Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Saab 9000 laddtrycks problem.

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Det påverkar förvisso inte funktionen, men jag förstår kanske hur du tänker. Att den hela tiden har laddat sina 1,4 bar, men bara visat 0,8. Jag tror dock att TS hade märkt om bilen går lika bra som förut, för är man van vid 1,4 bar och tappar 0,6 bar plötsligt så känner man det utan att ens behöva klocka den. Men annars kan man ju testa 100-150 km/h. Går det på 5 sekunder eller bättre på mätaren så laddar den sannolikt som den skall med steg 3. 0,8 bar hamnar man nog mellan 6 och 7 sekunder.
    Nja så tänkte jag inte, du kommer inte att få några 1,4 bar om den slangen är trasig, trycket reduceras och blir kanske bara 0,8.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  2. #22
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    322
    Medlem#
    8312
    Tomtefar : Bränslefiltret har gått 60mil kanske. Men visst pumpen sjunger kanske på sista versen. Ska försöka mäta upp deta hela.

    Cosmicblue: Använder inte "laddtrycksvisaren" av just den enkla anledningen att där sitter en gammal vakuumslang till den. Kan bara ge problem. Har bara en äkta HKS mätare att läsa av laddtrycket på, har även provat en biltema. Bägge visar samma.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Det är kanske inte det första jag hade kollat, men eftersom du testat det mesta så återstår nästan bara bränsletrycket. Så jag hänger på SaabAero där. Köp en pump på skroten och byt (om det inte är felet, så är det alltid bra att ha en br.pump på hyllan, för dessa är verkligen inga evighetsmakiner, utan förr eller senare får man byta om man tänkt ha bilen några år). Och samtidigt byter du bränslefiltret, dels för att det kan ge väldigt märkliga fel, och dels för att det är säkerligen dags ändå (Saab anger tror jag 17.000 milintervall på filtret, vilket jag tycker känns väl mkt). Filterbyte är ju dessutom så lätt, så länge inte bygelskruven rostat fast förstås. Eller så kopplar du in en tryckmätare, men det är nästan jobbigare att jaga nipplar och anslutningar till det.
    Vitsen med att mäta bränsletrycket är att det verkligen visar status på pump, btr (inkl vacumstyrning), strömförsörjning mm. Ligger trycket stabilt på rätt nivå även under fullast vet man att det är ok så långt.
    Även spridarna kan vara idé att se över. Ger alla spridare samma mängd under 30sek ?

    Byta pump i förebyggande syfte är absolut en god ide om man vill ha en driftsäker bil, men isåfall köper man en ny istället för att förlita sig på en begagnad i okänt skick.
    Däremot tycker jag det är vettigt att skaffa en extra pumparmatur så man kan byta pumpen i lugn och ro och sedan snabbt skifta pumparmatur i bilen innan det blir stopp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    322
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Vitsen med att mäta bränsletrycket är att det verkligen visar status på pump, btr (inkl vacumstyrning), strömförsörjning mm. Ligger trycket stabilt på rätt nivå även under fullast vet man att det är ok så långt.
    Även spridarna kan vara idé att se över. Ger alla spridare samma mängd under 30sek ?

    Byta pump i förebyggande syfte är absolut en god ide om man vill ha en driftsäker bil, men isåfall köper man en ny istället för att förlita sig på en begagnad i okänt skick.
    Däremot tycker jag det är vettigt att skaffa en extra pumparmatur så man kan byta pumpen i lugn och ro och sedan snabbt skifta pumparmatur i bilen innan det blir stopp
    Tackar för infon, har beställt en bränsletrycksklocka, lite an och banjo kopplingar. Så får vi kika på trycket. Smart idé med en extra armatur.

    Är de inget fel på trycket så går vi på spridarna.

  5. #25
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    322
    Medlem#
    8312
    Värt att nämna är faktiskt, att efter min sista repa på "bankörningen" på knutstorp så tickade spridarna ganska bra, kanske kan betyda nått?
    Samt nu har laddat börjat bli lite mer ostabilt, kan pendla mellan 0.5 -0.8 för att sedan bli stabilt på 0.7 ex.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Att den börjar bli sämre kan ju vara "positivt"... snart kanske du har ett riktigt fel som är helt uppenbart.
    Går den bra i övrigt ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #27
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    322
    Medlem#
    8312
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Att den börjar bli sämre kan ju vara "positivt"... snart kanske du har ett riktigt fel som är helt uppenbart.
    Går den bra i övrigt ?
    Ja man kan ju hoppas.. Har inte fått bränsleklockan än... Ja den går kanon fin

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0t - laddtrycks problem
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 21:26
  2. Laddtrycks Problem 9000
    Av JJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •