Hejsan! [Saab 9000 2.3T- 94:a]


Har problem med att min Saab 9000 inte laddar som den ska. Vilket tidigare har varit runt 1.4 bar. Nu laddar den ca 0.8 stabilt.

Saker som jag har bytt/testat:

Magnetventil: Har provat ca 6st vet att åtminstone 3 kommer ifrån bilar som laddar felfritt, mitt kontakt stycke är även upp mätt och jag har korrekt spänning fram. (Även resistans mätt visa av dom och alla har varit ok, alla har även godkänt i blås-testen).

Intercooler: Har bytt till en ny större modell, här även testat och trycktesta denna och den håller tätt.

Avlastningsventiler: Provat 2st bosch och en "replika" som dessutom är förstärkt, ingen förändrning.

Mapsensor: Provat en annan, ingen skillnad.

Vakuumslangar: Alla mindre slangar är utbytta till nya silikon.

Övriga tryckslangar: Trycktestat två av tre originalslangar som jag har kvar mellan turbo och ic samt mellan ic och tryckrör, de höll tätt. Den sista tryckslangen är den som sitter direkt på turbon, den ser bra ut men skulle väl egentligen kollat den med... Har även gått igenom slangarna vid tomgångsmotorn inte bytt några, men de ser shyssta ut. Övriga tryckslangar är utbytta.

Turbo: Slängde faktiskt på en annan T25:a, var ingen skillnad med den heller.

Bromskontakt: Funkar som den ska, går ned till GLT vid pedaltryck.

Styrboxar: Har två hemma en Nordic Steg 3 och en Maptun steg 2, båda ger samma ladd. Båda boxarna är även uppmätta enligt konstens alla regler, de där när man mäter kortis mellan jord och 2-3 andra stift.

Tändkassett: Bara provat en som legat hemma, har funkat felfritt när den plockades ur. Men detta gjorde inte heller någon skillnad. Men ingen fel på gången eller liknande, går kanon bra förutom laddtrycket.

Stift: Nya.

Värt att nämna är att drar man slangen till Wastegaten så skenar laddet som det ska göra, lite ljus i tunneln så att säga

Så har ni några tips på att komplettera listan ytterligare så mottages dom mer än gärna, själv funderar jag på att trycktesta hela systemet i ett. Hur gör man de lättast?

Annars vet jag inte, köpa en annan bil ?

Mvh Mike


Edit: Säkring nr 5 dvs APC är även kollad!