Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3 2.0T 99 Coupé T7 motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    örebro
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2.0T 99 Coupé T7 motor

    Hej!

    tänkte höra med er om det går att byta vevlager från oljetråget eller om jag är tvungen att ta ut hela motor.

    ska försöka förklara mitt problem på bilen började med att olje lampan börja lysa så stanna direkt bogsera bilen hem och byte olja och filter. efter det så gick motorn tyst i tomgång med så fort jag gasar hör man ett knackande ljud från motorn. Kan det vara vevlagret eller är jag helt ute och cyklar.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det går att göra utan att plocka ur motorn.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    örebro
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaret. har komp testat bilen och värderna är 12-12,2-12-11,2 tänkte är det okej värden eller kan det ha hänt nåt mer i motorn ?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    De värdena är ingen katastrof, men det kan vara något småfel på den sista cylindern. Hade det varit jag så hade jag tittat lite extra noga på den och gjort lite tester när motorn är isärplockad. Beror på hur mycket jobb man tycker det är värt att lägga ner på den. Jag skulle i och för sig gjort det även om det hade varit perfekta komp-värden. När grejerna ändå är isär så brukar jag vilja gå över så mycket som möjligt.

    Du kanske redan vet hur man letar läckage, men jag kan väl tipsa lite ändå.
    Ta ur kamaxlarna och lägg topplocket upp-och-ner och fyll förbränningsrummen med vätska (något lättflytande typ vatten, bensin, diesel). Låt stå ett tag (gärna ett par timmar), och se om det försvinner vätska.
    När oljetråget är bortmonterat kan man fylla cylindrarna med vätska också, för att se hur fort det rinner igenom kolvringarna. Här är det dock normalt att det rinner ner, men var uppmärksam på om någon cylinder läcker mycket mer än de andra.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-04-21 klockan 22:32.

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av holland Visa inlägg
    Hej!

    tänkte höra med er om det går att byta vevlager från oljetråget eller om jag är tvungen att ta ut hela motor.

    ska försöka förklara mitt problem på bilen började med att olje lampan börja lysa så stanna direkt bogsera bilen hem och byte olja och filter. efter det så gick motorn tyst i tomgång med så fort jag gasar hör man ett knackande ljud från motorn. Kan det vara vevlagret eller är jag helt ute och cyklar.

    Jag står i begrepp att göra samma sak med min mors og-93a med T7.

    Jag tycker att det låter som en ventiltryckare i ljudet, de lager jag hört har haft ett dovare ljud. Hur som helst ska jag under nästa vecka ta av tråget och titta hur det ser ut.

    Det finns lite trådar här på forumet om hur man gör.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero Coupé -update- nya motor specen?
    Av ShiBBan i forum Projekt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •