Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turbomodell 9-5 aero?vilken är det EGENTLIGEN?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    519

    Turbomodell 9-5 aero?vilken är det EGENTLIGEN?

    Hej,
    Har spanar runt ¨på lite sidor för att komma till rätta med vilken turbo som sitter i SAAB 9-5 AERO
    Trodde först att det var glasklart att det var TD04 som gällde, sen läste jag p¨å andra sidor, då var det plötsligt bara tal om GT turbosar till 9-5 AERO, blir fruktansvärt snurrig.. Nån som vill/kan räta ut mina frågetecken?
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 621
    Mitsubishi TD04HL-15T med #5:ans avgashus.

    punk.
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Mitsubishi TD04HL-15T med #5:ans avgashus.

    punk.
    t

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    punk.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 621
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887

    Re: Turbomodell 9-5 aero?vilken är det EGENTLIGEN?

    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Hej,
    Har spanar runt ¨på lite sidor för att komma till rätta med vilken turbo som sitter i SAAB 9-5 AERO
    Trodde först att det var glasklart att det var TD04 som gällde, sen läste jag p¨å andra sidor, då var det plötsligt bara tal om GT turbosar till 9-5 AERO, blir fruktansvärt snurrig.. Nån som vill/kan räta ut mina frågetecken?
    Visst! Taget från TurboFAQ:n:

    9-5 Saab trim kit 98- (B205E) 190 hk GT17
    9-5 98- (B235E) 170 hk GT17
    9-5 (?) 98,5- (B308E) 200 hk GT15
    9-5 Aero 00- (B235R) 230 hk TD04HL-15T

    Med detta i ryggen tar jag som falta att alla B235R (dvs alla 9-5 aero och 9-3 Viggen) har TD04HL15T med #5 avgashus. För övrigt har även 9-3 Aero det på B205R...

    Klarnar korvspadet?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    519
    Okej..
    Då blev jag faktiskt lite klokare..
    Så med andra ord är det ett TD04HL18T #6 som gäller om jag vill ha ev större då?
    Vad innebär detta egentligen? "04" är det bara en betäckning ?
    Hur mycket stärre är då en TD05?

    Tack för alla svar!! / M
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Hur mycket stärre är då en TD05?
    TD05 är en annan familj, som bl a sitter/satt på Mitsubishi EVO-modellerna om jag inte minns fel. Därtill finns t ex TD06, som bl a satt på GMC Cyclone.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    519
    okej, hmm...
    Men de passar inte rakt på då eller ???

    Hur går det där till,
    Kan jag sätta på en större turbo men behålla samma chip??
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Vad innebär detta egentligen? "04" är det bara en betäckning ?
    "04" är absolut ingen betäckning. Helt fel branch.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Så med andra ord är det ett TD04HL18T #6 som gäller om jag vill ha ev större då?
    Precis. Siffran före T anger kompressorns storlek. #6 anger att avgashuset är 6 kvardratcentimeter stort.

    15T #5 är standard.
    18T #6 är vad många uppgraderar till för att passera 300 hk...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 658
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Vad innebär detta egentligen? "04" är det bara en betäckning ?
    "04" är absolut ingen betäckning. Helt fel branch.
    Jag är en riktig betäckare
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    okej, hmm...
    Men de passar inte rakt på då eller ???

    Hur går det där till,
    Kan jag sätta på en större turbo men behålla samma chip??
    Jo, "skruvmässigt" ska det nog passa rakt på, men du måste byta mjukvara. Du måste även anpassa annan hårdvara för att kunna få ut effekten. Vanligtvis 3" främre rör, större intercooler m.m. Kolla med en "chipfirma" så vet de vad som krävs...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Jo, "skruvmässigt" ska det nog passa rakt på, men du måste byta mjukvara. Du måste även anpassa annan hårdvara för att kunna få ut effekten. Vanligtvis 3" främre rör, större intercooler m.m. Kolla med en "chipfirma" så vet de vad som krävs...
    Nu skall vi ta det lite lugnt här.

    Det är ganska få TD04-aggregat som passar "bolt-on" mot Saabs T25-fläns. Många TD04:or är egentligen Volvosnurror, som då har T3-fläns.

    TD05/TD06 kan man också glömma att "bulta på".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nu skall vi ta det lite lugnt här.

    Det är ganska få TD04-aggregat som passar "bolt-on" mot Saabs T25-fläns. Många TD04:or är egentligen Volvosnurror, som då har T3-fläns.
    Du har onekligen hundra gånger mer erfarenhet än mig i detta ämne, men om man har en TD04HL15T där sedan innan, passar då inte TD04HL18T rakt på? I vart fall om man beställer en ny turbo och lämnar sin egen i inbyte?

    Men vänta nu. Nu tror jag att jag förstår vad du menar... Vilken 18T som helst går inte, men om man har rätt fläns passar den rakt på. Är det så du menar?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Det KK menar är att det finns olika sorters 18T.
    Det som man skall ha till 9-5 är ett 18T#6.

    Dom snurrorna som finns på volvo har 7:ans avgashus för att kunna få plats det större avgasflödet som en volvo 5:a alstrar!

    Dock så 18T#7 bättre ur trimningssynpunkt då det tillåter mer effekt just för att det inte blir trångt lika fort i avgashuset!

    Men för att klargöra lite.
    6:ans avgashus har oftast t25 fläns och 7:ans oftast t3 fläns.
    Sen om man beställer en turbo från någon firma tex speedparts så får du ju såklart rätt fläns eftersom att det ska passa just din bil!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Om man har en TD04HL15T där sedan innan, passar då inte TD04HL18T rakt på? I vart fall om man beställer en ny turbo och lämnar sin egen i inbyte?

    Men vänta nu. Nu tror jag att jag förstår vad du menar... Vilken 18T som helst går inte, men om man har rätt fläns passar den rakt på. Är det så du menar?
    Precis så jag menar. Dessutom misstänker jag att den fråga du svarade på även gällde TD05/TD06 som jag yrade om, och de passar då rakt inte...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    519
    Hmm.. Då förstår jag..
    Men att då sätta på en TD0418T #6 så kommer den efterlängtade ketchup-effekten lite senare då eftersom det är större avgashus??
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Hmm.. Då förstår jag..
    Men att då sätta på en TD0418T #6 så kommer den efterlängtade ketchup-effekten lite senare då eftersom det är större avgashus??
    18T #6 vs. 15T #5 kommer att ge något långsammare spool-up, men vi talar inte om mer än kanske 3-400 rpm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    519
    Ahhh då förstår jag, ja 300 rpm kan man ju avvara...
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

Liknande ämnen

  1. 9-5 '05 - Aero-stötf. på icke-Aero, vilken dimljuslampa?
    Av ors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 18:57
  2. Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?
    Av Andreas_Lofgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 20:01
  3. Vilken årsmodell har jag egentligen?
    Av umbro i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 17:47
  4. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 23:07
  5. Vilken og900 låda håller bäst för trimmning egentligen?
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 04:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •