Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Död pump på og 9-3, eller är det något annat?

  1. #1
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -

    Död pump på og 9-3, eller är det något annat?

    Hallojs!

    Följande problem gäller en og 9-3 från 1999 med B204-motor och manuell låda som rullat snart 29000 mil.
    T7-magnetventil används för laddtrycksregleringen.
    Mjukvaran och T5-boxen är moddad (boxen är såklart också moddad för T7-ventilen) för E85 och bilen har gått på sprit drygt fem år.
    Tändkassetten byttes för drygt 2 år sedan, och bränslepumpen byttes för ca 9000 mil sedan från original till en pump från Biltema (bytet gjordes av förra ägaren).

    På väg mellan Linköping och Växjö fick jag problem med bilen - först började det med två kraftiga ryckningar ett par mil innan Värnamo, varefter jag svängde av och stannade bilen vid en bilmack för att göra en snabb koll - jag visste inte om jag råkat köra på något på vägen eller om det var något annat problem. Eftersom jag nyligen bytt till sommarhjul tänkte jag att det säker bara var någon bult som lossnat eller liknande, men så var inte fallet.

    I vilket fall fortsatte jag resan söderut men fick grova problem med att motorn började tappa kraft och rycka - det hjälpte inte hur mycket eller lite jag gasade - det kändes precis som om motorn blev strypt.
    Check Engine-lampan varken lyste eller blinkade vilket gjorde att jag uteslöt misständningar. Efter ett kort tag blev motogången så ryckig att jag var tvungen att kort svänga av utmed vägrenen på E4:an och stanna motorn.

    Jag gjorde vad jag kunde och trodde att magnetventilen kanske börjat spöka totalt så jag kopplade loss magnetventilen och lät turbon vara kopplad på grundladdtryck genom grundinställningen på tryckklockan.

    Som tur var lyckades jag köra en kort sträcka, fast motorn levde fortfarande rövare och ryckte sig fram, men till slut lyckades jag ta av på en avfart och parkera bilen på ett säkert ställe (jag fick rulla in sista biten för motorn dog till slut). Efter att ha parkerat bilen lyckades jag inte få igång motorn igen, trots att startmotorn försökte sitt bästa.

    Jag var litegrann i chock och glömde att lyssna efter om pumpen gick eller ej, och jag hade inte heller så mycket verktyg med mig.

    Planen är i alla fall att åka ner på Lördag igen och göra bilen ett besök, fast denna gång ha med mig alla verktyg och saker som kan behövas.

    Extra tändkasett har jag, jag har också en extra vevaxelgivare och en extra bränsletrycksregulator.
    Jag har en CAN-kontakt och mjukvara på min laptop, så jag kan koppla upp mig och kika på alla variabler, men jag undrar vad ni tror kan vara trasigt...

    Vad är största sannolikheten? Att pumpen har gett upp totalt?

    Tacksam för svar inför kommande helg!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Xyph3r Visa inlägg
    Hallojs!

    Följande problem gäller en og 9-3 från 1999 med B204-motor och manuell låda som rullat snart 29000 mil.
    T7-magnetventil används för laddtrycksregleringen.
    Mjukvaran och T5-boxen är moddad (boxen är såklart också moddad för T7-ventilen) för E85 och bilen har gått på sprit drygt fem år.
    Tändkassetten byttes för drygt 2 år sedan, och bränslepumpen byttes för ca 9000 mil sedan från original till en pump från Biltema (bytet gjordes av förra ägaren).

    På väg mellan Linköping och Växjö fick jag problem med bilen - först började det med två kraftiga ryckningar ett par mil innan Värnamo, varefter jag svängde av och stannade bilen vid en bilmack för att göra en snabb koll - jag visste inte om jag råkat köra på något på vägen eller om det var något annat problem. Eftersom jag nyligen bytt till sommarhjul tänkte jag att det säker bara var någon bult som lossnat eller liknande, men så var inte fallet.

    I vilket fall fortsatte jag resan söderut men fick grova problem med att motorn började tappa kraft och rycka - det hjälpte inte hur mycket eller lite jag gasade - det kändes precis som om motorn blev strypt.
    Check Engine-lampan varken lyste eller blinkade vilket gjorde att jag uteslöt misständningar. Efter ett kort tag blev motogången så ryckig att jag var tvungen att kort svänga av utmed vägrenen på E4:an och stanna motorn.

    Jag gjorde vad jag kunde och trodde att magnetventilen kanske börjat spöka totalt så jag kopplade loss magnetventilen och lät turbon vara kopplad på grundladdtryck genom grundinställningen på tryckklockan.

    Som tur var lyckades jag köra en kort sträcka, fast motorn levde fortfarande rövare och ryckte sig fram, men till slut lyckades jag ta av på en avfart och parkera bilen på ett säkert ställe (jag fick rulla in sista biten för motorn dog till slut). Efter att ha parkerat bilen lyckades jag inte få igång motorn igen, trots att startmotorn försökte sitt bästa.

    Jag var litegrann i chock och glömde att lyssna efter om pumpen gick eller ej, och jag hade inte heller så mycket verktyg med mig.

    Planen är i alla fall att åka ner på Lördag igen och göra bilen ett besök, fast denna gång ha med mig alla verktyg och saker som kan behövas.

    Extra tändkasett har jag, jag har också en extra vevaxelgivare och en extra bränsletrycksregulator.
    Jag har en CAN-kontakt och mjukvara på min laptop, så jag kan koppla upp mig och kika på alla variabler, men jag undrar vad ni tror kan vara trasigt...

    Vad är största sannolikheten? Att pumpen har gett upp totalt?

    Tacksam för svar inför kommande helg!
    Biltemapump som fungerat i 9000 mil. brukar väl sällan hålla så länge, montera en originalpump så går den igen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag hade samma symptom som du beskriver på min BMW MC. Den gången var det bränslefiltret som var igensatt. Problemet kom plötsligt helt utan förvarning, den gick ojämnt och utan ork när jag gasade, bättre på låga varv. Tog mig nätt och jämnt hem. Proffsmeken rekommenderade i första hand nya tändstift som inte gjorde någon skillnad. En månads kö till verkstaden. Chansade då på filtret och hade gissat rätt. Det gick väldigt trögt att blåsa genom det gamla filtret. Jag har ingen aning om våra bilar kan bete sig på liknande sätt?

    Edit: Ja pumpen är nog troligare men filtret kan ju vara bra att ha med utifall, kostar 119 kr hos Speedparts.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2015-04-20 klockan 21:39.

  4. #4
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Pumpen och armaturen är nu bytta till nya delar.
    Det hela fungerade mycket bra i dryga 17 mil, innan ryckningarna kom tillbaka (dock inte med samma kraft) och motorn bitvis tappade kraft.

    Jag lyckades ta mig till en mack som jag brukar tanka på och fyllde på med nytt bränsle (jag hade ca. 25 liter kvar i tanken från föregående tankning). Tankade en blandning av 50% E85 och 50% 95-oktanig bensin.
    En kort stund efter tankningen försvann problemen (i alla fall vad jag som förare kunde märka på motorgången), och jag lyckades köra hem.

    Som jag ser det finns det två möjliga orsaker:
    1) När jag tankade full tank E85 senast så var den soppan riktigt kass av någon orsak (tankade på OKQ8 i Vadstena).
    2) Bränslefiltret är rejält igensatt vilket fick min gamla pump att arbeta extra hårt och till slut gav upp.

    Planen framöver är att också byta ut bränslefiltret, och jag ska då kapa det i två delar för att kunna förstå lite bättre vad som faktiskt hänt. Ser jag inget konstigt där river jag nog den gamla pumpen för att försöka hitta felorsaken.

    Jag återkommer!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Prova först att blåsa genom filtret. Är det igensatt så går det väldigt trögt att blåsa.

  6. #6
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Nu sitter ett nytt filter monterat också - det gamla var det ganska så mycket stopp i (det gick knappt att blåsa igenom det).
    För er som är intresserade av hur ett gammalt bränslefilter från Biltema ser ut efter cirka 5000 mil på E85 så bifogar jag lite bilder.

    DSC_0129.jpgDSC_0125.jpgDSC_0128.jpgDSC_0124.jpgDSC_0126.jpg

    Analys:
    Det igensatta bränslefiltret fick sannolikt den gamla pumpen att ge upp.
    Senast redigerat av Xyph3r den 2015-05-03 klockan 19:34.

Liknande ämnen

  1. Är felet turbo eller något annat?
    Av calle_p40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:57
  2. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  3. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  4. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •