Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Saab og9-3 -99 Glapp i i vänster drivaxel hjälp

  1. #1

    Saab og9-3 -99 Glapp i i vänster drivaxel hjälp

    Hejsan, Jag har nyligen blivit med og9-3 igen och är nöjd i stort förutom att jag har vibrationer vid gaspådrag framförallt på 3an och 4an samt hastigheter över 100 km/h. Hade upp bilen idag och kände på drivaxlarna och märkte att det glappar ganska rejält (5-10mm) på vänstra sidan in mot lådan(?). Är inte helt säker på var exakt det var men det var iallafall på den inre sidan av drivaxeln. på höger sida är det mycket mer stabilt. Det är även lite "blött" på utsidan av växellådan.

    Min fundering är nu om det är den där ökända bussningen i diffen eller vad nu alla pratar om eller om det skulle kunna lösas med en komplett ny drivaxel från skroten? förstår inte skillnade mellan inre drivknut och den ökända bussningen. Är det dyrt att lämna in bilen för byte av bussningen om det skulle vara den eller är det kanske smartare att leva med rumpmassagen? Finns det eventuella risker med att köra med detta glapp eller är det bara ett ilands problem?

    Mvh Henrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej.

    Jag fick den bytt på min bil för knappt 4k. Fick ett bättre pris av en versktad ute på värmdö, men det var för knepigt att ta sig dit.
    Det blev bättre iaf.
    En ny drivaxel borde väl egentligen inte hjälpa om det är bussningen som är kass.

    Jag tror att du känner skillnad på bussningen genom att du kan rucka hela knuten upp och ner, är det inre medbrignaren som glappar borde man väl känna det i medbringaren.
    På min bil var det tydligt att glappet låg in mot lådan och inte i medbringaren iaf.

    Skulle rekommendera att fixa det, var sjukt irriterande på motorväg för mig...

    /Kalle

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av butterworth Visa inlägg
    Hej.

    Jag fick den bytt på min bil för knappt 4k. Fick ett bättre pris av en versktad ute på värmdö, men det var för knepigt att ta sig dit.
    Det blev bättre iaf.
    En ny drivaxel borde väl egentligen inte hjälpa om det är bussningen som är kass.

    Jag tror att du känner skillnad på bussningen genom att du kan rucka hela knuten upp och ner, är det inre medbrignaren som glappar borde man väl känna det i medbringaren.
    På min bil var det tydligt att glappet låg in mot lådan och inte i medbringaren iaf.

    Skulle rekommendera att fixa det, var sjukt irriterande på motorväg för mig...

    /Kalle
    känns ju skapligt dyrt iaf.. =(. Det var det glappet jag kände när jag ruckade i mitten på axeln så antar att det var in mot lådan. Tar det så lång tid för dem att byta bussningen? Antar att det är inget man ger sig på själv men man måste alltså in i lådan och greja? /Henke

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är möjligt att byta bussningen själv men då bör man nog ha mekat en del innan.
    Om du söker på nätet så ser du att denna glappa bussning har diskuterats rätt flitigt.

    Så här bytte jag bussningen på min bil
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ning+avdragare

    Per L

  5. #5
    Bumpar tråden lite. Är det någon som vet en bra verkstad/hemmafixare runt malmö/linköping som vet hur man gör detta? börjar bli skapligt irriterande de gånger jag åker till linköping 40 mil på E4an. Worst case scenario med detta problem antar jag...
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2015-05-06 klockan 23:45.

  6. #6
    Hur har du gjort!

    Någon som försökt med en inneutdragare?
    Forum amatör!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93TS Visa inlägg
    Hur har du gjort!

    Någon som försökt med en inneutdragare?
    Har inte orkat med det för tillfället men jag ska väl ta tag i det under sommarn .

  8. #8
    Bumpar lite och säger att jag nu lämnat in bilen på thorens i linköping och de har bytt bussningen till diffen. Vibrationerna minskade ganska mycket men det finns ändå kvar lite grann.

    De bytte:

    KON. RULLAGER
    TÄTNINGSRING
    CASTROL MAGNATEC 10W-40
    Ingen garanti gäller för jobbet då det inte alltid blir bra enligt dem.

    Märkte nu när jag ställde bilen att det droppar ganska häftigt från växellådan till. oljan är inte varm och är i stort sett helt genomskinlig. Vet inte riktigt om det är normalt att det gör så efter ett sådant byte? körde väl en mil eller något innan jag ställde bilen, växlarna beter sig lite underligt och är inte lika lätta att få i som innan bytet. Finns det castrol magnatec transmission olja också? Nybörjare som man är på sånt här så förstår jag inte riktigt men har de hällt motorolja i växellådan? Isådanafall varför och varför droppar det? De har stängt nu och kan ej få tag på dem förräns på måndag /Henrik

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Det verkar som de hällt Castrol Magnatec i växellådan. Det känns helt fel. Får man fråga vad jobbet kostade?

    Kolla vart det droppar ifrån som första åtgärd. Det kan vara från packboxen, men även från packboxen på höger sida om lådan alt avtappningspluggen.

    Är bussningen och packboxen bytta så är nästa steg att byta drivaxeln eller iaf inre knuten för att få fason på vibrationerna.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Bumpar lite och säger att jag nu lämnat in bilen på thorens i linköping och de har bytt bussningen till diffen. Vibrationerna minskade ganska mycket men det finns ändå kvar lite grann.

    De bytte:

    KON. RULLAGER
    TÄTNINGSRING
    CASTROL MAGNATEC 10W-40
    Ingen garanti gäller för jobbet då det inte alltid blir bra enligt dem.

    Märkte nu när jag ställde bilen att det droppar ganska häftigt från växellådan till. oljan är inte varm och är i stort sett helt genomskinlig. Vet inte riktigt om det är normalt att det gör så efter ett sådant byte? körde väl en mil eller något innan jag ställde bilen, växlarna beter sig lite underligt och är inte lika lätta att få i som innan bytet. Finns det castrol magnatec transmission olja också? Nybörjare som man är på sånt här så förstår jag inte riktigt men har de hällt motorolja i växellådan? Isådanafall varför och varför droppar det? De har stängt nu och kan ej få tag på dem förräns på måndag /Henrik
    På tidigare SAABar användes motorolja som växellådsolja, senare byttes den ut till en transmissionsolja, vet inte om det är alla ng900 och senare. Men det finns i alla fall en servicebulletin från 97-98 nån gång om att man kan byta ut tidigare olja på ng900 och alla senare bilar till transmissionsolja, den får inte blandas med någon annan olja.

    Min og9-3 från -99 är fabriksfylld med den oljan. Oljan som heter 400 108 247 finns inte längre att köpa. Den är ersatt av en ny olja med GMnummer 19 40 182 år 2002 som inte får blandas med något annat heller. Den nya oljan 19 40 182, finns att köpa på (Maptun parts bla) eller din lokala SAAB-verkstad.


    Om man behöver fylla på eller byta 247-olja måste lådan sköljas med den nya oljesorten två ggr. Undantagsvis kan man blanda/ersätta 247 oljan med dex III olja, men lådan måste sedan sköljas och få ny olja.

    Du behöver nog kolla oljenivån i växellådan - och kolla så att de inte blandat din fabriksfyllda 247 olja med annan olja. Iofs kan man inte missa 247-oljan då den är väldigt röd.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/showt...-3T-MY97/page2
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-06-26 klockan 23:03.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det verkar som de hällt Castrol Magnatec i växellådan. Det känns helt fel. Får man fråga vad jobbet kostade?

    Kolla vart det droppar ifrån som första åtgärd. Det kan vara från packboxen, men även från packboxen på höger sida om lådan alt avtappningspluggen.

    Är bussningen och packboxen bytta så är nästa steg att byta drivaxeln eller iaf inre knuten för att få fason på vibrationerna.

    Mvh
    De brukar vara väldigt kunniga där på thorens och har alltid varit väldigt pålitliga. allt kostade 2123:- varav jobbet 1312:-. Det verkar droppa undertill, det är hyffsat torrt övertill där jag antar att nivåpluggen sitter. Ska lägga upp lite bilder snart. De prata om att det kan glappa ända in i slutväxeln och att det inte finns så mkt att göra utom att byta låda om inte detta skulle hjälpa.
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    På tidigare SAABar användes motorolja som växellådsolja, senare byttes den ut till en transmissionsolja, vet inte om det är alla ng900 och senare. Men det finns i alla fall en servicebulletin från 97-98 nån gång om att man kan byta ut tidigare olja på ng900 och alla senare bilar till transmissionsolja, den får inte blandas med någon annan olja.

    Min og9-3 från -99 är fabriksfylld med den oljan. Oljan som heter 400 108 247 finns inte längre att köpa. Den är ersatt av en ny olja med GMnummer 19 40 182 år 2002 som inte får blandas med något annat heller. Den nya oljan 19 40 182, finns att köpa på (Maptun parts bla) eller din lokala SAAB-verkstad.


    Om man behöver fylla på eller byta 247-olja måste lådan sköljas med den nya oljesorten två ggr. Undantagsvis kan man blanda/ersätta 247 oljan med dex III olja, men lådan måste sedan sköljas och få ny olja.

    Du behöver nog kolla oljenivån i växellådan - och kolla så att de inte blandat din fabriksfyllda 247 olja med annan olja. Iofs kan man inte missa 247-oljan då den är väldigt röd.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/showt...-3T-MY97/page2
    Oljan som läcker verkar vara hyffsat ljusbrun, typ som motorolja. Men efter detta lär jag ju skölja och byta olja igen eftersom det droppar nån deciliter på några timmar. Tack för infon
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2015-06-27 klockan 00:21.

  12. #12

  13. #13
    Detta kanske inte ens har med bussningsbytet och göra men det var ju däromkring och pillade. Den har aldrig läckt en droppe innan och det är jag säker på för jag kollar ofta under bilen i förebyggande syfte. Har för mig att de på thorens sade att det skulle på semester nu efter denna vecka så jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga med detta... Oljan får väl rinna ut och sen vete katten vad jag ska göra. Har de på verkstaden någon skyldighet till detta eller kan de bara säga att det var slumpen som härjar? /småbitter saabägare

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    De brukar vara väldigt kunniga där på thorens och har alltid varit väldigt pålitliga. jobbet kostade 2100. Det verkar droppa undertill, det är hyffsat torrt övertill där jag antar att nivåpluggen sitter. Ska lägga upp lite bilder snart. De prata om att det kan glappa ända in i slutväxeln och att det inte finns så mkt att göra utom att byta låda om inte detta skulle hjälpa.
    - - - Uppdaterad - - -



    Oljan som läcker verkar vara hyffsat ljusbrun, typ som motorolja. Men efter detta lär jag ju skölja och byta olja igen eftersom det droppar nån deciliter på några timmar. Tack för infon
    Hmm.. inte för att jag använt magnatec på något annat än v40 T4an jag hade, men är den inte lite grönaktig?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Detta kanske inte ens har med bussningsbytet och göra men det var ju däromkring och pillade. Den har aldrig läckt en droppe innan och det är jag säker på för jag kollar ofta under bilen i förebyggande syfte. Har för mig att de på thorens sade att det skulle på semester nu efter denna vecka så jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga med detta... Oljan får väl rinna ut och sen vete katten vad jag ska göra. Har de på verkstaden någon skyldighet till detta eller kan de bara säga att det var slumpen som härjar? /småbitter saabägare
    Tar du av hjulet så ser du ganska bra var det läcker - kanke bara pluggen som inte sitter ordentligt (det gör min plugg, så jag har inte sköljt med den nya oljan - bilen står uppallad i garaget )
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Hmm.. inte för att jag använt magnatec på något annat än v40 T4an jag hade, men är den inte lite grönaktig?

    - - - Uppdaterad - - -



    Tar du av hjulet så ser du ganska bra var det läcker - kanke bara pluggen som inte sitter ordentligt (det gör min plugg, så jag har inte sköljt med den nya oljan - bilen står uppallad i garaget )
    Har du sett bilden? Jag tycker inte den ser något grön ut men samtidigt så är den ju blandad med någon annan olja antar jag då de bara behövde fylla på lite. Man blir lite handlingsförlamad när man inte riktigt kan var allt sitter.
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2015-06-27 klockan 00:41.

  16. #16
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jo, på bilden såg det inte grönt ut.. Så du säger att de toppat upp 247-oljan med magnatec.. röd och grön. Det är precis vad man inte får göra enligt produktbladen.


    gearboxplugs.jpg

    Här är alla pluggar på lådan. Avtappningspluggen sitter precis innanför subframen så det går inte in någon hylsa. Avkapad saxkantsnyckel rekommenderas i trådar på forumet.

    - - - Uppdaterad - - -

    En begagnad låda på bildelsbasen med 15000 mil kostar från 1500 + frakt. Överkomligt om det skulle gå illa med din växellåda
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Det där är en klassiker.

    Det går emellertid bra att svarva ett lagerläge i yttre flänsen och montera ett lager däri.

    Tyvärr har jag inga bilder, så jag ber om att få återkomma.

    Detta är gjort med gott resultat på 2st bilar.

    Högersidan är ju fint lagrad från början.

    /Lufto

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jo, på bilden såg det inte grönt ut.. Så du säger att de toppat upp 247-oljan med magnatec.. röd och grön. Det är precis vad man inte får göra enligt produktbladen.


    gearboxplugs.jpg

    Här är alla pluggar på lådan. Avtappningspluggen sitter precis innanför subframen så det går inte in någon hylsa. Avkapad saxkantsnyckel rekommenderas i trådar på forumet.

    - - - Uppdaterad - - -

    En begagnad låda på bildelsbasen med 15000 mil kostar från 1500 + frakt. Överkomligt om det skulle gå illa med din växellåda
    De borde ju veta bättre kan man tycka, men jag vet inte vilken olja det var i innan tyvärr. har bara ägt bilen sen i april. har inte orkat skruva av däcket idag för jag ska till stockholm om en stund (som tur är inte med denna rishög). Det verkar inte droppa lika häftigt längre dock, ett par deciliter till under natten uppskattar jag. låda har jag råd med men det är jobbet som inte kommer fungera med min ekonomi. Men jag ska kolla när jag kommer hem om alla pluggar osv sitter ordentligt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Det där är en klassiker.

    Det går emellertid bra att svarva ett lagerläge i yttre flänsen och montera ett lager däri.

    Tyvärr har jag inga bilder, så jag ber om att få återkomma.

    Detta är gjort med gott resultat på 2st bilar.

    Högersidan är ju fint lagrad från början.

    /Lufto


    Så vad är det som är en klassiker? . Det där blir nog skaplig överkurs för mig men om lådan ändå måste skrotas så kan jag ju testa haha.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det är inte omöjligt att byta låda själv - du behöver en motorbalk, något att hänga lådan i och en vän som hjälper dig. Det tar en helg om du inte gjort det förr. Finns bra instruktioner.

    Originalfyllning på din bil är 247-oljan. Det står i din instruktionsbok att det är SAAB Syntetisk Växellådsolja.



    Växellådsolja.JPG
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är inte omöjligt att byta låda själv - du behöver en motorbalk, något att hänga lådan i och en vän som hjälper dig. Det tar en helg om du inte gjort det förr. Finns bra instruktioner.

    Originalfyllning på din bil är 247-oljan. Det står i din instruktionsbok att det är SAAB Syntetisk Växellådsolja.



    Växellådsolja.JPG
    krävs det specialverktyg? det är väl lika bra att byta koppling då också antar jag? Den tar rätt högt upp. Kan blandningen av oljan i lådan ha orsakat skador? även fast jag bara kört dryga milen? Det är ju ine så att själva lådan inte funkar, det går ju att växla bra och så.

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 -08. Glapp vänster fram...
    Av kebabpizzan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 17:50
  2. Olika typer av drivaxel (vänster) Saab 9-5 Aero 00
    Av AndreasC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •