Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Chippa bilen, värt att göra det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    Chippa bilen, värt att göra det?

    Hej,

    sprang på ett erbjudande om att få bilen chippad strax över tusenlappen och undrar vilka för- och nackdelar är?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Allt handlar om VEM som ska chippa din bil, finns många som tror sig kunna detta men slutar mindre lyckat. Sen är det lite lättare om du anger bil modell samt steg om någon ska ge dig råd.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Först bör du ha koll på om bilen är skick att chippa, en dåligt underhållen eller en motor som inte går som den skall bör inte trimmas innan det åtgärdats såvida inte bilen är värd lite och du gasar tills det rasar.
    Vi vet ju inte vad du har för bil...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om det är en T5- eller T7-motor, så kostar ju ett trimprogram inte så väldans mkt mer nuförtiden hos de stora firmorna med åratals erfarenheter, och är således ett bättre alternativ enligt mig. Det finns ju ett alternativ till, och det är ju att fixa det själv med T-suite, men då bör man verkligen vara påläst och förstå förbränningsteknik. Även om det är en bil som inte är värd så mkt, så kan det vara värt en extra slant för ett beprövat namnkunnigt trim, för hur mkt är ett motorhaveri långt ute i skogen en snöig vinternatt värd att undvika?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    En person som kan detta iaf. En 9-3 årsmodell 08- Biopower Vector steg1.

    Hur kollar jag i vilken skick bilen är i, antar att du menar motorn?

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Denna regel känns väldigt aktuell för trådskaparen. Finns hur mycket som helst skrivet om detta redan.
    Citat Ursprungligen postat av Forumregler
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Hej,

    sprang på ett erbjudande om att få bilen chippad strax över tusenlappen och undrar vilka för- och nackdelar är?
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    En person som kan detta iaf. En 9-3 årsmodell 08- Biopower Vector steg1.

    Hur kollar jag i vilken skick bilen är i, antar att du menar motorn?

    Ja, det är skicket på motorn/drivlina som avses.
    Förutom att motorn bör vara i bra skick och inte ha några fel så bör även koppling, låda, drivaxlar, knutar vara i bra/känt skick.
    Det förekommer de som trimmar bilar som inte går som de skall i tron om att det löser problemet men det blir då genast mycket mer komplicerat att felsöka.
    Att service är ordentligt gjord och att inga lagrade felkoder finns samt att bilen känns normal vid provkörning är nog ett minimum.
    Det finns väldigt mycket att tänka på.

    Har du redan steg1 och du fått erbjudande om mer effekt för en tusenlapp? Eller tänkte du byta det du har mot ett annat steg1?
    Vad har du idag, Original eller något steg1?
    Jag skulle inte byta ut vad som helst för steg1 mot ett annat "okänt"
    men är det "En person som kan detta iaf." så tror jag denne besvarar frågan bättre då denna kan se och prova bilen själv, vi på nätet har ju lite svårt med det såklart och vi har ju väldigt knapphändig information.

    Hur som helst så hoppas jag du får en bil du är nöjd mer oavsett val.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Med tanke på din andra tråd, se nedan, så tycker jag du skall ta reda på vad du faktiskt har för motor. Spelar ju viss roll om du har en "T" eller "t" när ny, ursprungsosäker, FW skall laddas ner.
    Du nämner steg1 ovan - har du steg 1 är den ju redan "chippad" och nya chippningen kommer inte göra någon nytta. Vill du vidare i effekt till steg2 eller mer så får du börja byta lite hårdvara. Även då är det av intresse att veta vad man har för motoralternativ.
    Lycka till.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ffror-om-bilen
    Senast redigerat av Sid den 2015-04-20 klockan 12:31. Anledning: Länk till TS tråd om effektsiffror på bilen
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

Liknande ämnen

  1. Värt att chippa?
    Av pixelroom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 20:40
  2. Är det värt att chippa? 05 9-3 Aero 2.0T
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 16:12
  3. Chippa bilen???
    Av Eddy081 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •