Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kompletta fjäderben till og9-3. Erfarenheter?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Kompletta fjäderben till og9-3. Erfarenheter?

    Tjenare!

    På nätet hittar man numera kompletta nya fjäderben med dämpare, fjäder och hjullager för runt 2000 på diverse ställen.
    T.ex. här http://magnusbildetaljer.se/Saab-9-3-Fjaederben-98, finns även på blocket, bildelsbasen samt på skruvat (men där är det lite dyrare)

    Spontant känns det väldigt billigt och lite skumt, men rosten börjar komma och dämparna är ju såklart helt slut efter 22k mil.

    Har någon några erfarenheter av dessa? Man skulle ju kunna tänka sig att t.ex. dämparna är helkassa.

    mvh
    Kalle
    Senast redigerat av butterworth den 2015-04-19 klockan 22:53.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Hej! Jag har ingen erfarenhet av dessa men det ser nästan för bra ut för att vara sant. Jag köpte delarna löst. Bara själva fjäderbenet naket betalade jag £97 för hos NeoBrothers för ett år sedan. Då kostade motsvarande del ca 2200 kr hos flera företag i Sverige. Det kan ju vara så att efterfrågan nu minskar då det inte finns så många og9-3 kvar och att det därför gäller att sälja ut delarna som finns kvar i lager? Jag skulle slå till på detta om jag inte redan hade bytt.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nej detta är inget som reas ut. Det är Proparts egna ben och monteras ihop i asien med komponenter därifrån. Personligen kan jag tycka att de kom ut med dom alldeles för sent, numera är ju bilarna knappt värda att laga.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    89
    Har för mig att vi köpte något liknande till en kompis, väldigt billig var dem och också komplett.
    Dock så blev bilen jävligt hög även fast vi beställde till rätt bil. Ingenting som inte vinkelharry kunde fixa men bra att veta :-)
    Saab 9-5 Aero -02

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Nu köpte jag inte just det kitet utan helt nakna fjäderben från Maptun, men det lär ju vara samma tillverkare (Pro Parts?). Jag skulle smacka dit andra fjädrar, dämpare osv och skulle då bara ha själva stommen. Men vad man kunde säga om kvalitén på benen var väl att dom såg vettiga ut, och får man då kompletta ben (om än med piratdelar) för drygt 2000 kr som i länken i första inlägget så är det ju taget! Jag menar, ska man ligga hemma på parkeringen med begränsad utrustning så är ju den där summan väldigt överkomlig för en bruksbil om man slipper allt helvete med att montera av och på fjädrar, skruva åt dämpare osv... Bara smacka av det gamla benet och på med nya, och så har man en bil med fräsch framvagn i några tusen mil till.


    Men visst, de skulle ha kommit med detta för 6-7 år sedan då en större massa var villiga att lägga dom här pengarna (fikapengar egentligen) på en og9-3 med rostiga fjäderben



    Edit: De svetshylsor som säljs för att renovera rostiga fjäderben har dessutom Pro Parts satt en egen gänga på vilket gör att man måste använda deras egen mutter, och således passar tex inte Bilsteins insatsdämpare i de omsvetsade benen....så då är det gott att kunna köpa nytt om än pirat som har rätt gänga

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja, visst borde de fjäderbenen ha kommit tidigare, det hade nog kunnat rädda en del bilar från skroten. Benen jag köpte från NeoBrothers var märkta PpSweden och artikelnummer.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaren.

    Bestämmer jag mig för att satsa på att behålla bilen ett tag till så får det nog bli sådana fjäderben.

    /Kalle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •