Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Saab 9000 laddtrycks problem.

  1. #1
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Saab 9000 laddtrycks problem.

    Hejsan! [Saab 9000 2.3T- 94:a]


    Har problem med att min Saab 9000 inte laddar som den ska. Vilket tidigare har varit runt 1.4 bar. Nu laddar den ca 0.8 stabilt.

    Saker som jag har bytt/testat:

    Magnetventil: Har provat ca 6st vet att åtminstone 3 kommer ifrån bilar som laddar felfritt, mitt kontakt stycke är även upp mätt och jag har korrekt spänning fram. (Även resistans mätt visa av dom och alla har varit ok, alla har även godkänt i blås-testen).

    Intercooler: Har bytt till en ny större modell, här även testat och trycktesta denna och den håller tätt.

    Avlastningsventiler: Provat 2st bosch och en "replika" som dessutom är förstärkt, ingen förändrning.

    Mapsensor: Provat en annan, ingen skillnad.

    Vakuumslangar: Alla mindre slangar är utbytta till nya silikon.

    Övriga tryckslangar: Trycktestat två av tre originalslangar som jag har kvar mellan turbo och ic samt mellan ic och tryckrör, de höll tätt. Den sista tryckslangen är den som sitter direkt på turbon, den ser bra ut men skulle väl egentligen kollat den med... Har även gått igenom slangarna vid tomgångsmotorn inte bytt några, men de ser shyssta ut. Övriga tryckslangar är utbytta.

    Turbo: Slängde faktiskt på en annan T25:a, var ingen skillnad med den heller.

    Bromskontakt: Funkar som den ska, går ned till GLT vid pedaltryck.

    Styrboxar: Har två hemma en Nordic Steg 3 och en Maptun steg 2, båda ger samma ladd. Båda boxarna är även uppmätta enligt konstens alla regler, de där när man mäter kortis mellan jord och 2-3 andra stift.

    Tändkassett: Bara provat en som legat hemma, har funkat felfritt när den plockades ur. Men detta gjorde inte heller någon skillnad. Men ingen fel på gången eller liknande, går kanon bra förutom laddtrycket.

    Stift: Nya.

    Värt att nämna är att drar man slangen till Wastegaten så skenar laddet som det ska göra, lite ljus i tunneln så att säga

    Så har ni några tips på att komplettera listan ytterligare så mottages dom mer än gärna, själv funderar jag på att trycktesta hela systemet i ett. Hur gör man de lättast?

    Annars vet jag inte, köpa en annan bil ?

    Mvh Mike


    Edit: Säkring nr 5 dvs APC är även kollad!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, den laddar alltså 0,8 dvs över GLT som bör ligga på 0,45.
    Det är inte så enkelt att den inte är adapterad, annars tror jag att felet trots allt ligger i dina boxar.
    Du skall mäta oändligheten om du mäter mellan stiften 2-25 och 26-25 direkt på boxen, annars har drivsteget gått i boxen.
    PS har du kört med någon MV som inte höll sina 3 ohm i båda spolarna så bränner du drivtransistorerna boxen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Precis, den laddar alltså inte GLT utan de ligger stabilt på 0.8bar, kan ibland peaka strax mot 1bar (högst sällan dock).
    Nej så enkelt är det inte, den gick trots allt till Knutstorp med de här felet, kördes där och hem utan ändringar.

    Okej, där har vi någonting då! Ska mäta om boxarna, hoppas dom är sönder!!!! Jag kan mycket väl ha kört en dålig mw mot båda boxarna.

  4. #4
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Mätte upp ena boxen som låg löst, den mätte okej. Mätte även upp till det stiftet där jag ska ha 1.45k~ ohm typ....

    Ruta ett?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Aero_93 Visa inlägg
    Mätte upp ena boxen som låg löst, den mätte okej. Mätte även upp till det stiftet där jag ska ha 1.45k~ ohm typ....

    Ruta ett?
    Eftersom den tokladdar när W-slangen tas bort ger turbon bra tryck, laddtrycksspärren ligger vid c:a 1,5 bar, att du bara får 0,8bar i insuget kan bero på att MV bricka inte rör sig som den skall, och därför släpper ut fullt tryck mellan C och W.
    Du kan inte konstatera om MV är ok genom att med munnen blåsa i den, du blåser då in fukt vilket gör att brickan lätt kärvar.
    Om du skulle ha läckage borde inte du inte få fullt tryck med W bortkopplad så där ligger nog inte felet.
    Det finns elektronikrengöring på burk som inte lämnar några rester, prova detta i en MV.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Eftersom den tokladdar när W-slangen tas bort ger turbon bra tryck, laddtrycksspärren ligger vid c:a 1,5 bar, att du bara får 0,8bar i insuget kan bero på att MV bricka inte rör sig som den skall, och därför släpper ut fullt tryck mellan C och W.
    Du kan inte konstatera om MV är ok genom att med munnen blåsa i den, du blåser då in fukt vilket gör att brickan lätt kärvar.
    Om du skulle ha läckage borde inte du inte få fullt tryck med W bortkopplad så där ligger nog inte felet.
    Det finns elektronikrengöring på burk som inte lämnar några rester, prova detta i en MV.
    Nej men alla är ju även uppmätta och jag har ju provat jättemånga och som sagt, åtminstone några kommer ifrån bilar som går felfritt.

    Men jag kan testa lite spray.

    Fast om jag har ett läckage så kanske den mosar på 1.4bar i ladd nu och resultatet av de blir 0.8bar. Men skenladdar den så märkd kanske inte läckan om den skickar på 2.0 bar och jag får 1.5bar, alltså bara en tanke.

    Såg att du bor i Ronneby, du har har ingen MW jag kan testa?

    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Aero_93 Visa inlägg
    Nej men alla är ju även uppmätta och jag har ju provat jättemånga och som sagt, åtminstone några kommer ifrån bilar som går felfritt.

    Men jag kan testa lite spray.

    Fast om jag har ett läckage så kanske den mosar på 1.4bar i ladd nu och resultatet av de blir 0.8bar. Men skenladdar den så märkd kanske inte läckan om den skickar på 2.0 bar och jag får 1.5bar, alltså bara en tanke.

    Såg att du bor i Ronneby, du har har ingen MW jag kan testa?

    Mvh
    Kan vara som du säger, kolla efter läckage igen. Verkar ju skumt att alla MV skulle vara problem med.
    Jag har tyvärr ingen MV kvar längre, gick med när jag sålde bilen.
    Har däremot en originalbox till en 9000 aero 225hk kvar.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Kan vara som du säger, kolla efter läckage igen. Verkar ju skumt att alla MV skulle vara problem med.
    Jag har tyvärr ingen MV kvar längre, gick med när jag sålde bilen.
    Har däremot en originalbox till en 9000 aero 225hk kvar.
    Skulle vilja trycka hela systemet i ett hade varit lättast.
    Okej vad synd.
    Kom på att jag ska ha en box någonstans här hemma till, fast till en 2.0t. Kanske skulle läst in ett autotuner trim där från suiten och sett om de funkat, även om jag börjar tvila på att de är boxen....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Med så högt ladd orkar väl inte tryck klockan längre om det är orginal?

  10. #10
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Med så högt ladd orkar väl inte tryck klockan längre om det är orginal?
    Fast har ändå kört med två olika agg? Dvs två olika klockor... Men, man skulle ju kunna ta av armen från WG:n och spärra WG locket med en ståltråd kanske?

    Alternativt mäta när WG:n öppnar sig.. Vid vilket tryck ska den öppna sig, 0.x?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Med så högt ladd orkar väl inte tryck klockan längre om det är orginal?
    Fast har ändå kört med två olika agg? Dvs två olika klockor... Men, man skulle ju kunna ta av armen från WG:n och spärra WG locket med en ståltråd kanske?

    Alternativt mäta när WG:n öppnar sig.. Vid vilket tryck ska den öppna sig, 0.x?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Aero_93 Visa inlägg
    Fast har ändå kört med två olika agg? Dvs två olika klockor... Men, man skulle ju kunna ta av armen från WG:n och spärra WG locket med en ståltråd kanske?

    Alternativt mäta när WG:n öppnar sig.. Vid vilket tryck ska den öppna sig, 0.x?

    - - - Uppdaterad - - -


    Fast har ändå kört med två olika agg? Dvs två olika klockor... Men, man skulle ju kunna ta av armen från WG:n och spärra WG locket med en ståltråd kanske?

    Alternativt mäta när WG:n öppnar sig.. Vid vilket tryck ska den öppna sig, 0.x?
    Den skall börja att öppna vid GLT 0,45 bar justera in detta därefter kör du ett par adaptioner.
    Spärrar du WG-klaffen kommer den att ladda tills den går i laddtrycksspärren c:a 1,5 bar.
    1,4 bar ger minst 300 hk och du borde nog ha en TD04.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Trycktest av systemet
    Jag brukar montera en plugg i slangen ut från turbon. I pluggen har jag en snabbkoppling som ansluts direkt till tryckluft i garaget. Trycket ställer jag på kompressorns reduceringsventil.
    Det kommer pysa via venhusventilationen men det är tillräckligt tätt för att felsöka på luftsidan

    Bränsle
    Är din pump och BTR ok ?
    Bästa svaret får du genom att mäta bränsletrycket under körning
    Förutsätter att du har 98oktan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Den skall börja att öppna vid GLT 0,45 bar justera in detta därefter kör du ett par adaptioner.
    Spärrar du WG-klaffen kommer den att ladda tills den går i laddtrycksspärren c:a 1,5 bar.
    1,4 bar ger minst 300 hk och du borde nog ha en TD04.
    Okej ska prova och kolla så den håller tätt till 0.45.

    Absolut, hela bilen ska göras om i vinter med ny turbo, låda och renoverad botten och topp. Tänkte bara att kan man få den att gå hyfsat på de här gamla aggen så tills dess, så hade de varit fint .

  14. #14
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Trycktest av systemet
    Jag brukar montera en plugg i slangen ut från turbon. I pluggen har jag en snabbkoppling som ansluts direkt till tryckluft i garaget. Trycket ställer jag på kompressorns reduceringsventil.
    Det kommer pysa via venhusventilationen men det är tillräckligt tätt för att felsöka på luftsidan

    Bränsle
    Är din pump och BTR ok ?
    Bästa svaret får du genom att mäta bränsletrycket under körning
    Förutsätter att du har 98oktan
    Ut från turbon? Dvs där luften går till IC:n? Känns som man skulle tryckt in där den vanligtvis tar in luften eller? Reduceringsventilen, vart tusan sitter den?

    Ingen aning antar att man mäter de lättast med Tech 2?

    Mvh

    Edit: Antar att du förresten menar vakuumslangen till kompressorhuset?
    Senast redigerat av Aero_Mike den 2015-04-20 klockan 16:29.

  15. #15
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312
    Provtryckt WG:n nu, börjar röra sig vid 0.4. Tycker de känns ok. Upplever ju inga problem på GLT. Drar jag säkringen eller håller på bromsen så laddar den sina 0.45~.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Aero_93 Visa inlägg
    Provtryckt WG:n nu, börjar röra sig vid 0.4. Tycker de känns ok. Upplever ju inga problem på GLT. Drar jag säkringen eller håller på bromsen så laddar den sina 0.45~.
    Kanske har du en kärvande WG.
    Har du kollat om WG-armen rör sig jämnt och fint utan att kärva/rycka när trycket ökas upp mot 1,5 bar och samma när du sänker trycket.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Aero_93 Visa inlägg
    Ut från turbon? Dvs där luften går till IC:n? Känns som man skulle tryckt in där den vanligtvis tar in luften eller? Reduceringsventilen, vart tusan sitter den?

    Ingen aning antar att man mäter de lättast med Tech 2?

    Mvh

    Edit: Antar att du förresten menar vakuumslangen till kompressorhuset?
    Nej jag menar luftröret ut från turbon, dvs det som går vidare till intercoolern. Ju närmare turbon man trycksätter ju större del av systemet får man med.
    Man kan såklart plugga vid turbon och trycksätta via någon annan anslutning också.

    Reduceringsventilen sitter på garagekompressorn

    För mätning av bränsletrycket behövs en manometer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det är kanske inte det första jag hade kollat, men eftersom du testat det mesta så återstår nästan bara bränsletrycket. Så jag hänger på SaabAero där. Köp en pump på skroten och byt (om det inte är felet, så är det alltid bra att ha en br.pump på hyllan, för dessa är verkligen inga evighetsmakiner, utan förr eller senare får man byta om man tänkt ha bilen några år). Och samtidigt byter du bränslefiltret, dels för att det kan ge väldigt märkliga fel, och dels för att det är säkerligen dags ändå (Saab anger tror jag 17.000 milintervall på filtret, vilket jag tycker känns väl mkt). Filterbyte är ju dessutom så lätt, så länge inte bygelskruven rostat fast förstås. Eller så kopplar du in en tryckmätare, men det är nästan jobbigare att jaga nipplar och anslutningar till det.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Verkar vara ett knepigt fel du har, du skulle ju även kunna kolla så att inte tryckslangen mellan spjällhuset och turbotrycksmätaren i instrumenthuset är sönder.
    Plugga slangen vid T-korset och provkör.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Verkar vara ett knepigt fel du har, du skulle ju även kunna kolla så att inte tryckslangen mellan spjällhuset och turbotrycksmätaren i instrumenthuset är sönder.
    Plugga slangen vid T-korset och provkör.
    Det påverkar förvisso inte funktionen, men jag förstår kanske hur du tänker. Att den hela tiden har laddat sina 1,4 bar, men bara visat 0,8. Jag tror dock att TS hade märkt om bilen går lika bra som förut, för är man van vid 1,4 bar och tappar 0,6 bar plötsligt så känner man det utan att ens behöva klocka den. Men annars kan man ju testa 100-150 km/h. Går det på 5 sekunder eller bättre på mätaren så laddar den sannolikt som den skall med steg 3. 0,8 bar hamnar man nog mellan 6 och 7 sekunder.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0t - laddtrycks problem
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 21:26
  2. Laddtrycks Problem 9000
    Av JJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •