Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vatten på förarsidans golv - Saab 9-3og -01

  1. #1
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24

    Vatten på förarsidans golv - Saab 9-3og -01

    Bil: Saab 9-3og -01.

    Någon som haft vatten ansamling under ljuddämpningsmattan på ovanstående bil? Vatten gått igenom så det är fuktigt under gummimattan.
    OBS på förarsidan, är torrt vid värmepaketet och runtom
    Vad jag kan känna mig till (på det blöta..) gissar jag att det kan vara vid torpedväggen..

    Hittade ett annat spännande hål, kan det vara här det har kommit in tro.. ser rätt torrt ut nu.. men frågan är vad som finns på motsatt sida, tog en snabb kik men lyckades ej se..

    Petade lite med en brytbladskniv, och det är rostat igenom..

    (F.ö hur är lämpligast att reparera skadan med, om man inte svetsar vad har man då för alternativ?)





  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Kolla så att dräneringsrören från ac resp akvariet inte är igensatta, då brukar vatten kunna rinna in i kupen.
    /Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det finns en Service Information 854-2233 om vatten på golvet p g a att klimatanläggningen inte hinner avfukta under vissa väderförhållanden. Åtgärden är att montera en plåt kallad "luftriktare" i botten på fläkthuset. Vattnet kommer vid den här felorsaken från de nedre luftutsläppen.

    http://forum.saabturboclub.com/showt..._inuti_-bilen-!

    Jag skulle skrapa bort all lös rost. Två omgångar med rostomvandlare och sedan Hagmans CA Primer. Därefter täta hålet med glasfiberspackel och mer CA Primer. Täckfärg går att klara sig utan där det inte syns.

  4. #4
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24
    Har skrapat och knackat lite rost, var endel grus och skit på motsatt sida.. är precis ovanför/vid rambenet om det är rätt ord.

    Gissar att gruset gnagt i plåten och därefter har naturen haft sin gång mot den skavda plåten..

    Varför, jag inte tror det kommit där är pga hur högt upp det sitter.

    Plus att under ljuddämpningsmattan långt in mot torpedväggen under vrmepaket mrr på högersida är det blött.. Inte kännbart ovanpå dem gråa gummit, kanske åker igenom..

    Tack för tipsen.




    Edit:

    Ac'n fungerar tydligen inte heller.. så frågan är om service meddelandet gäller här, mattan på förarsidan var dyngblöt..

    skall kika på golvet på passagerar sidan..
    Senast redigerat av Bim den 2015-04-19 klockan 16:47.

  5. #5
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24
    Så lyfte även mattan på passagerar sidan, blött där med.. Även blött i mitten utav instrumentbrädan, under mattan..
    Men AC'n fungerar inte, och verkar inte ha gjort på ett tag.. Vattnet smakade jag på, säkert väldigt gammalt.. Men smakade inte sött, så det är inte kylarvätska.



  6. #6
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24
    Uppdaterar!

    Det läcker in vatten på tre ställen vad jag hittat hittils, man blir ju lagom trött

    På bilden ovan, med rosthålet. Där läcker det in vatten när man spolar med vatten - framifrån, under torkarbladen, så det rinner direkt ner på fågelbadet.

    Likaså såg jag att det läcker vid skarven på höger sidan, men där är det inte igenom rostat , vad som syns..

    I mitten droppar det också!

    Bakom värmepaketet, mellan skumgummi och ljuddämpningsmattan droppar det..
    Kan det vara service meddelandet ovan? 854-2233.

    AC'n fungerar som sagt inte, så det är knappast det
    ..

    Ett klipp på när sambon spolar i mitten av fågelbadet/avrinnings..tjofräsen (Beskrivet vart ovanför..)

    https://youtu.be/f6qc0WfyGow

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förardörrens fönster har halkat snett OG9-5
    Av callepetterson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 22:38
  2. Golv.... laminatgolv
    Av airflowfredde i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 10:54
  3. Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot
    Av larpa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 15:40
  4. Fukt i golv på 9-5 -08
    Av JonasC i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •