Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: angående avgassystem

  1. #1

    angående avgassystem

    Tjena. hur bygger jag avgassystemet lämpligast för att få riktigt skön sång från det? Och jag är inte kräsen ifall det skulle låta lite högt. Bara ljuv musik i mina öron
    Äger just nu: Saab 9-5 vector Griffin 2008
    Saab 9000 cc 2.3t 1991 **såld**, Saab 900 89 **såld**, Saab 9000 cse 2.3 Turbo. 1995 **såld**, Saab 9-5 2.3t vector sportcombi -2004 **såld**

  2. #2
    Montera en V8 i främre änden på det..

    3 användare gillar detta inlägg


    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Ok lustigkurre. Nu var det inte det jag var ute efter för stunden. Och skulle jag vilja ha v8 så sätter jag ju inte en v8 i en Saab Med framhjulsdrift.

  4. #4
    Jag tycker det var ganska roligt..

    Hursomhelst, jag antar att det är din 9-5 2004 som ska få låta lite mer?

    Som jämförelse har jag på min 9-5 3" downpipe och främre rör + 2.5" från katalysatorn, det är ett MapTun/Simons system med två ljuddämpare. Det låter klart bättre än originalet, ett någorlunda djupt och mullrigt ljud men fortfarande rätt diskret.

    Vill man ha mer brummande är nog nästa steg att plocka bort mellandämparen och bara köra med den bakre, eller om du nu ska bygga systemet från scratch, ett 2.5" rör från katalysatorn med en dämpare precis i slutet. Att istället behålla mellandämparen och ta bort sista dämparen ger ett skramligt och skrälligt ljud som inte alls låter bra.

    Jag vet inte hur stor skillnad 3" DP gör mot original, jag bytte bakre systemet först och jag tror inte det blev nån större skillnad när jag bytte downpipe.

    Sen angående V8 och framhjulsdrift, 300hk/450Nm är väl rätt typiska V8-siffror, och det funkar finfint iallfall i min bil
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag är väldigt nöjd med original downpipe + Ferrita 2.5" på min 9-5 Aero 2002. Märkbar förbättring mot original och det brummar precis lagom.

    En film som illustrerar skillnaden på i ljud (hörs bäst med hörlurar): https://www.youtube.com/watch?v=I6jvL1PxjoQ
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •