Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem med nivåreglering på ena strålkastaren, 9-3 sc -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88

    Problem med nivåreglering på ena strålkastaren, 9-3 sc -06

    Hej!

    Efter 20 års saab uppehåll har jag nyligen köpt en saab 9-3 sc. Ett känt fel på bilen är att höger strålkastare står lågt. Efter att ha kollat vad felet beror på har jag noterat att den högra strålkastaren inte rör sig medans den vänstra fungerar som den ska.

    Har inga felkoder överhuvudtaget, varken i SID eller med min bluetooth app.

    Misstänker själv att det är reglermotorn inne i strålkastaren som är kass.

    Men innan jag köper ny strålkastare tänkte jag fråga er om det finns något annat man bör kolla först.

    Tacksam för svar!

    Mvh Daniel

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Her er modulen for lengdejusteringen montert på sideveggen bak venstre lykt, på et slikt vis at det skulle være mulig å få tak i kontakten for målinger. Da kan man måle ut mot motorene for å sammenligne høyre - og venstre side. Det er i WIS ikke oppgitt noen verdier, men i fall du ønsker å forsøke dette, kan vi finne noen pinner i pluggen hvor du kan utføre disse sammenligningene.

    Det KAN jo også være at det her er en kontaktfeil i ledningsnettet eller plugg (kontakt(er)).

    Feilkodene B3440 02, B3440 05 og B3440 54 skal settes ved feil ifm. høyre motor, så det er litt interessant at du ikke registrerer noen av disse.

    Kalibrering av systemet (med Tech 2) kan jo også være en mulighet, men her skal DTC B1001 46 settes når den ikke er kalibrert.

    Men hvorfor har du vært borte fra Saab sååå lenge?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej!

    Tack för svar!

    Såg att jag glömt skriva att det handlar om xenonstrålkastare, men antar att du räknat ut det redan :-)

    Har lokaliserat kontakten vid innerskärmen och ska, som du säger kontrollmäta gentemot vänstersidan.

    Nu har jag inte tillgång till en tech2, men ska givetvis se om jag kan hitta någon som har en liggandes för att säkerställa eventuella missade felkoder!

    Tackar för tips, återkommer om jag hittar något konstigt!

    Har egentligen bara ett svar på din sista fråga, BMW :-)

    Mvh Daniel

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej igen!

    Var ute för att kontrollmäta kontaktdonen. Efter att jag fått av det högra donet tänkte jag varför inte spruta in lite kontakt spray och se vad som händer. Sagt o gjort sprutade i lite spray och satte ihop kontakten, bad frugan sätta sig i bilen och starta, DEN FUNKADE! Perfekt tänkte jag och bad henne göra om de igen, japp den högra funkade, MEN NU HAR DEN VÄNSTRA LAGT AV. Jisses, var e tv kameran....

    Fråga, vad är bekymret? För lite spänning i batteriet? Herrejöses kortslutning eller vad?

    Återigen, oerhört tacksam för svar!

    Mvh Daniel

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hmm.

    Her er jeg litt usikker, men var det hovedkontakten på høyre LYKT som ble tatt ut? I så fall har du ikke tatt ut kontakten til selve (felles) styringsmodul, Automatic Headlamp Levelling (AHL)?

    Og: Er det lengde- (høyde-) reguleringen på venstre lykt som nå ikke fungerer, slik det var for høyre lykt?

    Beklager tre spørsmål uten noen forslag (så langt).

    Citat Ursprungligen postat av DP Visa inlägg
    - Har egentligen bara ett svar på din sista fråga, BMW :-)
    Også Bimmer da

    Etter at vi hadde hatt bare Saaber i 33 sammenhengende år kjøpte vi oss en spildrende ny GLK, men etter 3 år ble abstinensen for sterk og byttet den inn i vår (brukte) 9-3
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej!

    Ja, det hela är väldigt konstigt.

    Jag tog bort kontakten som sitter vid "sideveggen" eller innerskärmen. Tror att det var 6 st pins?

    Finns det något sätt att kontrollmäta AHL Modulen? Det måste ju nästan vara den som är i sönder i och med att felet är som det är?

    Kopplade bort batteriet i går kväll för att se om saker och ting kanske blir bättre, ska kolla detta senare idag.

    Japp, det blev "Bimmer" för hela slanten. Från m3or till 318 och massor däremellan. Har faktiskt 2 st kvar av sentimentala skäl, kunde inte släppa det helt :-)

    Tack för ditt tålamod!

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei igjen.

    Her er det noe som "skurrer": Kontakten til AHL, som jeg var innom i første post, har 20 pinner, og hovedkontakten til lykta (strålkastare) har 10 - så hvilken kontakt er det du har hatt frakoblet?

    Det er i WIS ikke oppgitt noen måte å kontrollmåle selve AHL på. Den mates (og sender) på P-bus, har spenning og jord inn (som kan måles i pluggen / kontakten), men mine tanker i første post var å om mulig sammenligne utgangene til høyre og venstre motor for å se om man kunne påvise ulikheter der.

    AHL er helt spenningløs når tenningsnøkkel er ute, men som "norskereset" (vi kaller det selvfølgelig -reset) kan du trekke sikring #20 i elsentralen i motorrommet (Underhood Electrical Center - UEC).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88

    Smile

    Hej!

    Vet inte vilket kontaktdon jag kopplade av då :-) Men av någon anledning funkade högerlampan efter att jag hade tagit av den... Märkligt.

    Att ta av batteriet hjälpte inte ett dugg mer än att jag fick lära mig hur man ställer in klocka, alltid något.

    Ska försöka gör en "norskereset" :-) som du föreslog, hoppas det hjälper.

    Hittade även ett eminent elschema som jag ska försöka använda mig av, har bifogat detta i länken!

    Felsökning fortgår!

    Tack!

    Mvh Daniel
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Alternativ reset vil nok ikke hjelpe når batterifrakobling ikke gjorde det.

    Jeg undres fortsatt på hvilken plugg du hadde ute - og hva som nå fungerer / ikke fungerer ved høyre - og venstre lykt, en "statusoppdatering" kunne kanskje føre til noen nye tanker.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej!

    Nej, tyvärr hjälpte inte resetten. Tack för att du ställer upp och svarar, uppskattas!

    Tänkte att det finns inga genvägar. Demonterade fronten och kopplade av strålkastaren och kontaktdonet. Hittade en länk på nätet om hur man ska kontroll mäta kontaktdonet och mätte enligt följande:

    Unplug it from the unit and turn ing on measure voltage between pin 6 and b+ give the cable a wiggle around should give a reading of b+

    if correct then measure resistance between pin 6 and ground reading should be infinity

    if correct measure volts between pin 7 and b+ should read B+

    if correct measure resistance between pin 7 and ground should read infinity

    do that same for pin 8 and 9

    if all correct change unit if not correct then a lead would need to be changed.

    Allt stämde perfekt, så inga fel på kablaget alltså.

    Provade då att koppla in strålkastaren samtidigt som jag drog ur och satte i säkring nr 20. Man kan höra och se hur motorn försöker reglera men det händer inget.

    Ska jag prova och försöka kalibrera strålkastarna eller är det ett byte som gäller? Om ett byte är aktuellt tänker jag faktiskt ge mig på att sära på strålkastaren för att komma åt motorn och kablaget. Strålkastaren är nämligen i ett ypperligt skick i övrigt. Har gjort operationen tidigare på en bmw 5 serie och principen ser ut till att vara densamma. Kunde även utläsa Hella numret på motorn genom hålet på baksidan, 734857-03, och dessa går att beställa separat.

    Så vad säger du? Kalibrering först och byte sen eller byte utan kalibrering?

    Tack!

    Mvh Daniel

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Er det nå høyre - eller venstre lykt som ikke justerer?

    De målingene du har utført er HELT i samsvar (enligt) med det WIS beskriver skal utføres i fall feilkode B3440 05, "Höger stegmotor, avbrott/kortsluten till B+", ER satt. Når alle disse er ok, er konklusjonen at lykta må skiftes. Da som følge av defekt motor, og som du kanskje vil skifte selv.

    Du har ikke fått opp DTC og har heller ikke melding i SID om feil ved lyslengdejustering, noe som i følge WIS altså skal settes, så dette er ikke normalt. Men du har målt at ledningsnettet frem til motoren ikke har kortslutninger eller avbrudd, samtidig som der er spenning, så da er alt egentlig normalt - kanskje bortsett fra selve motoren, da. Så må det jo være en mekanisk overføring mellom motoren og lykta - kan det være den som har sviktet? Dette vil jo i så tilfelle ikke sette noen feilmelding.

    Jeg er veldig i tvil, men du har også sett og hørt at motoren gjerne vil "men får det ikke til", og da er vel helst bytte først (kanskje med behov for kalibrering etterpå) veien å gå.

    PS. Jeg går ut ifra at batteri- og ladespenninger er ok.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Har du fått ut några felkoder ännu?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej!

    Det är vänster strålkastare det handlar om. Fick ge mig och beställde en bättre begagnad efter att ha överlagt med en bilskruvare. Han la fram möjligheten att någonting eventuellt lossnat i strålkastaren och eftersom det ju inte går att köpa dessa delar separat får jag oavsett vilket köpa en ny. Så det är där jag står för tillfället. Har fått tag i folk som kan hjälpa mig med kalibreringen.

    Hoppas detta hjälper.

    Återkommer så fort jag vet mer!

    Mvh Daniel

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    88
    Hej!

    Vill till att börja med tacka för all support, upskattas!!

    Har nu bytt strålkastare och allt fungerar kanon! Ska göra en kalibrering samt ljusinställning nästa vecka.

    Tack!

    Mvh Daniel

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Velbekomme, men i realiteten har du jo gått "raka vägen" selv

    Ha ei god helg!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bytt nivåreglering till Xenon, fortfarande problem. OG9-5
    Av traskalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 09:51
  2. Nivåregleringen på strålkastaren strular
    Av 9-3SC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •