
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-04-24 klockan 13:44. Anledning: Googlat lite..

  9. #9
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Det går inte att streama musik via UHP!
    Klart det går!
    Finns program.
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  10. #10
    Wow, detta kom som en glad överraskning! Berätta mer :-)


    Citat Ursprungligen postat av Plunndie Visa inlägg
    Klart det går!
    Finns program.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Jag har köpt en http://www.amazon.com/Kinivo-BTC450-.../dp/B009NLTW60

    Funkar bra, synkar direkt med telefon om du har BT på. Men det blir jävulst med störningar - gäller att du kör house. Men jag tror detta främst beror på att speciellt 03an hade väldigt svag förstärkning på AUX-ingången. Det kanske blev bättre med face-liften? Jag har funderat på att stärka upp signalen för glöm att lyssna på klassiskt via BT, knappt det går med kabel på min -04a.

    Annars smidig grej, funkar bra med Siri, byta låt, pausa etc. (Spotify) Folk verkar dock klaga på att det hörs dåligt om man pratar via den, men jag har den kanske inte på bästa stället..

    Dessutom är det trevligt att den tar ström från cigg-uttaget samt lämnar en USB-port till övers för laddning av telefonen .
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av cforsberg Visa inlägg
    Jag har köpt en http://www.amazon.com/Kinivo-BTC450-.../dp/B009NLTW60

    Funkar bra, synkar direkt med telefon om du har BT på. Men det blir jävulst med störningar - gäller att du kör house. Men jag tror detta främst beror på att speciellt 03an hade väldigt svag förstärkning på AUX-ingången. Det kanske blev bättre med face-liften? Jag har funderat på att stärka upp signalen för glöm att lyssna på klassiskt via BT, knappt det går med kabel på min -04a.

    Annars smidig grej, funkar bra med Siri, byta låt, pausa etc. (Spotify) Folk verkar dock klaga på att det hörs dåligt om man pratar via den, men jag har den kanske inte på bästa stället..

    Dessutom är det trevligt att den tar ström från cigg-uttaget samt lämnar en USB-port till övers för laddning av telefonen .
    Det där känns som en total ripoff av Belkin Aircast som jag länkade ovan. Men vad tråkigt att ljudet inte var så bra, det är ju ändå det viktigaste. Hur är det när du spelar med telefonen, liknande tendenser då? (Alltså, är det en klar försämring?)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Det går inte att streama musik (iaf inte utan speciallösningar/fulhack) via UHP:n. Det riktigt märkliga är att om jag kör navigation via telefonen (iPhone 5s, Google maps) och har den kopplad via UHP för telefonsamtal så när rösten går in och ska berätta, så hörs den i bilens högtalare! Mitt eget tel-nr står i displayen dessutom, och ljudkvaliteten är kass, men man hör vad som sägs. Helmysko tycker jag! Har originalmonterad UHP samt navigator i min 9-3 MY07. Kör med telefonen såhär ibland, eftersom kartmaterialet inte är up-to-date i navigatorn... När jag stramar ljud kör jag med kabel via aux, men hade hellre haft blåtandslösning om den var diskret och enkel.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  14. #14
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Kommer posta mer information strax
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  15. #15
    För tillfället har jag USB dongel med Bluetooth, 3.5mm sladd till Aux. Mobilen kan jag lägga under armstödet för laddning och streamning. Play/Paus/Prev/Next kör jag med denna ovanför tändningslåset..

    http://www.satechi.net/index.php/sma...s-media-button

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937
    Visar det sej att det går att streama musik till UHP med bra kvalitet så måste jag slå mej själv i ansiktet och sparks mej på pungen för att jag sålde min!!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Det där känns som en total ripoff av Belkin Aircast som jag länkade ovan. Men vad tråkigt att ljudet inte var så bra, det är ju ändå det viktigaste. Hur är det när du spelar med telefonen, liknande tendenser då? (Alltså, är det en klar försämring?)
    Dom var onekligen lika iaf. Alltså ja det är klar försämring, men jag tror det har och göra med den relativt svaga insignalen på SAABen, jag tror enheten som sådan är helt OK för att streama musik, för hands-free (med mic) är jag dock mer tveksam till den.

    Det jag gillar med den är att du kan byta låt (ovanpå den), samt play/pausa. Den går bara igång när bilen är på, så inget batteri behövs och den synkar utan att du behöver göra något.

    Skall du lyssna på musik: Köp!
    Skall du använda den som hands-free: Undvik mest troligt!

    Alltså för att förtydliga så är ljudet bra, inte dålig kvalitet eller så, men då insignalen är svag på EHUn får man ha hög volym och då får man störningar på köpet, så det är störningarna som är dryga, kunde man filtrera bort dem - Kanongrej!
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tack för den lilla recensionen

    Värt att notera är att det inte är många skruvar som delas mellan interiörerna 04 och 10, än mindre stereon. Om den lilla blåtandspucken funkar bra för dig säger det inte mer än om den gör det till en.. AUDI A4, typ.

    Edit: Vad ljudet beträffar dvs, men det kanske är uppenbart.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av Plunndie Visa inlägg
    Kommer posta mer information strax
    Det här ser jag också fram emot.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Plunndie Visa inlägg
    Kommer posta mer information strax
    Inväntar, dessa puckar är i min mening inte så diskreta, hade gärna haft en aux ingång i armstödet, så man kan dölja alla kablar alternativt blåtandsdonglar. Att prata via dongeln är inget nödvändigt, men ett stort plus!
    9-5 2,0t SC (2001) @ 220hk,
    9-3 2.0T Aero SC (2010) @ 200hk mer ska det bli

Liknande ämnen

  1. UHP Blåtandsmodul till Saab 9-3
    Av gucpm i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-09-29, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •