Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Efter byte till sommardäck är bilen överstyrd (9-5)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Efter byte till sommardäck är bilen överstyrd (9-5)

    Tjena!

    Bytte till sommardäck häromveckan och upptäckte då att en yttre styrled hade läckt ur i princip allt fett och däcket höger fram hade slitits ner till väven på insidan. Bytte båda styrlederna och fick gjort en hjulinställning för att inte förstöra sommardäcken också. Nu till problemet, innan jag bytte styrled kändes bilen överstyrd men då tänkte jag att det säkert berodde på styrleden. Efter bytet var felet kvar, efter hjulinställningen var felet fortfarande kvar fast inte lika mycket.

    Gjorde ett test häromnatten på en landsväg att jag svängde höger och vänster rätt snabbt och jag märker att när jag styr mot vänster så känns bilen riktigt äcklig i farter över 50km/h och det borde ju tyda på att nåt är fel höger fram då det är den sidan som belastas. Detta fenomen har drabbat mig en gång tidigare och då var krängningshämmarlänken helt slut höger fram men så är inte fallet nu. Kan ju nämna vad som är bytt i framvagnen:

    Subframebussningar (speedparts hd-bussningar)
    Bärarmsbussningar (powerflex)
    Krängningshämmarstag (mapco HPS, lite kraftigare)
    Spindelleder (speedparts/proparts?)
    Yttre styrleder (mapco)

    Så då återstår väl egentligen bara fjäderben och däcken isf. Däcken fram är Nokian Hakka Z som visserligen är från 2009 så det är ju säkert däcken som är orsaken pga åldern. Har aldrig haft problem med Hakka Z innan. Bak sitter det Hankook Ventus Prime 2. Men att bilen känns extra äcklig vid vänsterkurvor borde ju inte påverkas av däcken för då borde den ju vara lika äcklig i högerkurvor?!
    Fjäderbenen är ifrån en 06a aero men jag tror att nåt fjäderbenslager är dåligt för det klonkar ibland vid farthinder.

    Bilen det gäller är en 9-5 Linear från grunden. Om det är intressant vad som finns i bakvagnen kan jag ju nämna det senare. Nu vill jag bara veta varför bilen överstyr så jävligt för den är ju överstyrd både åt höger och vänster men värst är det som sagt i vänsterkurvor. Testade 150km/h för en stund sen och det kändes inte riktigt så stabilt som det bör göra i en 9-5 kombi.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Kan du förklara vad du menar med överstyrd?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Ang.hjulinställning vad kollade man då?Toe-in,camber,caster? När du bytte fjäderben hamnade topplagringen rätt,så att det inte är mindre caster på en sida.Står bilen lika högt på hö/vä.sida?Om den är lägre eller mjukare på en sida kan det bli konstigt.Är det samma sättning på fjädrar fram och bak?
    Edit:Överstyrning är när bilen svänger mer/snabbare än man styr,vill sladda ut med baken,motsatsen-understyrning bilen svänger mindre än man styr framhjulen hasar utåt i kurvan.
    Senast redigerat av Piotr den 2015-04-22 klockan 06:46.

  4. #4
    Jo jag vet vad överstyrning är, men det är inte så tydligt vad TS riktigt menar, han skriver att bilen känns "äcklig" och det är inte så lätt att försöka gissa vad som är fel baserat på den beskrivningen..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Sorry!Jag läste din fråga ordagrannt.

Liknande ämnen

  1. Spårkänslig efter byte till sommardäck!?
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 16:49
  2. Problem vid byte till sommardäck på Saab 9-3 ss
    Av cle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 09:30
  3. Bilen drar åt höger efter byte till vinterhjul??? 9-5-01
    Av saab 9-3s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 23:26
  4. Hmm. byte till sommardäck = ingen abs o hastmätare?
    Av Gardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •