Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Saab og9-3 -99 Glapp i i vänster drivaxel hjälp

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Lugn och fin nu. Fel olja i lådan behöver inte betyda lådbyte. Skölj och i med rätt grejer bara. Inget svårt, eller speciellt dyrt.

    Fast man vill ju veta var det läcker ifrån först. Kommer det från drivknuten eller avtappningspluggen?

    Det sitter 2 tätningar i locket som måste demonteras för kunna byta bussningen, en packbox samt en o-ring.
    Se här:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...al/oe3100.html

    Det verkar som de endast bytt den ena av tätningarna. Sen om tätningsring betyder o-ring eller packbox låter jag vara osagt. Det kanske står art. nr på kvittot som kan ge ledtråd?

    Vet du om det har läckt olja från lådan tidigare? Det kanske varit så låg nivå att det helt enkelt inte har kunna läcka tidigare? Och sen när man hällde på 1.8l så kom nivån plötsligt över stället där det läcker? Att det sölar från packboxen är vanligt när bussningen är glapp.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Lugn och fin nu. Fel olja i lådan behöver inte betyda lådbyte. Skölj och i med rätt grejer bara. Inget svårt, eller speciellt dyrt.

    Fast man vill ju veta var det läcker ifrån först. Kommer det från drivknuten eller avtappningspluggen?

    Det sitter 2 tätningar i locket som måste demonteras för kunna byta bussningen, en packbox samt en o-ring.
    Se här:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...al/oe3100.html

    Det verkar som de endast bytt den ena av tätningarna. Sen om tätningsring betyder o-ring eller packbox låter jag vara osagt. Det kanske står art. nr på kvittot som kan ge ledtråd?

    Vet du om det har läckt olja från lådan tidigare? Det kanske varit så låg nivå att det helt enkelt inte har kunna läcka tidigare? Och sen när man hällde på 1.8l så kom nivån plötsligt över stället där det läcker? Att det sölar från packboxen är vanligt när bussningen är glapp.

    Mvh
    Nä det vore ju skönt och slippa. Det var lite svårt och se när jag kröp under nu igår. Men sjäva dropped kommer ju underst på lådan. det rinner inte på vänster sida bilen sett framifrån. det var rätt trångt att se om det läckte på axelsidan utan att skruva bort däcket. orkade inte med det just då.

    Som sagt olja har jag aldrig sett under bilen på marken. dock har jag sett att det varit lite söligt på växellådan när jag ryckte i drivknutarna. Jag var ute 2 gånger med bilen, första gången (hem från verkstaden) tror jag inte det läckte så mycket. däremot nästa sväng jag tog så såg jag när jag kom tillbaka att det droppat på vägen ut från parkeringen (står på en allmän gata så det var lätt att klura ut). Sen när jag kom till baka efter andra gången så droppade det rejält.

    Det är klart att det kan vara möjligt att den haft lite olja i sig. men växlingen har funkat fint. bara backen som raspar ibland. Är detmöjligt att ha kört flera hundra mil med oljan under nivåpluggen? Mvh

    P.S har inte kvittot framför mig för jag är i stockholm nu.
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2015-06-27 klockan 15:34.

  3. #23
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Fasta nycklar av alla sorter och i alla storlekar, motorok - du kan göra ett ok själv, det gjorde jag till 9000. här är ett exempel http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=181634

    Jag använde två garagedomkrafter för att lyfta lådan, då jag tog ner lådan hade jag en motorlyft.

    Bytte koppling samtidigt som jag bytte slavcylinder, då det var den som gett upp för mig.

    Jag hade hjälp av två man så vi kunde turas om och bytte allt. Bara oljebytet kvar då pluggen sitter för hårt

    Köpte en klamma, drivknutsfett och oljeplugg på Bilforum (SAAB verkstad) + en tång för att klämma ihop klamman på biltema

    Speedparts
    1 40.5582 Kopplingsslang 290,00kr

    Autoexperten:
    Kop.kit utan urtrampningslager 951 2031 3 240.00 kr
    Kopplings fett 1 gram 4200 080 0601 5.00 kr
    Huvudcylinder, kopplingKG190063.0.31 775.00 kr

    Maptun parts:
    104925822[1] Slavcylinder, Saab 900/9-3 & 9-5 1.349,00 SEK
    90522636[1] Rörledning 302,00 SEK
    1093165290[1] Växellådsolja manuell, 6 liter 450,00 SEK
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #24
    Update: Nu är jag hemma igen och det verkar inte läcka längre. Det har läckt ca en halvliter. Jag körde några hundra meter och tillbaka för att se om det droppade mer men det verkade rätt lugnt. lägger upp en bild på andra sidan av lådan också. Kan det vara så att jag har kört runt med olja under nivåpluggen och när de fyllde på så började det läcka ur nivåpluggen en halvliter och sen stannar det av? Mvh


  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Fasta nycklar av alla sorter och i alla storlekar, motorok - du kan göra ett ok själv, det gjorde jag till 9000. här är ett exempel http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=181634

    Jag använde två garagedomkrafter för att lyfta lådan, då jag tog ner lådan hade jag en motorlyft.

    Bytte koppling samtidigt som jag bytte slavcylinder, då det var den som gett upp för mig.

    Jag hade hjälp av två man så vi kunde turas om och bytte allt. Bara oljebytet kvar då pluggen sitter för hårt

    Köpte en klamma, drivknutsfett och oljeplugg på Bilforum (SAAB verkstad) + en tång för att klämma ihop klamman på biltema

    Speedparts
    1 40.5582 Kopplingsslang 290,00kr

    Autoexperten:
    Kop.kit utan urtrampningslager 951 2031 3 240.00 kr
    Kopplings fett 1 gram 4200 080 0601 5.00 kr
    Huvudcylinder, kopplingKG190063.0.31 775.00 kr

    Maptun parts:
    104925822[1] Slavcylinder, Saab 900/9-3 & 9-5 1.349,00 SEK
    90522636[1] Rörledning 302,00 SEK
    1093165290[1] Växellådsolja manuell, 6 liter 450,00 SEK
    Tack för all info, Om allt går åt pipan så kanske jag kan be en vän om hjälp eller något. Tror dock inte jag kan göra detta själv då jag är väldigt dålig med verktyg och inte har någon vettig stans att vara och fixa med detta i flera dagar. Informationen uppskattas starkt!

  6. #26
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Själv har jag - med lite hjälp - lyckats få loss avtappningspluggen som tidigare blev runddragen, sköljt lådan två ggr med 290-olja innan slutfyllning med samma olja.

    Avdragare från biltema fixade pluggen växellådsoljepluggsavdragare.jpg
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Själv har jag - med lite hjälp - lyckats få loss avtappningspluggen som tidigare blev runddragen, sköljt lådan två ggr med 290-olja innan slutfyllning med samma olja.

    Avdragare från biltema fixade pluggen växellådsoljepluggsavdragare.jpg
    Är det från den det läcker?

  8. #28
    Gjorde detta jobb för ett tag sedan utan att ta av själva locket med o-ringen men det löste inte mina problem helt.
    Du har även ett stödlager på mellanaxeln(inte i lådan) på högersida som kan låta.


    Frågan är har dom bytt det koniska rullagret till diffen? eller bussningen/stödklagret?
    Packboxen är ju i metall/gummi och ganska känslig om man håller på att jonglera med drivaxlen.
    På hjulets sida har du en drivknut där skall vara drivknutsfett.
    Mot lådan sitter en tripod med nållager som skall ha tripodfett.
    Tripoden sitter i en medbringare i lådan.
    Kolla så medbringaren inte går att dra ut lätt.

    I wis till din bil 1999 står det "SYNTETISK MOTOROLJA FÅR EJ ANVÄNDAS"
    Forum amatör!

  9. #29
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Är det från den det läcker?
    Pluggen på din bild är samma plugg som på min bild och som jag hade svårt att få bort.

    Min läcka var i slavcylindern :-/

    Du har fel och blandad olja i din bil - du måste skölja och byta.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93TS Visa inlägg
    Gjorde detta jobb för ett tag sedan utan att ta av själva locket med o-ringen men det löste inte mina problem helt.
    Du har även ett stödlager på mellanaxeln(inte i lådan) på högersida som kan låta.


    Frågan är har dom bytt det koniska rullagret till diffen? eller bussningen/stödklagret?
    Packboxen är ju i metall/gummi och ganska känslig om man håller på att jonglera med drivaxlen.
    På hjulets sida har du en drivknut där skall vara drivknutsfett.
    Mot lådan sitter en tripod med nållager som skall ha tripodfett.
    Tripoden sitter i en medbringare i lådan.
    Kolla så medbringaren inte går att dra ut lätt.

    I wis till din bil 1999 står det "SYNTETISK MOTOROLJA FÅR EJ ANVÄNDAS"
    Så här står det på mitt kvitto:

    BYTE BUSSNING TILL VÄNSTER DRIVAXEL
    LITE VIBRATIONER KVARSTÅR
    KUND INFORMERAD ATT GARANTI EJ GÄLLER PÅ DETTA JOBB

    Art.nr

    108733230 KON.RULLAGER antal 1,0
    1055353153 TÄTNINGSRING antal 1,0
    1040 CASTROL MAGNATEC 10W-40

    Det läckte inte direkt utan kom andra gången jag var ute med bilen. Man tycker ju att de borde sagt något om det inte runnit ut någon olja när de utförde jobbet? Det har även stannat av nu efter att 5dl droppat ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Pluggen på din bild är samma plugg som på min bild och som jag hade svårt att få bort.

    Min läcka var i slavcylindern :-/

    Du har fel och blandad olja i din bil - du måste skölja och byta.
    Jo för att byta så måste jag ju få loss den muttern. Men jag måste ju vet var det läcker först och jag har ingen aning =(.

  11. #31
    Ok verkar vara rätt delar förutom oljan men det heter inte KON.RULLAGER.
    Vadå ingen garanti dom måste väl lämna garanti på det dom gjort?
    Det är lite glapp där orginal men det kan även vara axeln på medbringaren som är lite sliten.
    Drar man ut medbringaren rinner det ut en del typ 5dl

    För att få ut den oljepluggen så använde jag biltemas rostolja med fryseffekt.
    Sedan knakade jag lite på den med ett don runt där man kom åt då den kan sitta med gänglim.
    kapade en 8mm lång insexnyckel så den går emellan.
    Sedan försiktigt försöka få loss den man kan använda ett litet rör för att få mera kraft på insexnyckel men dra ej sönder skruven.
    Senast redigerat av SAAB93TS den 2015-06-29 klockan 00:39.
    Forum amatör!

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93TS Visa inlägg
    Ok verkar vara rätt delar förutom oljan men det heter inte KON.RULLAGER.
    Vadå ingen garanti dom måste väl lämna garanti på det dom gjort?
    Det är lite glapp där orginal men det kan även vara axeln på medbringaren som är lite sliten.
    Drar man ut medbringaren rinner det ut en del typ 5dl

    För att få ut den oljepluggen så använde jag biltemas rostolja med fryseffekt.
    Sedan knakade jag lite på den med ett don runt där man kom åt då den kan sitta med gänglim.
    kapade en 8mm lång insexnyckel så den går emellan.
    Sedan försiktigt försöka få loss den man kan använda ett litet rör för att få mera kraft på insexnyckel men dra ej sönder skruven.
    Nä alltså ingen garanti på att vibrationerna försvinner antar jag. Är det samma låda på en 9-5? har nämligen hjälpt farsan att byta v-olja på den en gång i tiden. kommer inte under bilen tillräckligt för att kunna känna och se på axel och medbringare, är det farligt att köra till närmsta mack och hissa upp den där? om det slutat droppa efter 5 dl bör väl en hel del finnas kvar? Är det fult att ringa till meckens privatnummer och fråga lite? Man tycker ju de borde motivera en sak som att hälla syntetolja i vlådan? eller har de inte fyllt på i lådan alls?

    får be om ursäkt för min okunskap, detta är relativt nytt för mig.
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2015-06-29 klockan 00:50.

  13. #33
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det är 'samma' låda som till 9-5 och pluggarna sitter på samma ställe

    Det är totalt 1,8 liter växellådsolja i låda.

    Om du förlorat 0,5 liter så har du förlorat en hel del.

    Eftersom Servicebulletinen om oljebyte och instruktionsboken är mer än tydliga ang att INTE blanda oljorna skulle jag inte köra till närmaste mack utan istället ringa meckens privatnummer och ställa några 'dumma frågor' - ser att ni hällt i magnatec - hur mycket? SAAB säger att 247-oljan inte får blandas med ngt, har ni sköljt lådan?

    Original 247 olja är röd, inte brun som den som läckt från din låda.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #34
    Tycker dom kunna lämna garanti på de delar dom satt dit.
    ja det skall vara samma jobb förutom att 9-3 har en annan subframe som sitter i vägen.

    Hissa upp bilen med en mindre domkraft sätt dit en pallbock sväng ut hjulet.
    Titta rakt upp ovanför skruven så ser du medbringaren den kan ju ha åkt ur?

    Borde funka om det finns olja kvar i lådan se till att ha alla delar med dig och en slang med tratt om du skall fylla på nytt.
    Tänk på att du skall köra bilen upphissad mellan byterna/sköljer ur oljan.
    Men detta tycker jag att verkstan skall stå för.

    Ringt det skulle jag Gjort
    Senast redigerat av SAAB93TS den 2015-06-29 klockan 01:04.
    Forum amatör!

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93TS Visa inlägg
    Tycker dom kunna lämna garanti på de delar dom satt dit.
    ja det skall vara samma jobb förutom att 9-3 har en annan subframe som sitter i vägen.

    Hissa upp bilen med en mindre domkraft sätt dit en pallbock sväng ut hjulet.
    Titta rakt upp ovanför skruven så ser du medbringaren den kan ju ha åkt ur?

    Borde funka om det finns olja kvar i lådan se till att ha alla delar med dig och en slang med tratt om du skall fylla på nytt.
    Tänk på att du skall köra bilen upphissad mellan byterna/sköljer ur oljan.
    Men detta tycker jag att verkstan skall stå för.

    Ringt det skulle jag Gjort
    Får kika lite imorrn. Det står ju att garantin inte gäller för "jobbet" men borde ju gälla för delarna kan man tycka. Hursom så har dem väl gjort fel om de hällt magnatec. Man känner ju sig smått lurad. De har även semester nu tror jag. .

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det är 'samma' låda som till 9-5 och pluggarna sitter på samma ställe

    Det är totalt 1,8 liter växellådsolja i låda.

    Om du förlorat 0,5 liter så har du förlorat en hel del.

    Eftersom Servicebulletinen om oljebyte och instruktionsboken är mer än tydliga ang att INTE blanda oljorna skulle jag inte köra till närmaste mack utan istället ringa meckens privatnummer och ställa några 'dumma frågor' - ser att ni hällt i magnatec - hur mycket? SAAB säger att 247-oljan inte får blandas med ngt, har ni sköljt lådan?

    Original 247 olja är röd, inte brun som den som läckt från din låda.
    Det är så himla skumt allt detta. men får väl försöka få tag i dem och fråga ut dem lite. Det känns ju väldigt oproffsigt att hälla i fel grejor och sedan skylla på att de inte lämnade någon garanti på det? För mig så lät det mer som att det inte fanns någon garanti på att skaket/vibrationerna skulle bli bättre... Visar det sig att de slingrar sig så får jag nog tänka om angånende deras verkstad.

  16. #36
    Fick tag i dem idag. Jag ska köra dit bilen imorrn så får dem fixa det. Enligt honom så hade de haft ur all olja ur lådan innan de hällde i magnatecoljan. Det funkar att köra med den oljan eller? castrol magnatec 10w40? Det var iallafall inget att prata om att de skulle hjälpa mig.

  17. #37
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Fick tag i dem idag. Jag ska köra dit bilen imorrn så får dem fixa det. Enligt honom så hade de haft ur all olja ur lådan innan de hällde i magnatecoljan. Det funkar att köra med den oljan eller? castrol magnatec 10w40? Det var iallafall inget att prata om att de skulle hjälpa mig.
    Det står ju uttryckligen att lådan måste sköljas vid ett sådant byte (två gånger t o m om jag minns rätt). På dig låter det som att det inte är gjort, om inte är de amatörer och ingen verkstad jag hade använt fler gånger.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Det står ju uttryckligen att lådan måste sköljas vid ett sådant byte (två gånger t o m om jag minns rätt). På dig låter det som att det inte är gjort, om inte är de amatörer och ingen verkstad jag hade använt fler gånger.
    Nä jag vet faktiskt inte. skall höra mer imorrn öga mot öga.

    De har gott rykte här i trakten och har även rekommenderats av många här på forumet. Jag vet ju faktiskt ärligt inte om det var magnatec i innan heller. Bilen är servad många tusen mil på denna verkstad och det är ju inte omöjligt att dem har gjort ett oljebyte någon gång förut.

  19. #39
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Fick tag i dem idag. Jag ska köra dit bilen imorrn så får dem fixa det. Enligt honom så hade de haft ur all olja ur lådan innan de hällde i magnatecoljan. Det funkar att köra med den oljan eller? castrol magnatec 10w40? Det var iallafall inget att prata om att de skulle hjälpa mig.
    Du ska ha 290-olja - ingen motorolja. Skölj två ggr enligt instruktion.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Du ska ha 290-olja - ingen motorolja. Skölj två ggr enligt instruktion.
    Ska nog byta motorolja också, gubben innan langa i någon (enligt honom) Q8 Turbo olja, vad nu det är. Antar att jag får magnatec i lådan igen då eftersom de ska titta på bilen imorrn. Kanske får stå på mig om att jag vill ha en riktig olja i lådan?

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 -08. Glapp vänster fram...
    Av kebabpizzan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 17:50
  2. Olika typer av drivaxel (vänster) Saab 9-5 Aero 00
    Av AndreasC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •