Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vitrök vit kallstart, drar kylarvätska.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    10

    Unhappy Vitrök vit kallstart, drar kylarvätska.

    Hej, provar här efter många timmars läsande runt om på olika forum. Blir inte riktigt klok på min 9-5, 05 biopower. Har tidigare haft problem med att den dragit kylarvatten, då hittade jag ett läckage, en o-ring på motorvärmarkroppen. Bytte den och fyllde även på med sån kylartätning (varför det nu skulle varit bra). Innan jag hittade läckaget efterdrog jag toppen, jag bytte även topplockspackningen då efterdragningen inte gav önskar resultat. Hur som helst så försvinner problemet efter jag täppt till läckan på motorvärmarkroppen. Problemet med förlorad kylarvätska höll sig borta ganska länge, 8-12 månader säkert. Dock så börjar den krångla nu igen, mycket vit rök vid kallstart, jag får ibland också gasa på rejält då motorn bluddrar och låter som om den bara går på 3 cylindrar. efter gaspådraget och då motorn blir varm så avtar vitröken och försvinner sedan efter 10 min tomgång. Röken luktar sött, och den är tjock & fet, håller sig kvar i luften en lång stund. Bilen går som den ska efter att man gasat ur den.

    Innan jag hittade felet med motorvärmarkroppen så trycksatte jag kylarsystemet och skruvade ut tändstiften för att se om någon vätska letade sig till nån av cylindrarna, vilket det inte gjorde.

    Det jag inte gjort är funktionskoll på turbon, jag har heller inte kollat backventilen till vevhusventilationen, ska göra det så fort jag kan klämma fram lite engagemang....

    Har ni några tips eller synpunkter, allt är av intresse!

  2. #2
    Mitt tips men ingen expert.
    Kolla kompet igen det skall vara någorlunda jämt.
    Kolla turbon igen får ej glappa ut och in men kan glappa upp o ner så länga turbinen ej tar i godset(minimalt)
    Du kan även kolla om det är söligt på avgassidan av turbon.

    Läcker den olja kan det ju påverka lambdasonderna.

    Min rök vitt i starten luktade sött plastikpadding typ men drog ingen olja vatten.
    Bytte turbo(lite glapp) sedan försvann röken vid start.
    Efter detta la översta lambdan(förgiftad) av bilen gick konstigt drog soppa m.m

    Om det är samma på din vet jag ej.

    Mvh
    Forum amatör!

Liknande ämnen

  1. Drar/läcker kylarvätska vid kyla?
    Av magnusnybergs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •